Ski-Doo 2017

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Nu vill jag höra vad ni som laborerat med variatorerna på summit 850 kommit fram till.
Går remmen svalare? Matar det på mer? Hur ligger varven? Vilka delar byter ni? Om ni kör med färdiga kit, vilket då i så fall?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Nu vill jag höra vad ni som laborerat med variatorerna på summit 850 kommit fram till.
Går remmen svalare? Matar det på mer? Hur ligger varven? Vilka delar byter ni? Om ni kör med färdiga kit, vilket då i så fall?
-Ja remmen går svalare, stor skillnad
-Matar på mer på mellan och toppen, framför allt på toppen (original tomvarvar grymt med övervarv och remslir)
-Varvar 7900-8000 konstant nu.
-Komplett kit-Kontakta Tords Motor i Boden så fixar dom pris och leverans
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
-Ja remmen går svalare, stor skillnad
-Matar på mer på mellan och toppen, framför allt på toppen (original tomvarvar grymt med övervarv och remslir)
-Varvar 7900-8000 konstant nu.
-Komplett kit-Kontakta Tords Motor i Boden så fixar dom pris och leverans
Tänkte satsa på detta kit men hur gjorde du med primärfjädern?
Om du bytte, vad blev tillslaget då, om inte, vad blev det med original fjädern?
 

Semifreak

Medlem
15 nov 2016
15
1
3
Kan lämna lite input från min, än så länge bara 50 mil på mätaren men efter 2 dagars körning.

Legat i 50-80 längs leden en del och lite bus mot slutet, en hel del puder och temperaturen har legat på -5 till -10 och höjd på 700-1300 meter.

Inga remproblem alls, jäkligt rapp - helt fantastisk. Lyckats rädda mig en gång hittills då jag missbedömnde 2 meter hög drivsnö ned i en Bäck - jäklar vad 3" kammar har grepp!

Drar ingen olja i stort sett än så länge, och drack 1.48 första tanken och 1.42 andra. Notera att 49 Rangern med 600 Etec drog ganska precis 1.4 vid inkörning också, och hamnade runt 1.15-1.25 vid ledkörning efter.

Bästa jäkla maskinen jag kört, känns som att ha en spark i luften och styra. Samma sak att kasta runt i puder, otroligt lätt maskin.

Det har nog med att vikten är centrerad och balanserad

Ett fel har jag dock, min höjdmätare visar 200m för högt jämt, men det har knappast med brps kvalitet att göra.

Mötte en Mxz 850 på led mitt i snöstormen som rådde så nog finns de alltid, men det är beroendeframkallande att ha en längre maskin och få ned allt vridet maskinen har.

Apropå variatorsetup, läste jag något om att digitala varvtalsmätaren visar 200 varv för mycket. Säkert värt att ha i åtanke
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kan lämna lite input från min, än så länge bara 50 mil på mätaren men efter 2 dagars körning.

Legat i 50-80 längs leden en del och lite bus mot slutet, en hel del puder och temperaturen har legat på -5 till -10 och höjd på 700-1300 meter.

Inga remproblem alls, jäkligt rapp - helt fantastisk.

Drar ingen olja i stort sett än så länge, och drack 1.48 första tanken och 1.42 andra.
50 mil på två dagar?
Har du köpt rätt maskin?

Ganska givet att man inte har remproblem med den körningen och bränsleförbrukningen.

Härligt att du är nöjd!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
På BCOS på FB cirkulerar ju ett klipp nu på en duktigt orak P-drive. Kan det vara boven i rem dramat? Problemet är ju att klipp på facebook inte alltid är sanningen...

Vore ju rätt klantigt om Ski-Doo misslyckats i rikningen av variatorskivorna.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Blt rem i går, 122mil på 391 remmen. Fastnade å höll stumme några gånger (för mycket) i ett par meter lössnö. Bytte till ultimax, 2-300 varv lägre varv. Simsalabim!
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Någon som har nå tankar om den asymmetriska variatorn som sitter monterad på våra 850 motorer? Finns bild på skidoos amerikanska facebook.

Den ska tydligen vara 0,6mm "fel". Syftet är att motbalansera motorns vibrationer, och förhindra att det sprids via rem/sekundär till chassi.
Denna innovation påstås hålla avståndet mellan primär och sekundär mera konstant och leda till lägre temperaturer och slitage på remmen jämfört med en traditionellt linjerad/balanserad variator.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Någon som har nå tankar om den asymmetriska variatorn som sitter monterad på våra 850 motorer? Finns bild på skidoos amerikanska facebook.

Den ska tydligen vara 0,6mm "fel". Syftet är att motbalansera motorns vibrationer, och förhindra att det sprids via rem/sekundär till chassi.
Denna innovation påstås hålla avståndet mellan primär och sekundär mera konstant och leda till lägre temperaturer och slitage på remmen jämfört med en traditionellt linjerad/balanserad variator.
Det jag märkt är att 850 e-tec vibrerar betänkligt mycket mer än 800 e-tec.