Snön borta om 20 år ?

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
Efter att ha läst dagens expressen så fick jag en chock. Där står det att Snön på väg att försvinna :( .Meterologen Per Holmgren säger att vasaloppet ej överlever sitt 100 år´sjubileum )=. Alltså innebör det att man ej kommer kunna köra skoter om ca 20 år :confused:

Det finns en mätare där det visar när snön försvinner i årtal.Tror du på detta ?

//Tommy
 

Jappower

Välkänd medlem
20 sept 2006
238
0
16
Söderhamn
vad jag läste så var det mestadels Södra sverige (söder om mälardalen)som skulle beröras utav detta. ja det kommer säkert bli så om ett par år. tyvärr :(
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Tuvärr är det så suck..................m 20 år kommer Umeå att ha Stockholms klimat o kiruna umeås klimat o vi får åka atv hela bunten.
Därför har snofed o bio foul region initsierat till ett prodjekt o utreda om det går o köra snöskotrar på E75 (75% etanol o 25% alkylat) vi kommer ochså o ta fram en info film o info material dels för kommun länsstyrelse mfl o även till allmänheten skoteråkare mfl.

Skoterhasse
 
R

Robin

ja tror då att snön kommer att vara kvar ett bra tag till, hoppas iaf :p jag vill ju också vara en 40årig gubbe som fått kris och måste köpa mig en yamma som bara går fort och bara efter isen :p hahaha inte
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Inte för att jag vill förminska världens problem men det som står i sånna tidningar skall alltid tas med en par-tre nypor salt... sen spelar de absolut ingen roll om alla vi i sverige skulle helt sluta med alla sorters förbränning, de e en fis i rymden.. problemen ligger i oseriösare länder, ja fattar inte att svenska folket ska dra hela lasset..
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Inte för att jag vill förminska världens problem men det som står i sånna tidningar skall alltid tas med en par-tre nypor salt... sen spelar de absolut ingen roll om alla vi i sverige skulle helt sluta med alla sorters förbränning, de e en fis i rymden.. problemen ligger i oseriösare länder, ja fattar inte att svenska folket ska dra hela lasset..
Håller med, expressen gillar att modifiera sanningen för att skapa rubriker, finns många exempel på det. Var inte så länge sedan dom sa att golfströmmen var påväg att vända... Visst, det baserade dom på 1 mätning från 50-talet och några mätningar från de senaste 5 åren eller nått... Ungefär som att jag skulle kolla i stugboken och säga att 1952 var det minsan -23 grader det här datumet och idag är det -5, ojoj vad varmt det blivit. Expressen = skit.
Jag tror att världen håller på att bli varmare, dels beroende på naturliga orsker och dels pga förbränningen av fossila bränslen men vi ska fan inte sitta och ha dåligt samvete för att vi kör skoter. Koldioxidutsläpp från snöskotrar är en så otroligt liten del i sammanhanget, vi skulle troligen uppnå bättre resultat om alla körde sina gräsklippare på biobränsle.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
man måste älska expressen och aftonbladet

det var väl inte många månader sen båda tidningarna körde kanpanjer för att sänka bensinpriset, och nu när det är populärt att snacka om global uppvärmning så gör man det istället

allt som skrivs i dagstidningarna ska man nog ta med en STOR nypa salt

klart det stämmer att föroreningarna påverkar klimatet rätt så mycket men dagstidningarna gillar ju att skruva till sanningen lite för att sälja lösnummer

varje dag är det ju en ny "nakenchock" "pusschock" hatchock" eller någon annat för att sälja lite extra


Vill tidningarna hjälpa miljön så borde dom väl börja med att just sluta göra tidningar ; ) går väl åt ganska många träd per år till det...hehe..
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det kan lika gärna bli precis tvärtom vad forskarna tror. För det är just det som de gör, tror. Det finns många som går i kyrkan på söndagar och tror, men det är inte så ofta som det slår in för dem heller så...

Jorden har överlevt meteorer som sprängt ut en massa skit i hela atmosfären som förmörkat HELA jorden, och jorden har repat sig efter det. Varma resp. kalla perioder har kommit och gått i årtusenden, varför skall de inte fortsätta med det?

Och den skit som Expressen och Aftonblaskan skriver om stämmer oftast inte alls. De har mer blivit skandalblaskor istället för någon form av nyhetstidning och det är väl inte ett så gott betyg om man skall vara trovärdig.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Tror jag såg på tv att vi kanske bara är inne i en varm klimat period och att det kommer blir en kallare senare. vet inte om de kan stämma men vem vet de egentligen? man kan ju alltid hoppas :p sen så påverkar säkert alla föroreningar klimatet också... de är bara vänta så se
 

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
Nä tror inte heller vad Tidnigarna skriver. Men de tog en liten aning för man vill ju inte att värdens häfftigaste skitlopp ska ta slut :cool:
Tror nog också att snön kommer vara kvar ett bra tag till iallafall :)
 

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
38
Sikfors
www.jeppek.net
Nej nog tror jag snön kommer vara kvar ett tag till men i mycket mindre skala, alla måste ju ha sett förändringarna i snödjupet och det kan ju inte bara tillfälligheter varje år så något är ju fel.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Såg en del kort i ett album hemma....då kunde det ha kommit snö ända upp till köksfönstret...även fast det är i mittsverige med kustklimat...fast jag var ju bara en liten pjuklarv då men ändå :) Snön brukade ju komma i mitten eller slutet av november.
 

jeppemedlynxen

Ny medlem
29 nov 2006
4
0
1
jaa det kommer nog att bli mindre snö ett par år och jag håller med om att snöjupet har faktist blivit mindre men samtidigt tror jag att det kommer vända och bli lika mkt snö som förut:) men vist det ser lite mörkt ut!
 

kx93

Välkänd medlem
12 nov 2006
262
0
16
härnösand
det ka komma mera snö än vi haft på länge själv tror jag inte all snö kommer försvinna medans vi lever.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Hörde på radion igår att detta väder är dokumenterat från 1100-talet och det går i cykler, kom inte ihåg vilket århundrade men vi har haft vintrar som det inte har kommit nån snö alls sen kan man ju tänka att under andra världskriget var det extrema vintrar med meterdjup snö och våldsamt kallt ända ner till holland men sen dess har dom inte haft vintrar som är nåt att tala om så vi kan nog åka skoter ett tag till.:)
 

nisse89

Medlem
23 dec 2005
26
0
1
ume
för ca 8 månader sen läste jag om hur polar isarna smälte och hur det då skulle bli nån cirkulation och temperaturs förädringar så de skulle bli kallt som fan norr ut och i skåne, småland osv skulle de bli översvämningar av regn och över flöd av snö i övigalandet... de sägs mycket men allt tåls ju att tänka på!