Ski-doo 600 SDI , dålig tomgång o bludder

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Hallå. Har köpt en gammal ski-doo från 06 som har gått 600 mil. Har märkt att den svajar otroligt på tomgången, särskilt när den är varm. Den svajar liksom kring 1000rpm, upp o ner. Sen så låter den inte helt ren när man kör i 30-40km/h, utan bluddrar på litegrann. Men den svarar bra på gas o.s.v. Gasar man på än mer så går den riktigt fint igen.

Bytte stift ikväll, har inte hunnit prova den efter det men jag undrar vad man egentligen kan göra åt fet gång på en såndär SDI? Det är väl nån insprutningsvariant.. stiften var i alla fall totalt svarta, o stinker olja/sot. Undra om de bytts nån gång? För de ser till o med rostiga ut på utsidan.. Skotern är i övrigt i gott skick.

3014230143
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De är förmodligen hål i ett insugsgummi mellan spjällhus och cylinder. De måste du kolla omg för den kan skära annars. Ta även ett kompprov så du vet om de är värt att kosta på den något, de ska man göra innan köp.
Att stiften ser sotiga ut beror förmodligen på att oljepumpens arm som styr hur mycket olja den får inte går tillbaka fullt ut. De brukar bero på kärvande wire till den. Den sitter såklart jävligt till långt ner på blocket under spjällhusen. Testa dra tillbaka den så känner du om de går dra tillbaka den mer än den går tillbaka bara av gassläpp. Den armen ska röra sig i takt med hur du gasar.
Du kan spruta startgas eller bräcklen hårspray ja i stort sett vad du vill mot insugsgummina med motorn på tomg. Om du får en reaktion på det i lägre/högre tomg så har du hålet där. De är även vanligt att hela gummiinsuget släpper i vulkningen mot den inbakade aluminumplattan så ha de i beräkning, de syns inte förren man skruvat lös insuget helt.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Har vart ute o sprayat med startgas runt insugsgummin, har sprayat som fasiken men jag får ingen reaktion. Det borde väl betyda att det inte är något läckage?

Har inte kompmätt men jag har väl ingen anledning att misstänka dåligt komp egentligen? Den går ju fint bortsett från den svajiga tomgången när den är varm.

Ska kolla det där med olje-armen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Den svajiga tomg är oroväckande de kan även betyda att en spridare är felande så den ger för lite bränsle. De behöver inte märkas av i dålig gång på högre effekt, om de bara är lite mindre soppa den ger. Problemet öär bara att motorn skär tillsut om den får för lite soppa. Spraymetoden mot insugsgummi är inte helt säker så du bör ta loss hela spjällhuset och insuget.
Jag skriver bara vad man borde göra i ett sådan här läge för att inte äventyra motorn.
  1. Ta loss insuget och kolla de noga samt i samma veva kolla skicket på reedventierna.De kan va skadade reedblad som ger oroilig tomg.
  2. Om inte insugsgummit va trasigt så bör man ta loss spridarna och lämna in dem för flödeskontroll och tvättning.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Hallå! Var o kollade den där armen och den går att skjuta 0,5-1cm ytterligare.. Antar att det är därför den går lite oljigt ibland. Men det verkar som att det gick till sig, när jag puttat ner den så verkade den röra sig lättare dit sen, av sig självt. Det var ju även så att själv gashandtaget inte gick helt i botten av sig självt, utan även om det kändes som att det var i botten kunde jag putta det en bit själv och då gick "olje-armen" i botten.

Har även kontrollerat varvtalet.. När motorn är kall så är RPM 1600 och när den är varm så rör den sig mellan 900-1100, kring 1000 alltså. Kanske inte är nå fel? Men det känns för lågt. Läste nånstans om att att det kan vara nåt som heter TPS sensor som kan påverka tomgångsvarv och sånt.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
En uppdatering - har mätt kompression 145 psi på bägge cylindrarna. Så det är ju OK. Däremot när jag skulle starta den nu i eftermiddag så startar den visserligen lätt men tomgångsvarvet är jättelågt, typ 700-900rpm och så dör den om jag inte ger den gas. Men den reagerar dåligt på gasen och det känns inte bra. Känns oerhört seg och fet på något vis. Därtill så håller strålkastarn på att blinka o ha sig. Batteriets spänning var 12,48 med skotern avstängd. Ska prova att starta den igen för att se om den laddar något.

Normalt brukar den i alla fallvarva upp till 1600rpm när den är kall och sen gå ner kring 1000 ändå hålla sig där. Nu som sagt inte ens det..
Snart köper jag en ny skoter eller så slutar jag köra skoter.. :-( Antingen eller...
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Mätte nu när den går på den svaga tomgång som den har, typ 700-900rpm så laddar den inte batteriet. När jag gasar (med jäkligt seg respons) så ökar spänningen till 14,5 eller nåt sånt. Förklarar kanske varför lampan blinkar.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jag undrar om du skulle fått tagit lös spjällhus och reeds och inspektera hur där ser ut
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De är normalt att lyset fladdrar och den laddar dåligt under 1300v så ställ in tomg på 1800v för de gör att tändstiuft inte släcks så lätt och variatorns alla rörliga delar håller bet bättre för motorn går jämnare/finare.
De låter som tps givaren är endera felande eller måste ställas men rör inte den förens du kollat att insugen är tät.
Dränk in alla rörliga delar i sprayolja för de låter som något kärvar.
Om den nu skulle va tät i insugsgummin så måste tps givarten nollas och mätas upp. Om du inte har koll på det så lämna in till någon som har full koll eller läs på hur man gör.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Testade att köra den bara för att men symptomen var samma som innan, kanske även värre. Går rent kring 5000rpm. innan dess liksom lite bluddrig. Nu gick tomgångsvarvet ner så pass lågt när jag släppte gasen att belysningen blinkade. Jag ska inte köra mer förrän det är åtgärdat. I övrigt samma tomgång som innan,. 1600rpm kall och sen kring 1000rpm.. Ska kolla det ni skrev tidigare om gummin och spridare, reeds o.s.v. eller så ställer jag ner den i garaget och går och lägger mig.

Bifogar i alla fall en bild på det stift som inte längre fungerar. Kan det ge några ledtrådar? Jag tänker om det är fel på spridaren borde man väl se tecken på att blandningen varit för mager? Kört kanske 3 mil med detta stift. Kort livslängd.

30145
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
En spridare kan även hänga sig i öppet läge och då surar den sönder stift och går bedrövligt dåligt.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Hej! Felet är inte löst än men en felsökning visar att tps-givaren visar 18 felkoder när skotern har gått ett tag. Så en ny sån är beställd o de sätter väl in den till veckan. Hoppas det löser problemet!
 
Reactions: Boost III

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Tjenamoss.ny tpsgivare verkar ha löst problemet. Har själv bara kört upp den på släpvagnen men redan då kändes den som en ny maskin. Firman provkörde en mil o sa att den nu går finfint. Skönt.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Hej! Ny säsong och den har nu återigen börjat krångla. exat samma symptom som förra året. Släcker stiftet på ena cylindern. Kan det återigen vara TPS-givaren som krånglar. I sådana fall undrar man om jag bara haft otur och fått ett måndagsex till TPS-givare eller kan det vara något annat som spökar i bakgrunden?

TPS-givaren löste felet till 100% förra gången.. men lyckan var kortvarig.
 
Reactions: Strongliquid