Jag har ju snarlik maskin men med vissa skillnader. Summit med 44/42 helix, grön sekundärfjäder, 990 ramper, 150/300 fjäder, nerslipade original pivotbultar så de ligger väl runt 13-14 gram skulle jag tro. Den går bäst vid 8100 rpm, sänker jag toppvarvet till rekommenderade 7800-7900 rpm är den ju stendöd i förhållande. Jag hade även 21/49 drevning men körde av kedjan tidigare i vinter så nu är det 21/53 (original) igen. Jag har original 3" kammar på mattan och det är ingen direkt "rullemaskin". Inga problem att dra upp på rulle men stora problem att hålla den kvar någon längre sträcka. Blev dock betydligt roligare än när den var original. Skulle varit kul att testa en maskin med Diablo-kit. Drevningen kände jag inte av så mycket när jag drevade upp men satan vilken skillnad när jag drevade ner igen...tomvarvar ju hela tiden.
Sambon har vår andra summit och det är en helt original 2020 summit sp 850 146" och den går dra upp på rulle lätt och hålla där tills man känner sig nöjd (typ). Den har original 2,5" mattan, 21/49 drevning, 990 ramper, 42/38 helix, ingen aning vilka fjädrar som sitter i. Den matar på sjukt mycket bättre än 154an och den mattan greppar oftast i mycket bättre, speciellt om det är lite hårdare före.
Mycket sitter nog i mattan men på något vis så är 146an sjukt mycket lättare att hålla på rulle. Dynamo Joe menade på att man ville ha en helix med stort spann på vinklarna för det gav större chans att man hittade "rätt växel" men om det stämmer vet jag inte. Enligt hans resonemang så har en rak 40 grader bara ett läge/vinkel, en 44/42 har tydligen 3 vinklar (44, 43 och 42grader) och således en 42/38 har 5 vinklar (42, 41, 40, 39 och 38 grader) så det skulle tydligen göra bland annat rullekörning lättare. Han kunde förövrigt inte förstå hur vi kunde sätta en 44/42 på en lössnömaskin med 3" kammar och tro att det skulle funka...han undrade förvisso om vi hade dåligt med snö. Jämfört med det man ser på Instagram och Youtube från USA och Kanada så har vi klent med snö så det kanske ligger något i det. Jag är för dåligt insatt i helixar och hur de funkar så jag tänker inte säga emot honom. 44/42 funkar bättre än rak 40 i allafall.