skidoo/lynx 600rs-08/09

bian

Välkänd medlem
4 nov 2006
108
0
6
Jämtland
Hej har lite frågor angående skidoo/lynx 600rs-08/09. Hur mycket mer är det att sköta om än en vanlig 600?, förstår att det är bra mycket mer, men vad för saker ska göras?
Ska man byta kolvar lika ofta som en 440, eller är det oftare eller mindre? Sen vet att det är en tävlingsmaskin och ska som sagt skötas om mycket mer, men är det något övrigt man bör vet om dom?
Är det bättre att satsa på en lynx rs istället för skidoon? ja skriv vad vet tycker om dessa modeller.
fungerar 08:an bra eller strular den så mycket så det är bättre att vänta och köpa en 09, eller är det inte värt att lägga 20-30 imellan?

Är väldigt tacksam för svar...
 
Last edited:

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Jag skulle själv ha tagit -09an bara för att det lär vara mindre "sjukdomar"
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Är nog lika mycket sjukdomar på 09 då de till varje säsong kommer med en i princip ny skoter.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
What?!
Skulle du kunna förklara lite djupare?
Missförstå mig rätt.

Det jag menade var att de ändrar väll bra mycket mer grejor på RS maskinerna till varje säsong än vad de gör på de "vanliga" kundmaskinerna.

Vilket (tycker jag) borde kunna leda till att en 09 har lika många brister som en 08, fast inte på samma punkter.

Du får gärna lägga till saker om du vill, jag lär mig gärna. :)
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Nej så mycket saker ändras inte inför varje säsong. Det brukar vara en lite större uppdatering efter första året och sen ett par år efter det. Men det är ju uppdateringar och inget som direkt brukar vara som barnsjukdomarna.
Lynx 600RS är ganska förskonad mot barnsjukdomar vad jag vet. Något dåligt motorfäste och en drivaxel som kan gå åt helsike (garantisak dock där alla drivaxlar skall bytas).
 

bian

Välkänd medlem
4 nov 2006
108
0
6
Jämtland
ok men är det fortfarande ingen som vet hur det är med kolvbyte osv. Tycker var och varannan disskution handlar om "tävlingsmaskinerna" men ändå finns det inte någon som vet?:p
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Det är tätare byten än på en vanlig ledkörd 600 men det är ju pga att 600rs är lågt drevade och därför körs de ständigt på höga varv vilket då medför att de slits mer. Det behöver inte bytas oftare än i en 440 men det är ju bra att då och då använda en kompmätare för att få ett hum om hur den mår.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
600rs har kanske tätare kolvbyten men jag är inte så hundra på att det är drevningen som styr det .... Känns litegrann som att det är han med tummen som bestämmer hur mkt man ska plåga grejerna. Klart köper man en 600rs så vill man ju plåga(njuta?) och man har nog valt rätt maskin. Men en 600rs som gått på mysig långsam led med en pulka bakom stoppar nog bra länge ...
 

Dioxid

Aktiv medlem
16 sept 2007
94
0
6
Har hört att dom drar rätt så mycket sås, vilket man får vänta sig om man har en sådan maskin, Någon som har en som vet vad dom ligger på?
 
R

rotax=)

jag lånar tråden lite snabbt,hur får man tag i en ski-doo/lynx 600rs som är helt ny i låda. går det att ta hem en såndan maskin från tex kalixmaskiner?vilken väg tar man sig till väga?
mvh/nicklas
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Alla som undrar skillnaden på 08an & 09ans rs då är det skidoon jag menar nu chassi mässigt har 09an ett starkare chassi än 08an dvs mera förstärkningar.
08an ville till å käka rem eftersom att chassit flexa alltså det gav efter.
Motormässigt på 08an gäller både lynx & skidoo nu Den är farligt lågt bestykad vilket resulterade i att det var stor risk att man brände kolvarna..09an har lite högre bestyckning samt att det sitter power jet på 09an
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Alla som undrar skillnaden på 08an & 09ans rs då är det skidoon jag menar nu chassi mässigt har 09an ett starkare chassi än 08an dvs mera förstärkningar.
08an ville till å käka rem eftersom att chassit flexa alltså det gav efter.
Motormässigt på 08an gäller både lynx & skidoo nu Den är farligt lågt bestykad vilket resulterade i att det var stor risk att man brände kolvarna..09an har lite högre bestyckning samt att det sitter power jet på 09an
Jag tror snarare på att 09an slet mindre rem (inte för att jag hört att 08 slet mycket men.) pga att den fick en flytande sekundär. Jag tror inte det är mycket skillnad i flex eftersom det inte är så mycket som skiljer 08 och 09 chassiemässigt. 08 rs var tvärt emot vad du sa fetare bestyckad än 09:eek:rna. Power-jet sitter det på både 08 och 09...
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag har hört att på vissa XP så var chassiet så mjukt så när man lyfte den bak ändrades måtten på variatorerna. Vet inte om det var samma på RSn.
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
09 har chassit mera förstärkningar på bristande punkter.. enligt pf racing så är de bara 09an som har powerjet. 08 hade xp.n ett väldans rem problem
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
09 har chassit mera förstärkningar på bristande punkter.. enligt pf racing så är de bara 09an som har powerjet. 08 hade xp.n ett väldans rem problem
Den har nya motorfästen, en pånitad del som gör fotstegen bredare baktill och några ställen där det är en aning kraftigare gods men inga stora ändringar. 08an har Power-jet, det är bara att du kikar på sprängskisserna på Ski-doos hemsida ifall du inte tror mig.
Ang. remproblemet, det är inte så att du tänker på "konsument 08:eek:rna" dvs. inte RS:en?
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Den har nya motorfästen, en pånitad del som gör fotstegen bredare baktill och några ställen där det är en aning kraftigare gods men inga stora ändringar. 08an har Power-jet, det är bara att du kikar på sprängskisserna på Ski-doos hemsida ifall du inte tror mig.
Ang. remproblemet, det är inte så att du tänker på "konsument 08:eek:rna" dvs. inte RS:en?
kan hända att det bara är konsument xp.n som hade rem problem är ingen skidoo expert första året ja kör skidoo nu i år så man får se om det är nått å ha :p Men vad jag har hört så hade xp 600rs 08 problem med rem slitage pga chassit var för mjukt så det ändra line.n på variatorerna.