Snödjup runt Dalarna

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Är de mycket skoterpoliser i gördalen och idre??
Ja, de ska visst ha en ordentlig drive jul & nyår och ska hålla reda på nykterhet, förarbevis/körkort, försäkringar, trim och skrikburkar. Sedan har väl länsstyrelsen folk ute och kollar förbudsområden, kan jag misstänka.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

SkoterKarlsson

Aktiv medlem
13 feb 2013
92
0
6
Mora
Norra Graberg (Mora) ligger det ca 40 cm, Bösjön och uppåt över är det 50 cm runt länsgränsen till härjedalen kan det nog vara upp mot metern. Ska upp dit under veckan (då vi har jaktmarker där uppe) och kolla snödjup!
 

BKJ

Aktiv medlem
22 feb 2013
88
0
6
Mora
Nja, man ska nog ta dom siffrorna med en nypa salt. Åtminstone i bösjön så var mossan framme på en del ställen förra helgen.
 

SkoterKarlsson

Aktiv medlem
13 feb 2013
92
0
6
Mora
Nja, man ska nog ta dom siffrorna med en nypa salt. Åtminstone i bösjön så var mossan framme på en del ställen förra helgen.
Några polare var uppe igår då var de ca 50 cm där uppe i Bösjön, när det regnar i Mora snöar de däruppe så :p har varit så varje gång jag har åkt uppåt Grönklitt än så länge iår, senast nu i veckan då det var 3 grader i mora och 0 i Grönklitt som ligger på ungefär samma höjd som bösjön :) God jul
 

SkoterKarlsson

Aktiv medlem
13 feb 2013
92
0
6
Mora
Känns inte som om dessa siffror stämmer till 100% ?
Nej det kan ju variera nån dec på sina ställen med tanke på hur mycket det blåst och värmen, men min far jobbar i skogen från Mora uppåt länsgränsen så enligt han är snön över 50 cm där uppe. Men som sagt det kan ju variera :)
 

BKJ

Aktiv medlem
22 feb 2013
88
0
6
Mora
Kan meddela att det regnar i bösjön just nu. Känns skit. Vinter måste ju komma snart.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Lägg ner. Håller med slednecker. Fan va det överdrivs. 50cm i Bösjön?? En stugägare mätte 30cm. I Garberg är det ju typ 20km. Går att åka längdskidor på vägar där om nån är sugen. Härjedalsgränsen 1m när smhi anger 25 i Ulvsjön??Högsta höjden i området är Storvarden 822möh. Nån ostsluttning där kan lokalt ha 50cm. Ta med tumstock istället när ni har ögonmått som 90 åringar;)
 
E

ejwbegysv

Här kommer en rapport från Gördalen... Den 23:e Dec hade jag en helt grym dag i skogen.. grymt härlig snö och massor med snö... Igår snöade det först 1dm på morgonen sen regnade det i ca 12 timmar suck... Runt 5dm med snö i byn mer i skogen.. Kalfjället går nu att köra över om man är lite försiktig.. Lederna är inte helt perfekt pga att halva Sverige har varit och kört i byn de senaste dagarna...

Nu fryser det på igen så det blir nog hårt.. hoppas på mer lössnö inom kort..

Men fullt körbart överallt alltså.
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
inte några 50 cm i bösjön, jag har mottagit rapport från min farbror som har stuga där och han säger att det inte går att åka utanför leden, vägen upp är farlig att köra, folk med 4-hjulsdrivna bilar har fått vända och åka hem. bösjön är i dagsläget inget att rekomendera:(
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
inte några 50 cm i bösjön, jag har mottagit rapport från min farbror som har stuga där och han säger att det inte går att åka utanför leden, vägen upp är farlig att köra, folk med 4-hjulsdrivna bilar har fått vända och åka hem. bösjön är i dagsläget inget att rekomendera:(
Fick mail idag klockan 14.45 från han som hyr ut stugor där:
Ove Axelsson skrev:
" Björn!
Var upp idag, ca en halv meter med snö. Otroligt med tanke på att vi kan klippa gräsmattan nere i Mora. Om du vill komma upp o bo så hör av dig på 070 6665228.

Hälsningar
Ove"
Men det står ju inget direkt om föret visserligen.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

Acatar

Medlem
12 apr 2013
28
0
1
Dalarna
inte några 50 cm i bösjön, jag har mottagit rapport från min farbror som har stuga där och han säger att det inte går att åka utanför leden, vägen upp är farlig att köra, folk med 4-hjulsdrivna bilar har fått vända och åka hem. bösjön är i dagsläget inget att rekomendera:(
Var där uppe igår; helt annat snöläge än Våmhus. En del skotrar på plats så det är körbart om man så vill, men inte som man önskat den här tiden på året.
Idag var det ju rejält blidväder och en hel del regn, blev det mer snö runt Bösjön eller regn även där?
 

kenshiin

Ny medlem
5 mar 2013
4
0
1
Rättvik
Var i Gördalen och åkte 27/12 och det finns helt klart snö.
Men eftersom det hade regnat ganska mycket dagarna innan är det sjukt tung snö. Säkert 30-40 cm som är nästan hårt som skare.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Men hur är föret på/utanför led?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Förvånansvärt lös snö trots regn och frysning. Går att åka överallt.
Lederna är helt värdelösa och det är ju inte så konstigt med tanke på att både halva sverige och halva norge är här och ledåker.
Men letar man sig iväg en bit så är man ensam.
Har som mest mätt 100cm.
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
QUOTE=kenshiin;540494]Var i Gördalen och åkte 27/12 och det finns helt klart snö.
Men eftersom det hade regnat ganska mycket dagarna innan är det sjukt tung snö. Säkert 30-40 cm som är nästan hårt som skare.[/QUOTE]

ok de e åkbart iaf e så sjukt åksugen tänkte nästan ta ut skotern på de 10 cm som kom och gick här :heh: men nu blir det 5 dgr skoteråka i gördalen äta gött och ev nån kall bira på kvällarna woohooo