Ski-doo 600 SDI , dålig tomgång o bludder

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om firman monterat en ny pirat tps givare så är de garanterat fel på den igen. De håller bara några få mil oftast mindre än 50 mil.Och satt ni dit en beg så kan de va den igen. Köp aldrig eftermarknads tps köp hellre beg original tps.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Det var en lokal ski-doo-återförsäljare som beställde och bytte TPS-givare. Antar att det är orginal, men jag vet inte iofs.. Visst måste TPS-givaren programmeras med nån dator också va? Jag kan inte byta själv om jag inte har mjukvaran? Eller kan jag?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om du har räkningen kvar och tps givaren va snordyr så va de nog original. Pirat kan man hitta för 800kr. Jag tror du kan byta tps själv men den måste kalibreras in endera helt mauellt eller med hjälp av brp dator. Här är en länk där de vill sälja en tps juseringsdosa men de går göra med multimeter och 5 volts dc ström typ batteriladdare till mobiltelefon. Men jag hittar inte någ film på det i all hast och inga värden heller så sök efter det.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Tack för filmen. Tror kostnaden var 4500 eller något sånt men då var det inklusive felsökning, provkörning, stift och sånt... Ska börja med att ringa till firman imorrn å se vad de säger. Verkar ju egentligen inte vara svinsvårt med att justera själv.. om man vet vilka värden som är korrekt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tack för filmen. Tror kostnaden var 4500 eller något sånt men då var det inklusive felsökning, provkörning, stift och sånt... Ska börja med att ringa till firman imorrn å se vad de säger. Verkar ju egentligen inte vara svinsvårt med att justera själv.. om man vet vilka värden som är korrekt.
Innan du går vidare har du provat nya tändstift? Gick den så dåligt vid första start inför denna säsong så är de nog bara släckt stift. De är kända för att just släcka stift förmodligen pga för fet kallstartsmapp och att man rör gasen för tidigt innan de är fullt varm. Köp nya stift Ngkbr9eya stift för de tål mest soppa och olja men ännu viktigare knacka ihop gnistgapet till 0,4mm för då tål de ännu surare gång innan de är god natt.Och som sagt rör inte gasen förrens efter tempen är uppe i minst 25c de kan ta flera min på tomg. Och starta inte maskinen kort och stäng av lpåt den gå minst 5 min när den väl startats för att slippa släckta stift, de gäller alla tvåtaktsskotrar.
Org tps va inte så dyr såg jag (utomlands ) typ 1200kr hemma men de är nog dytrare här hemma. Men när jag säkte på brp art så kom en org Borsch tps upp och där kunde man läsa siffrorna direkt på tpsen och då kan man köpa billigare exakt samma Borsch fast till bil för 340kr! Vissa delar till skoter och mc kan man finna på bilsidan som givare till avgastemp tps mf andra givare bet billigare.
Här är Brp original beställnings nr 420866120 Position Sensor
Och här nedan är samma Bosch 0280122014 som jag fick fram för några hundringar på Trodo som ex.
Dubbelkolla nr själv så jag inte missat någ nr.
https://www.trodo.se/gasspjallslagesgivare-bosch-0-280-122-014?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIqoCwroW0gwMV0VqRBR0d6AytEAQYBCABEgLia_D_BwE
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Tjena! Jo den har bränt 2 stift nu, en på vardera cylinder. Bytte först bara den som var trasig, då gick den "skapligt" igen.. halvbludder på 3000-4500rpm, ojämn tomgång ca 1400-1500 när den är kall. precis samma symptom som innan jag bytte tps-givaren. Var ute o körde, 45 minuter. tomgången lite stabilare när den var varm, kring 1800, men ändå inte riktigt bra, man hör att den misständer lite på något vis. går lite oroligt... efter den turen så har motorn fått stå över natten, men det andra stiftet dog direkt vid start,, petade inte på gasen.. gick på en cyl direkt, baktände. Har nu bytt det och är tillbaks på ruta 1.. halvdålig tomgång på 14-1500rpm. Ska gå ner på den lokale handlaren o kolla in de stift du rekommenderar. Men tror grundfelet är något annat.. tyvärr. Tack för tipsen om sensorer! :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De låter onekligen som tps givaren vridigt sig snarare än gått väck igen såvida de satt dit ny Bosch tps.
Du kan även ha blivit lurad att de bara justerat in gamla tps givaren för de är ofta bara kalibrering som behövs med typ 500 mil intervaller.Men mer troligt har de missat dra åt den till rätt moment så den vridigt sig för de är lätt hänt då man lossar vrider mäter lossar vrider mäter ja du fattar. Symtomen är att tps är vriden till för hög volt och då går motorn fett från tomg till fullt gärn, de stämmer med att den släcker stift. Vrida tpsen till högre lägre volkt än rek är sok fattigmans justerbar insprutning.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Ja det låter så! Har försökt hitta vilka värden den ska ha när trotteln är helt stängd så att man på så vis kan mäta upp själv. Borde gå rätt enkelt att justera tänker jag.. under förutsättning att TPS-givaren inte är trasig. Har ett nättaggretag för såna här ändamål som man kan justera 0-12v. Hittar inget just för 600 sdi, men hittar för e-tec o.s.v.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja det låter så! Har försökt hitta vilka värden den ska ha när trotteln är helt stängd så att man på så vis kan mäta upp själv. Borde gå rätt enkelt att justera tänker jag.. under förutsättning att TPS-givaren inte är trasig. Har ett nättaggretag för såna här ändamål som man kan justera 0-12v. Hittar inget just för 600 sdi, men hittar för e-tec o.s.v.
Jag vet inte varför de är så svårt att hitta värde på sdi tps alla nadra märken och modeller hittar man snabbt vöärdet på.Du kan voltmäta den för att se om de är orimliga siffror eller borfall av volt eller motstånd någonstanns i gasregistret. De lär nog va liknande siffror som till e-tec.
Glöm inte lossa gaswiren och juster ut tomgångsskruven så spjällena stänger i spjällhusets botten o tak de är grundjusteringen. När man väl justert in det så brukar de stå uppgiven voklt man ska justera ut tomgångsskruven till. Ställer man tomgången för högt i varv så går inte backen i om man har elback.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Hallå! Har pratat med verkstan. De säger att de satt dit en orginal i alla fall. Frågan är om jag ska beställa en ny givare eller och försöka sätta dit den själv... den här givaren har artikelnr 420866120 och verkar ju inte vara justerbar i själva infästningen som vissa andra är. Det måste väl betyda att är givaren är i botten så ska spället vara 100% stängt? Verkstan sa att man kan ju testa montera dit en ny och se om värdena man får ut syncar mot de som är inställda i "styrboxen", och om de inte är de så kan man ju åka dit och nollställa med de nya värdena.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Hallå! Har pratat med verkstan. De säger att de satt dit en orginal i alla fall. Frågan är om jag ska beställa en ny givare eller och försöka sätta dit den själv... den här givaren har artikelnr 420866120 och verkar ju inte vara justerbar i själva infästningen som vissa andra är. Det måste väl betyda att är givaren är i botten så ska spället vara 100% stängt? Verkstan sa att man kan ju testa montera dit en ny och se om värdena man får ut syncar mot de som är inställda i "styrboxen", och om de inte är de så kan man ju åka dit och nollställa med de nya värdena.
De låter långsökt att en org tps skulle gå väck så fort. Man undrar om de satt dit en ny eller bara nollställde den med dator.......? Hursom så måste man tydligen nolla dem med dator då de inte går att justera själv.