Slangvärmare

freedee

Välkänd medlem
26 okt 2009
178
0
6
HärligaHärjedalen
Att man ska behöva en cirk-pump är ju också nonsens. Det fungerar ju i bilar - mig veterligt har man ingen cirk-pump i bilar - inte i min i alla fall...

så du har din doppvärmare i din slang i bilen ? ok men sätt du en slang värmare så skriver du sen ditt resultat så får vi se.

men på bilen har du en doppvärmare i motorblocket motorvärmare, värmer inte för fem öre vattnet runt omkring..

men det blir nog bra[/quote]

Ja!! och på bilar som inte har el. motorvärmarn pajat kör man med slangvärmare å det funkar fin fint
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
NEJ - jag har INTE en doppvärmare. Jag har en BLOCKvärmare. Dock så vet jag av bilar som har en SLANGvärmare och som fungerar mycket bra.

men på bilen har du en doppvärmare i motorblocket motorvärmare, värmer inte för fem öre vattnet runt omkring..
En blockvärmare är ett värmeelement som monteras i ett i blocket taget hål in emot en kylvattenkanal. Blockvärmaren värmer således vattnet, och kanske delvis blocket. Hade den dock INTE varit monterad in i en vattenkanal så hade dess effektivitet varit avsevärt mycket mindre eftersom den då endast hade värmt upp ett begränsat område.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
rena rama kiss och bajsåldern här. lägg av nu.

ang. slangvärmare är det så att den är rätt dyr och att kan vara rätt bökigt att koppla in den för den ska ju ligga så långt ner som möjligt, dvs att det ska vara fyllt med kylarvätska och inga luftbubblor får finnas.
för finns det luft så pajar värmaren.

sen finns det ju en nackdel till att om den skall ligga så långt ner som möjligt så ska den ligga under avgas systemet, och det kan bli rätt hett för värmaren och tål den så hög värme?

någon som vet ännu bättre får rätta.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag har haft slangvärmare på en gammal japs som inte hade nått uttag för annan värmare. Satte den på värmepaketsslangen, funkade finfint. Calix av äldre modell på 850 watt så 1.0 L motorn vart termostatvarm. :)

Det som är viktigt med slangvärmare är att den sitter hyfsat lågt och på en vertikal del av slangen så cirkulerer det riktigt bra.

AC 4-stroke touring har en defa slangvärmare originalmonterad, funkar kanon.

Är man riktigt fiffig så borde det gå att montera en gasoldriven från en liten traktor så får man varmt utan att ha tillgång till ström.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Defas värmare är inte direkt billig 1465 kr, värmaren är av kontakttyp,monteras utvändigt på blocket, dvs den värmer motorblocket direkt utan att kopplas in i kylsystemet (sista meningen till de nissar som inte har en aning hur en motorvärmare funkar) :hello::hello:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej, men hur svårt kan de vara att tillverka själv? :hmmmm2:

Värme element + en adapter från vatten temp eller liknande!
Någon som vet av ett värme element som kan vara lämpat? Läste någon som skrev om ett på 850w men lät väl mycket tycker jag.
 

Peter Johansson

Aktiv medlem
5 jan 2010
82
0
6
Boden
Hej det finns på Biltema universial slang värmare, jag använder en sådan .Den skall passa på en volvo s40 - 00 ,och behöver inte vara i någon lång stund ca en halv timme räcker då den har lite över kapacitet.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hej det finns på Biltema universial slang värmare, jag använder en sådan .Den skall passa på en volvo s40 - 00 ,och behöver inte vara i någon lång stund ca en halv timme räcker då den har lite över kapacitet.
Tack för tipset.

Sen är det ju lite problem med att köra från USA, dom har ju inte 230V i sina eluttag.

Kanske kan någon moderator städa upp denna tråd lite?
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Hej det finns på Biltema universial slang värmare, jag använder en sådan .Den skall passa på en volvo s40 - 00 ,och behöver inte vara i någon lång stund ca en halv timme räcker då den har lite över kapacitet.
Har du något artikelnr? :hello:
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Finessen med Defas värmare är att den är anpassad för Yamahas 4-t:s olika modeller samt med utförliga monteringsanvisningar, dessutom behövs ingen kapning av kylvätskeslangar eftersom det är en utanpåliggande blockvärmare

Nackdelen är priset = 1465 kr Säljs via Autoexperten dvs Laitis mm