slangvärmare på nytro

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
funderar på att sätta en slangvärmare på nytron men har samtidigt hört ryktesvis att man lurar bränslesystemet då:wondering:

någon som har testat och det fungerar??

//johan
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Sätter man den på fel ställe så kan man få problem att starta.
Defa har m värmare framtaget till rs Viking å venture är ju princip samma motor så de borde även passa nytron.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Sätter man den på fel ställe så kan man få problem att starta.
Defa har m värmare framtaget till rs Viking å venture är ju princip samma motor så de borde även passa nytron.
Det tipset tackar jag för. Har nu beställt värmare art. nr 413879 och anslutningssats art. nr 460785.
Monteringsanvisningen visar bilder om man är tveksam på om den passar Nytro

http://www.defa.com/file/737485e344c/3879.pdf
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Det tipset tackar jag för. Har nu beställt värmare art. nr 413879 och anslutningssats art. nr 460785.
Monteringsanvisningen visar bilder om man är tveksam på om den passar Nytro

http://www.defa.com/file/737485e344c/3879.pdf
Nu har jag monterat värmaren på min RS Venture som har samma motorblock som Nytro. Lite pyssel så det tog några timmar. Kabelsatsen var avstämd i längd med föreslagen plats för kontakten.


 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Hur skulle de funka med en blockvärmare ist?
Tänkte de värmer vell hela motorn istället för slangvärmaren,
Eller blir de samma fenomen med sån??
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Vart köpte du värmaren och vilket art nr har den ? Jag har en nytro som jag hade behövt montera en på :eek:h:
Jag köpte på Autoexperten i Huddinge. De hade inte på hyllan men de tog snabbt hem den. I Kiruna säljer dessa Defa
http://www2.kgk.se/templates/retailera.aspx?id=4264&vy=retailer&cid=25&name=Värme,+elektrisk

Värmaren har art. nr 413879 och anslutningssatsen art. nr 460785.
http://www.defa.com/sv/automotive/warmup/find_your_engine_heater/

Jag har provat värmaren i några dagar nu och är mycket nöjd med den. Måste iofs lägga i backen för att få i sladden men det är inget stort problem
 

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
sett på tradera tidigare annliggningsvärmare som man klistrat på tråget vet ej hur bra dom funkar men kan ju inte vara sämre än ingen alls och du slipper problemet med luft i systemet och dålig cirkulation,
plus enkel och montera. nackdelen är väl om den lossnar och ligger mot plasten och kanske blir så varm så det smälter...värt och kolla på om man tänker motera en värmare
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
sett på tradera tidigare annliggningsvärmare som man klistrat på tråget vet ej hur bra dom funkar men kan ju inte vara sämre än ingen alls och du slipper problemet med luft i systemet och dålig cirkulation,
plus enkel och montera. nackdelen är väl om den lossnar och ligger mot plasten och kanske blir så varm så det smälter...värt och kolla på om man tänker motera en värmare
Som jag förstår
Så sitter det nå fruktansvärt bra om man rengör noga med tex bromsrengörning.ja jag kommer nog att montera en anliggningsvärmare så fort en skoter är inköpt.de ger tydligen riktigt bra med värme så det måste bara bli så bra..
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
det måste ju hursomhelst vara lättare med en anliggningsvärmare av något slag än att montera en slangvärmare.för om jag inte missminner mig så är dom väll lite kinkig på vars på slangen du monterar för att få självcirkulation osv...o som det står i tidigare inlägg så får tempgivaren problem.en anliggning värmare som i detta fall värmer ju oljan o påverkar inte vatten temp mer än att det går fortare att få upp motor temp vilket gör vattnet varmt på ordinarie sätt...

Men rätta mig om jag missuppfattat det hela.
 

klstjo

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Kiruna
finns flera olika storlekar och här är det monterat på en nytro mtx 2012!!
60W den blir inte mycket värme av den :)

Det är ca 100w i ett stearinljus och 30-50 w i värmeljus som jämförlse...

billigare o enklare att köra med 2st värmeljus under motorn då :heh:

500-600w är det på bilar och det tar ju en timme minst att värma upp dom, oftast två timmar om det är rikigt kallt

Länk till Effekt värmeljus
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
60W den blir inte mycket värme av den :)

Det är ca 100w i ett stearinljus och 30-50 w i värmeljus som jämförlse...

billigare o enklare att köra med 2st värmeljus under motorn då :heh:

500-600w är det på bilar och det tar ju en timme minst att värma upp dom, oftast två timmar om det är rikigt kallt

Länk till Effekt värmeljus
Jag vet inte om varken jämförelsen mot bilar eller stearinljus är speciellt jämnförbar...

vill påstå att både cylindervolym samt mängden vatten är tämligen högre på en bil dvs att gångertabellen på watt kontra vattenmängd samt storlek på motor innebär att du behöver denna mängd.

klippte o klistrade följande från v-dm.se sidan: "Till skillnad från en vanlig blockvärmare som bara värmer topplocket blir här hela motorn varm och dessutom bara hälften av strömförbrukningen."

Låter sanolikt tycker jag iallafall, givetvis hittar man säkert billigare o olika effecter o storlekar ju hårdare man söker men den här firman finns på min ort o jag har inte sökt nå mer...

värmeljuset ids jag inte ens gå in på...