Slangvärmare

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har då inte haft några som helst problem med att starta min när det varit kallt. Men som vanligt så mår ju motorerna bättre om dom startas varma...
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Tro om det finns nån "bolt-on" till RX1-03?
Jag tror benhårt på att det är en bra investering för nån tusenlapp.

/L
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Motorn, startmotorn och batteriet skulle garanterat må bättre av att man sätter in en slangvärmare. Finns väl egentligen inga nackdelar, den lilla mängd ström det går åt att köra den någon timma i förväg är nog inte ens värd att nämnas.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hm... men vad är vitsen meden slangvärmare när kylar vattnet står still ? Då blir det väl bara varmt där värmaren sitter ? för värmen kan väl inte sprida sig så långt lr ?
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Tyvärr så leder inte vatten värme vidare bra. Dock så har vatten en bra egenskap (som heter något fint som jag har glömt nu) men som gör att den självcirkulerar lätt. Dock så måste elementet placeras på rätt ställe så att flödet inte hindras.
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Tyvärr så leder inte vatten värme vidare bra. Dock så har vatten en bra egenskap (som heter något fint som jag har glömt nu) men som gör att den självcirkulerar lätt. Dock så måste elementet placeras på rätt ställe så att flödet inte hindras.
det expanderar. gammla värme system i hus har en panna typ i köket sen ett exp kärl på högsta punkten sen går det runt i rören utan cirkpump men .. då var ju rören över dim också .. men när cirkpumpen börja komma så kunde man gå ner i dim på värme rören..

men i ett litet system som i en skoter så behöver du en cirk pump för att det ska snurrar runt vattnet annars har du ju bara punkt värme.. men varför ska man ha det ? blanda mer glykol i skotern bara så fryser det inte .. sen är ju motor värmare en bättre lösning eller som kryckan säger kupevärmare å sen ett täcke över huven bara så gör det susen,, det är det billigaste
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Vad snackar du om???

...sen är ju motor värmare en bättre lösning...
Det är ju precis det vi pratar om. Att sätta en motorvärmare i en skoter. Dock så är det dåligt om (tillräckligt) små blockvärmare och dagens skotrar har sällan uttag för dessa. Därför snackar vi om slangvärmare istället.

Att man ska behöva en cirk-pump är ju också nonsens. Det fungerar ju i bilar - mig veterligt har man ingen cirk-pump i bilar - inte i min i alla fall...
 

Bjerk

Medlem
20 jun 2009
24
0
1
Om man nu använder sig utav en kupévärmare under skoterhuven, blir det inte kondens inuti motorn då?

Bara en fundering som dök upp i skallen.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
För att det ska bli kondens innuti motorn så måste först fukt ta sig in i motorn och då spelar det nog ingen roll om man har en kupévärmare eller inte...
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Att man ska behöva en cirk-pump är ju också nonsens. Det fungerar ju i bilar - mig veterligt har man ingen cirk-pump i bilar - inte i min i alla fall...[/quote]


så du har din doppvärmare i din slang i bilen ? ok men sätt du en slang värmare så skriver du sen ditt resultat så får vi se.

men på bilen har du en doppvärmare i motorblocket motorvärmare, värmer inte för fem öre vattnet runt omkring..

men det blir nog bra