Slangvärmare

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Jag har en Defa slangvärmare den gick på dryga 1000lappen. Tänkte ha den på 1200an men den fick inte plats eller prioriterades bort vet inte vilket :)
Den har iallfall 25mm anslutninger och är riktigt smidig, för övrigt till salu...
Kommer dock inte ihåg vilket artnummer den hade, men det står på förpackningen.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Ofta har ju dem 110-220V kapacitet, (i detta fall vet jag ju ej säkert), men så har de vart på alla Datorer, Kameror osv jag köpt i USA.
Kan lova dig om du kör en motorvärmare (eller liknande) avsedd för 110V med 220V så ryker säkringen eller värmaren på störten
Lägg 24V på en 12V lampa så får du se vad som händer, i princip samma uppbyggnad med glödtråd som en värmare har
 
Last edited:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Finessen med Defas värmare är att den är anpassad för Yamahas 4-t:s olika modeller samt med utförliga monteringsanvisningar, dessutom behövs ingen kapning av kylvätskeslangar eftersom det är en utanpåliggande blockvärmare

Nackdelen är priset = 1465 kr Säljs via Autoexperten dvs Laitis mm
Ojanperä i Luleå säljer denna värmare för 1250 kr, ett par hundringar billigare än på andra ställen

Defas art.nr 413849
http://www.defa.com/doc/800/3849.pdf
 

frippes

Aktiv medlem
28 nov 2009
58
0
1
hammarstrand
sitter ju cirkulationspump på flera bilar vissa vw och audi turbo annars värms bara en liten del av motorn upp och då kan givare bli lurade och ställa till de vid start!
tror att de inte blir nån själv cirkulation på en skoter där hela kylsystemet har nästan samma höjd.

fast man har ju haft fel förut
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Varför kan man inte ha yamahas värmare på en efi motor, blir kallstarten lurad då att tro att det är varmt ute och kanske ger för lite soppa vid start..............vem vet inte.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
är just de som är problemet efin tror att motorn är varm och "chokar" inte då bara en liten del av motorn blir kokhet
Låter lite knepigt eftersom jag vet att tex. Yamaha Luleå monterar värmare åt många kunder vid nyköp, skulle inte dessa funka?? Skulle inte tro det!!!
Däremot vet jag inte vilken typ av värmare dom monterar men ska ta reda på det
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Låter lite knepigt eftersom jag vet att tex. Yamaha Luleå monterar värmare åt många kunder vid nyköp, skulle inte dessa funka?? Skulle inte tro det!!!
Däremot vet jag inte vilken typ av värmare dom monterar men ska ta reda på det
Har du fått reda på vilken värmare dom använder.
 
Last edited:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Enl. han jag talade med på tel, så är det en standardvärmare från Laitis, modell slang
Ska utreda saken ordentligt vid ett personligt besök framöver

Lät som att det var sällan någon som begärde en värmarinstallation
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Enl. han jag talade med på tel, så är det en standardvärmare från Laitis, modell slang
Ska utreda saken ordentligt vid ett personligt besök framöver

Lät som att det var sällan någon som begärde en värmarinstallation

Okej framtiden får utvisa detta intressanta ämne.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vadå "tror att motorn är varm"?? Är den inte de då? :hmmmm:
Förvisso synnerligen gammal tråd, men ändå:
Det där är ett känt problem även på en del bilar, där tempgivaren för insprutningen sitter nära motorvärmarelementet. Och i all synnerhet om motorvärmarelementet är olämpligt placerat så det inte blir någon vidare självcirkulation i motorns kylmantel.
Som regel är det inga problem alls om man värmer tillräckligt länge (minst en timme), men man får vara beredd på att det kan vara svårt att starta om det är nedåt 20 grader kallt och man bara har haft motorvärmaren igång en kvart.

Beträffande spekulationerna om lämplig typ av slangvärmare: Är det inte enklast att fråga de stora tillverkarna (Defa, Calix m fl) eller deras generalagenter (KG Knutsson säljer väl Defa, har jag för mig) om rekommendationer? De här skotrarna kanske i bästa fall finns med i deras officiella rekommendationstabeller.
 

lennart wiklund

Välkänd medlem
21 feb 2007
117
0
16
Själv har jag nyss blivit ägare till en vector av årsmodell 06. Toppskick och 380 mil! Skall montera en sådan slangvärmare med inbyggd cirkpump,finns lite överallt på nätet dessa. Har en monterad i bilen,fungerat klanderfritt i flera år.