Snön borta om 20 år ?

emmes

Välkänd medlem
1 apr 2006
252
0
16
Mmm snön kommer att försvinna eftersom det blir bara mindre och mindre för varje år det ser ju nästan alla så snart e det bara yamaha som kan köra vi får ställa undan våra riktiga skotrar....
 
31 aug 2007
44
0
1
pite
men expressen och aftonbladaet kan dra åt h*****
expressen kan ju skriva vad som helst.
om 20 år så skulle kanske snön vara borta om klimatförändringen fortsätter i samma takt som den gjort nu, från bra vintrar till sämre. men vem har sagt att det sak fortsätta bli sämre vintarar det kan ju lika gärna vända nu och bli bättre vintarar, så det dära med 20 är ju nästan bara skitsnack.
jag tror då på den andra teorin, inte att det är någon klimatförändring, men att det är bara varmare, men kommer bli kallare sen..
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
det enkla faktumet att Per Holmgren har blivit "mr klimatförändring" hur mycket pengar tror ni inte han tjänar på hans bok och andra likande saker han gör när han går ut med sina uppseendeväckande fakta

Vem kan igentligen bevis att han har fel om 100 år lever inte någon av oss så medans kan han håva en pengarna

Självklart sker det en klimatförändring med jag tror Perra tar allt till sin spets för att klämma ut några extra kronor
 

j0nteee

Välkänd medlem
18 nov 2006
158
0
6
Gällivare
den mängden snö som kom i vintras har Gällivare inte sett sedan 30-talet : ) året före det så hade vi knappt någon snö alls.
 

HA-MAN

Medlem
28 sept 2007
10
0
1
Åsele
Bara ett tilägg i miljöpolitiken, jag är järnhandlare och en säljare sa till mig att en gräsklippare som körs i en timme släpper ut mer än med en bilfärd från sthlm-kiruna med en vanlig personbil. Dessutom har de flesta gräsklippartillverkare redan utvecklat katalysatormotorer men det har inte blivit lag på dessa än så då spar tillverkarna pengar på att slippa sätta på dessa.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Att Per Holmgren skulle ha blivit någon miljöprofet håller då inte jag med om jag har själv varit på hans föreläsningar och är berädd o hålla med honom.
cyklerna som det pratas om svänger med hjämna mellanrum har man ju kunnar konstatetra och man mäter då andelen kolpartiklar i atmosfären o då frågar sej vän av ordning "hur kan man mäta kolet för 1 miljon år sedan" enkelt igenom o borra upp iskärnor ur polarisen.
Problemet är att den här gången så går inte värderna ner som dom gort tidigare vilket gör att utstrålningen från jorden minskar vilket får till följd att klimatet blir varmare.
O jag hoppas för guds skull att dom har fel men att sitta idag o säja "skogsdöden varnade dom för o men det blev inget med det" nej o det var väll en d***** tur det men tänk om det hadde blivit mass skogsdöd då hadde man inte krittiserad dom forskarna i efterhand o jag säjer samma sak om klimatet jag hoppas att det inte blir någon av med miljöförstöringen men tänk om vi skiter i det o så visar det sej att vi borde ha brytt oss.
En annan sak som man kanche inte diskuterar lika mycket är ju att om 30 år tar oljan slut visst hittar man nya olje källor men dom blir mindre o mindre o oljan håller en sämre kvallitet än tidigare.
Den första källan som hittades är ju förtfarande den största så visst har vi anledning att vara oroliga för framtiden.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Problemet är att den här gången så går inte värderna ner som dom gort tidigare vilket gör att utstrålningen från jorden minskar vilket får till följd att klimatet blir varmare.
Ozonskiktet verkar helt ha glömts bort i sammanhanget, talades det inte om för några årsedan att det försvann mer utstrålning ifrån jorden om det tunnades ut? Vilket borde betyda varmare sommrar och kallare vintrar än vi har nu.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
nog finns det snö om 20 år kanke något mindre på en del ställen eller MER.

miljön är viktig men det första vi alla mäniskor på planeten mäste göra är att total förbjuda vulkaner :rolleyes: :) för dessa skitar nämligen var o en ner mer än vad hela industialismen (fabriker fordon etc ) har gjort sedan dess begynnelse 1750 talet fram till i dag och att tro att vi kan påverka den globala uppvärmningen/nedkylningen är enligt en hel del forskare befängt,
så vem ska man tro på :confused: forskare sponsrade av politiker som vill slita ur folket skatte pengar ellr forskare som faktiskt har koll på hur saker förhåller sig..
i stora städer blir ju intensiteten i trafik etc större och kan skapa tex smoog .bla italien har dessa problem där får man bara köra med sin bil vissa veckodagar,dvs halva veckan beroende på slutsiffra smart va :eek: nä inte ens nära ,följden av detta blev att folk skaffade sig en bil till för andra delen av veckan dvs MYCKE mer bilar.

jag anser att det råder en miljö hysteri i sverge,för vi är nog i särklass det bästa landet på att värna om miljön.vissa saker kan ju faktiskt vara viktigare än milöö tex gruvor ,fabriker, rekreation för har jag inte arbete kan jag inte försörja mej å då dör jag till slut

ett prakt exempel på kapital förstöring är försvarsmaktens miljöanpassning