Just som du skriver så är det en vanesak. Nu har inte jag kört tundran men det du beskriver som nackdelar är dess fördelar när man är en van förare och som har behovet av en skoter för snårskog mm.
Jag märker ofta att folk (nybörjare och även vana förare fast på andra märken) som testar våra summitar klagar bittert över hur vingliga de är och att de är helt okörbara och det är samma där, allt de klagar på är det jag värdesätter. De kräver helt enkelt vana och framförallt att man behärskar grundtekniken. (Nu vet jag inte nivån på din körkunskap men det finns en hel del bra videos på youtube kring körteknik, tex Bret Rasmussens filmer. Även om har visar på en Summit så skiljer det inte så mycket till en tundra. Behärskar man att burka och även skråa lite lätt så öppnas ju en helt ny värld. Vi som friåker tar nog mycket av detta för givet för det sitter i ryggmärgen men jag ser ofta att det inte är så självklart. Men om man kollar upp hur man ska göra det i teorin så kan det vara enklare att utföra det i praktiken. Det är inte bara att sitta och styra för då tippar man snabbt omkull och man förbrukar energi (och humör) i onödan. Kan vara värt att kolla på dessa filmer. Har du någon kompis som håller på och friåker så haka på och få lite tips och tricks