skidoo/lynx 600rs-08/09

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Jag tror snarare på att 09an slet mindre rem (inte för att jag hört att 08 slet mycket men.) pga att den fick en flytande sekundär. Jag tror inte det är mycket skillnad i flex eftersom det inte är så mycket som skiljer 08 och 09 chassiemässigt. 08 rs var tvärt emot vad du sa fetare bestyckad än 09:eek:rna. Power-jet sitter det på både 08 och 09...
jo power jeten satt 08 å såg ja nu. lite info från brp parts. bestycknig 09 600 rs= Main jet 280,Pilot jet 45,Powerjet 160 Och 08 600rs= Main jet 230,Pilot jet 45,Power jet 160 . 09an har större Main jet alltså så är 08an snålare bestyckad än 09an :D
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Gäller detta även på Lynx RS 08 och 09?
Lynx 600rs 08a har 230 på main jet 09an har 280..
Så rekomenderar till dom som har 08 lynx&skidoo rs600 att byta till minst 280 på main jet om ni ska trail köra. Det är ju en billig åtgärd istället för å riskera ett haveri. :beer:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Lynx 600rs 08a har 230 på main jet 09an har 280..
Så rekomenderar till dom som har 08 lynx&skidoo rs600 att byta till minst 280 på main jet om ni ska trail köra. Det är ju en billig åtgärd istället för å riskera ett haveri. :beer:
Eller så gör man som man ska göra och läser av färgen på stiften... Blir alltid knas att rekommendera någon att gå upp från 230 - 280 utan att veta exakt varför dom gått upp på main jet.
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Eller så gör man som man ska göra och läser av färgen på stiften... Blir alltid knas att rekommendera någon att gå upp från 230 - 280 utan att veta exakt varför dom gått upp på main jet.
Dom har gått upp på main jeten pga dom var till å bränna kolvarna vid längre gas på drag.och det enligt en riktig expert han bygger salemarks å niko korsumäkis motorer.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
jo power jeten satt 08 å såg ja nu. lite info från brp parts. bestycknig 09 600 rs= Main jet 280,Pilot jet 45,Powerjet 160 Och 08 600rs= Main jet 230,Pilot jet 45,Power jet 160 . 09an har större Main jet alltså så är 08an snålare bestyckad än 09an :D
Jag gissar på att 230 var i något form av förstadie och gällde vid användandet av racesoppa "over there". De maskiner som tillslut anlände hade 300mains ut ur lådan. Så här stod det ex. vid presentationen av Lynx 09
[/IMG] obs. huvudbestyckningen.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
kollar du i handboken från usa så är skotern från början bestyckad med 300 main.
08an har powerjet vilket jag tycker man ska koppla bort om man vet hur man ska bestycka skotern.
man kan inte bara bestycka skotern efter main jet och se på stiften att den mår bra.
finns alltid powerjets att koppla in som en försäkring men enligt mig och enligt bänkningar så tappar man hästar i toppen.

sen att skotern är så vek att den käkar rem kan jag inte säga jag drog 1 rem under hela vintern och körde över 200mil.

EDIT: gulingen hade redan skrivit om main jetsen.
 

SxMod

Medlem
5 nov 2007
22
0
1
Vad kör ni på för bestyckning?
Har problem med min att den bluddrar på lägre varv och tycker den dra mycket soppa.
Och en sak till hur sjutton gör alla med luftburken när ni kör i mycket lössnö för min lägger igen hela tiden, det är inte lönt att vika ut i snön!
tacksam för svar!
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Lånar tråden lite!

Har ev. en ski-doo rs600 -08 som jag kan få bra pris på. (och nej, jag vill inte ha en -09 av ekonomiska skäl)
Men vad behöver jag veta om denna skoter?
Hur mkt är bränsleförbrukningen vid normal körning?, delvis körning utanför led.
den jag har tittat på är uppgraderad med 09ans förstärkningar i framvagn, så borde väll funka?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Lånar tråden lite!

Har ev. en ski-doo rs600 -08 som jag kan få bra pris på. (och nej, jag vill inte ha en -09 av ekonomiska skäl)
Men vad behöver jag veta om denna skoter?
Hur mkt är bränsleförbrukningen vid normal körning?, delvis körning utanför led.
den jag har tittat på är uppgraderad med 09ans förstärkningar i framvagn, så borde väll funka?
Räkna på 3-4l/mil. Hör efter/kolla om originalmattan är utbytt eftersom originalen gärna kastar kammar runt om kring sig efter en tid.
Det är ju kul om kolvarna är bytt för inte allt för länge sedan, fast om det är ett bra pris på den så kan det ju vara värt att byta dessa själv innan vintern.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Räkna på 3-4l/mil. Hör efter/kolla om originalmattan är utbytt eftersom originalen gärna kastar kammar runt om kring sig efter en tid.
Det är ju kul om kolvarna är bytt för inte allt för länge sedan, fast om det är ett bra pris på den så kan det ju vara värt att byta dessa själv innan vintern.
Drar upp den här igen.
Du nämner Gulingen att det vore kul att byta kolvarna om det var ett tag sen.
Har en på G som har gått 350mil. Börjar det vara dags då? eller brukar intervallerna vara kortare eller längre? en -08

Vet att ingen vet ett exakt svar, men någorlunda iallafall.