Skoter för 15-30.000:- ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
Köp christers ZRT, dog AC men jag vet inte om dom hadde problem med Zrtn, men det låter som det är ganska pigg maskin, Christer vad har du gjort med den förästen?
Annars tycker jag att du kan satsa på en Lynx Rave 670, ruskigt potent motor, bygg om slidmatningen och porta vevhuset och du blir omkörd av alla precis, finns mycket att hämta ur Rotax 670, är dessutom den mest driftsäkra motorn som finns tror jag
 
P

Pirri

Köp en Xlt SP, det är det enda rätta...
bra gassvar, lättkörd, toppar strax över 150...
se bara till att fjädern till främre boggiedämparen är nog spänd,
då har du acc som en mach z ( nästan )! :)
 
J

Jokka

Ursäka om jag bryter tråden men jag undrar vilken skoter man ska satsa på om man ska köpa en för ca 10-12 tusen?
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Alltså jag skulle nog köpa en Rotax eller en Yamaha. Det är slitstaraka grejjer det! Kanske en phazer, eller Exciter, fina nybörjarskotrar! Lätta att meka med, och går fint!
 
E

Ej medlem/Inloggad

arctic cat

arctic cat panther touring -typ 96 uppåt nyaste panthern är den sanbbaste touting maskinen i världen!
 
E

Ej medlem/Inloggad

köp en mxz 583 -96!!
köpte själv nyss en för 18 tusen med lite godis på=)
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Blomqvist skrev:
Men hur är det med Arctic Cat´s motorer?

Jag har hört att dom har väldiga kvalitetsproblem med just sina motorer och att dom är känsliga.

Är det bullshit och elakt förtal, liksom snacket mellan USA-bilsfantaster huruvida Cheva eller Ford regerar...?

Polaris- Lynx- och Ski-Doo-fantaster smutskastar Arctic Cat, och tvärt om?
Artic Cat *har* hafdt problem med sina motorer, men det var i mitten på åttiotalet och knappast relevant för dig, så glömm det, sedan AC dumpade sina egna motorer till fördel för Suzuki har problemen försvunnit.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Blomqvist skrev:
Ok...

Men finns det ingemn maskin som erbjuder BÅDE klös och komfort?

-snip-

Det enda jag har kommit fram till hittills är att dom flesta rekomenderar en Polaris XLT Touring eller SKS eller SP.
Jodå nog finns det maskiner med både massa motor och bara komfort.

Det man måste tänka på är att alla skotrar är kompromisser, det finns en del olika egenskaper som är önskvärda, och ofta motsägelsefulla.

Man vill ha en lätt motor med massa effekt som inte drar nån soppa och håller i oendlighet....

Man vill ha en smidig kort skoter som tar sig framm obehindrat i hur lös snö som helst.

ochsåvidare.

En skoter med stor motor blir tyngre.
En lätt motor med mycket effekt håller sämre.
En motor med mycket effekt drar mer bränsle.

En skoter med kort matta blir smidigare, men bärigheten i djupsnö blir sämre.
En skoter med höga kammar på mattan skyfflar bättre i djupsnö men går tyngre på led vilket straffar både toppfart och soppaekonomi, förutom att kammarna tar stryk av körning på hårt underag. en längre matta går också tyngre än en lkort, med lägre prestanda och sämre bränsleekonomi som resultat.

En lång bredbandare bär bra i snö men är klumpigare.

Finns många önskade egenskaper på skotern som inte är förenliga, så tänk efter lite före, eller skaffa en gyllene medelmaskin.

Polarismaskiner som heter SKS (Snow king special) har en halvlång matta (345), SP (Sport?) har kort (307) Supertrack har jättelång (396) det finns även en del skotrar med 365 mattor. Widetrack har 60 cm bred och 396 lång.

Polaris XLT (Xtra lite trippel) motor är en jättefin motor, en 580-600 cc trippel som är lättare än polaris 500 twin, och ger mer effekt, däremot är XLT dyrare.

Alla andra märken har säkert motsvarande maskiner.


Sen är det ju frågan om hur tung du är, och hur stark, samt snö och ledförhållanden på den plats du kommer köra mest.

Kommer du att köra i områden som har lite snö, men väldigt välpreparerade leder, så fungerar ju en 307-matta, är förhållande de omvända, mycket djupsnö, inga preparerade leder, mycket kuperat, satsa på en med så lång, och gärna bred matta som möjligt.

Väger du 60 kg och har begränade kraftresurser, satsa på en maskin som inte väger så mycket, väger du 120 kg och är stark som Magnus Salomonsen, är vikten av mindre betydelse, men motorstyrka och bärighet blir viktigare.

Sen så kan det ju vara roligt att smiska framm över sjön i 160, några gånger, sen är det mindre intressant, då är det kanske roligare på en ganska slät led, att piska på i raskt tempo, eller som vissa vill, hoppa och tricksa, eller kanske att knicksa sig fram i djupsnö och svår teräng.

Alla saker ställer olika krav på skotern, bara att bestämma vad du vill göra.


Skulle jag få råda, så köp en skoter som inte är bäst på någon av ovanstående områden, men kan lite av allt. köp en som inte är för stor prisskilnad på årsmodeller, satsa heldre på en lite äldra i bra skick, de står sig bättre prismessigt, så du har r åd att byta om et eller några år när du vet mer vad du behöver för specialinriktning.
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
hitta en skoter med elstart,back,dubbeldyna som är snabb över sjön men ändå är liten och lätt så att den går att hoppa med är nog inte så lätt.....det finns ju alltid ski-doo rev(till den finns det en dubbeldyna som går att hänga dit),men för 15-30 000 är det nog ganska kört...

du får nog tänka över vad som är viktigast för dig och köpa skoter efter det,tänk då också på att ju äldre skotern blir ju mer börjar alla "finesser" att *****s...
 
E

Ej medlem/Inloggad

Arctic Cat!!!

jag har alltid vart såld på arctic cat och har aldrig haft problem med mina!!
dem är grymt snygga accar bra fina dämpare bra toppfart..
bra nybörjarskoter med bra drag i är zr 440!! grymt fina!
har personligen en sno pro 98a går hur bra som helst!!!
 
L

Linkkkeeee

Farsan har en exciter som går jävligt fint..en satans bra skoter...nåt att tänka på.
 
E

Ej medlem/Inloggad

såg en fin 440 sno pro 98 på blocket för 28 000..
är det något sånt du är intreserad av lr?
dem är ju grymt fina tål stryk.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Till Blomqvist

Jag skulle nog hellre köpa en twin än en trippel om man gillar att hoppa å trixa... en Formula Z med dubbeldyna är inget dåligt alternativ. Rotax 670 är en av de absolut bästa motorerna av de äldre modellerna som finns(det ska du ha klart för dej)... en trippelmaskin är ofta ganska tung. Det finns en Mach 1 670 på blocket för 18000. vet inte om mach1 är lika lätt som formula z... men du borde få ett bekymmerslöst skoterliv med den skotern iaf.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Yamaha V-max 600 touring

En grym skoter för dig skulle vara en Yamaha V-max 600 ST
Det är 345 matta på den samt dubbeldyna.
Den är grymt skön efter led och snabb och driftsäker.
Drar endast runt 1.8 - 2 på led.

Själv har jag satt på en 32mm matta på den och den funkar riktigt bra i lössnö också.
Den gör la runt 110-120 i ospårad terräng
Riktigt prisvärd.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Sport touring Yamaha

Tycker du skall hoppa över polaris eftersom de hade en del problem med sina motorer på de äldre årsmodellerna.
En twin är säkrare om du skall ha en 94 - 97

Jag hade köpt en Yamaha v-max 600 st långbandare touringdyna samt sportig snabb och snygg.

Kolla in de i skoterbanken.
Läs även mitt andra inlägg här.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Blomqvist skrev:
Jag har en Lynx Enduro -98 på gång för 30.000:- som är påkostad en hel del.

Såhär skrev killen i mailet till mig:


"Det är en lynx racing 1998, motor en 454 rave, från en skidoo mxz 99
bromsad till 85hk, chassit är bytt och förstärkt, skoter är helt genomgången
i boggie (förstärkt,nya lager, nya slaidar, bakre svingen bytt, förstärka
boggie skenor, ny balator rem, ny renoverade dämpare en VP, och en öhlinare
med 40 klick retur och 40 klick komp,) bytt dyn över drag, mattan är fräch
(32mm)bara någon en staka kam är skadad , framvagnen har breddad spårvid med
Drivex racing stag, och ny renoverade VP klick dämpare (7 klick), nya
styrbussningar. Ny rem ,ny fjäder i sekundär variatorn, px ramper och värre
fjäder i primärn. Mm,mm
Allt som är nytt har gått ca:30 mil , motor och chassie har gått ca: 300
mil.

Pris : 32 000:- då ingår 15 liter shell avadane 2 T olja, liter priset är
ca:75kr/L 15 liter=1125:-. Crosshuv,en extra dämpare VP,original fjäder
till primärn , 2 extra fjädrar till primärn, extra skydds båge fram , reserv
dynöverdrag, plast kåpan över bågen bak. Och nått extra lager, och full
tank! Och nya stifft!

Annars 30 000:- då ingår inget av det åvan."


Något att tänka på?


Asså du har kört 2 timmar i ditt liv... och vill ha en skoter som gör 180? köp en thundercat 1000 isåfall... men ja skulle hällre rekomendera en 500 typ som den ovan...
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej...
köp lynx stadiga chassin å bra motorer + att dom liger lågt i pris
en cobra eller enduro g-typ måste passa bra se ochså till att det sitter minst en 583a i maskinen så har du motor så det räcker ca 100 hp å dom håller
det e roligare å köra än att skruva
 
E

Ej medlem/Inloggad

jag köpte en polaris indy 500 dubbeldynad har haften den i en vecka nu och grymt nöjd med den
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej ..
bra det e en fin första skoter,har ändå lite pulver om det skulle behövas
+ att polaris 500 motor e grymt hållbar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.