Ski-Doo Freeride 146" 2012

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Har en kompis som också har en freeride med krokig arm just nu. Vilka stenmagneter dom verkar vara :)

Har era s/e-moduler klarat sig? I staterna/kanada är dom hysteriska över att inte köra utan grip n rip-förstärkningarna
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Jag har bukskyddet kvar än så länge så jag ser lite dåligt, men de ser helt ut vad jag kan se. Men ja ska bort med skyddet nu i veckan och se :) Borde man införskaffa förstärkningarna kanske ?
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
min rave hade en betydligt kraftigare än rs förstärkningen men ja har bytt till grip`n´rip ändå både bakre samt den mellan a-armsinfästningen
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Gripnrip-förstärkningen (den vid nedre a-armarna) ska tydligen vara lite småbökig. Har jag läst. Finns en tråd högt upp på dootalk ang det här. Går och funderar om man ska smälla dit dessa på summiten.
 

Baner

Medlem
19 okt 2012
46
0
6
kiruna
Slänger på grip n rip förstärkningskitet på lördag. Fanns att få tag på sverige för 1800:- för alla 3.
Känns värt det om man räddar s/e modulerna när olyckan är framme.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Satte de övre på min - 09 Rex, och rs där nere, lätt på lynx då dom har färdiga muttrar i buken. Har grip n' rip nu både uppe å nere som ska in i xm:n. Få se då, lite mer bök tror jag. Vinkelborr är fint dit upp.
Slog till på "black friday" då gripnrip hade bra rea både på grejer och frakt.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Försäsongen har redan kostat en del. Ny frontbåge och a-arm. Nu fick vi plusgrader en dag så nu hoppas jag det är lugnt ett tag.
 

Baner

Medlem
19 okt 2012
46
0
6
kiruna
Var köpte du ifrån baner? Uppdatera hur det går med installationen!
Är i stort sett färdig, tar lite tid första gången. Kan iaf. skriva hur vi gjorde.

För nedre kitet slängde vi skotern på sidan med en kudde under variator sidan(utan kåpa), ett träblock under handtaget på styret och nått under fotbrädan(i brist på ett träblock vart det en oljedunk) så man får bort trycket på a-armarna och dämpare, slipade ner en skiftnyckel så man kommer åt dom bakre bultarna, tog även ut pipan och slutburken. Lätt jobb men tog lite tid.

För övre förstärkningarna hissade vi upp framdelen, tog bort dämparna, kopplade loss styrleden från spindeln och tog loss övre a-armen från chassit och släpte ner allt, sen kom man åt att borra hålen fast det var jävligt tight, bästa hade varit om man haft en vinklad borr. Får med pappersmallar för borrhålen och dom stämde bra, dock gott om gods i aluvinkeln man sätter dit, så borrar man nån millimeter fel gör inget.

Var lättare än jag trodde att det skulle vara, lite tight o komma åt alla bultar och så men fick hjälp av en kompis att montera allt. Säkert bra mycket tjorvigare att göra det ensam, hivar upp lite bilder på söndag.

Tar kanske 2 timmar att montera, tagit halva tiden om man Om haft en ledad borr och färdigmoddad nyckel och vetat exakt hur man skulle göra :)

/Baner
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Hur är det egentligen med grip N rip? Flyttar man inte problemet vidare och gör så att chassiet får ta smällen, eller har jag missförstått det hela?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Hur är det egentligen med grip N rip? Flyttar man inte problemet vidare och gör så att chassiet får ta smällen, eller har jag missförstått det hela?
Ja i viss mån gör man det, men tanken är att bara a-armarna ska ta stryk. Ganska vanligt att A-framen vrider sig när man stuttar i något och därför monterar man förstärkningen.
 

Baner

Medlem
19 okt 2012
46
0
6
kiruna
Hur är det egentligen med grip N rip? Flyttar man inte problemet vidare och gör så att chassiet får ta smällen, eller har jag missförstått det hela?
Man tycker att det bör vara så, men inte läst nått om att så skulle vara fallet.
Jänkarna har ju haft kittet på marknaden i nått år, där har den fått bra betyg.
Var och varannan verkar ha det kittet på sin XP maskin där.

Tar iaf chansen med kittet, istället för att köra in i en sten i 20km/h och kröka a-arm, s-modulen och e-modulen(lite chans), orka lägga ner 10000:- och skruva i skotern i 12+ timmar eller ta det på försäkringen och bli utan skoter halva vintern. :)
 

Freggzor

Ny medlem
10 jan 2013
4
0
1
Hejsan, tänkte låna tråden en snabbis. Det är så att ägaren före mig till min freeride hade en pakethållare som han sedan tagit bort, därför har jag nu några hål som är ca 4mm. Har ni några förslag på hur man kan få det snyggt? har sökt vit popnit men hittar inga i den storleken. Funderade på lacka några men känns som färgen kommer släppa ganska fort.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Var i Saxnäs för snart två veckor sedan och det slutade med en gipsad handled. Skotern klarade sig bra, men min säsong ser ut att vara slut(djup suck).
Ska till ortopeden i veckan och få ett beslut om operation eller inte. Om det blir så kommer jag att sälja skotern. Den har gått klockrent i 125 mil och körs på originalremmen. Är inne på 150 mila servicen just nu och är gott skick.
Om det är någon som är intresserad och vill se fler bilder så kolla första sidorna i den här tråden. Om ni vill komma med skambud så låt bli. Orkar inte riktigt med sånt just nu. Va fan ska man göra resten av vintern då? (Ännu en djup suck)
bild.JPG
bild.JPG
bild.JPG