Sno Pro 700 EFI

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Ang avgastemgivaren så talar motorn själv om vart den vill ha den. Man tittar in i pipan och ser då en markant övergång från sotslem/oljeklägg/svart som går över i ljusare färg som ser torrt ut typvit/grå. På bilden ser det ut som den övergången är några cm längre ut än din placering. Man sätter sonden ca 20mm in på den ljusare sotet helt enkelt. Om sonden sitter för nära kolven i oljeslem = kallare delen sotar den ner sig fort och visar bet kallare värde.

Men nu hade du väl inte kört dessa pipor på just denna motor? Om så är fallet kan Sotövergången bli närmare kolven på denna motor så kör ett tag och kolla senare vart övegången hamnar. Flytta ut sonden längre ut om inte sotbilden ändrar sig från bilderna.
okej! tack för tipset, som du säger har piporna inte mycket gångtid på denna motor, men ska hålla ett öga på det där! inte omöjligt det stämmer att de fortfarande kan vara lite felplacerade för jag tror nästan givarna visar lite kallare temperatur om man avstämmer mot stiften

Jonny: haha äre bonnmeck så äre! Fast rätt påkostat om man tänker efter, jävligt dyr testbänk! Men då kan man köra höbalar och lasta grus med den också :D
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Förstår om den den går fett i mellanregistret, 700ans map är fet på toppen vid 7800 efter det så sjunker bränsleflödet snabbt , redan vid 8500 är den för snål även tändningen sänks, med en bd box som har justering vid 8500 eller helst 8800 som högsta varv är det inga problem eller med en pc, men hur mkt tändningen sänks är jag osäker på, på mina med pipor som varvar 8300- 8700 har jag race programmerade ECUar, hur varvar den när du kört, låg tändning gör att rören drar ännu längre , jag har aldrig sett någon bromsning med 600 rören på 700 motorn..
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
det där med dubbelrör och tändningen har jag inte vetat förut och kan ju vara värt att tänka på. tändkil på 1,5grad för att backa tändningen kanske eller blir det onödigt? nu utan ordentlig soppajustering har jag inte dragit mer än till 8500.

skaffar jag box men får inte tag på en box med nog höga justeringspunkter kanske man kan köra med högre b-tryck och sänka på punkterna upp till 7800?

Kan ju sägas att jag har har någon erfarenhet av liknande byggen så jag uppskattar all input jag kan få!

*har märkt att PTOcyllen går fetare än MAG-sidan dessutom, varför är det så tror ni?
Detta gör ju att det lutar allt mer åt en boondockerbox
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
tändningen är troligen för låg där rören vill dra , på en std motor som inte ska varva mer än 8000 programara man sällan en kurva så mkt högre upp , å det blir inte bra att höja den med kil då det flyttar hela kurvan , ibland är det rent av varvtalsstopp , men jag ska inte svära att det är så då jag aldrig sett hur org kurvan ser ut , och jag har själv heller aldrig prövat högvarviga rör på en std ecu , men bränslet syns i bromsningar som tex här http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/ac/f72003/f703graf.jpg
soppan ligger högst vid 7700 å sen faller det ,om den fortsätter å dala likadant så är det runt
80 lb/hr kvar vid 9000 vilket blir 0.53 bsfc med 150 hk ( 80/150=0.53)

ja det skulle kanske gå att öka trycket å sänka rejält men de känns rackligt , PC har väll alltid 100 varvs justering tror jag
http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/ac/f72003/f703graf.jpg
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Jag kom på att jag kände en som varvat mkt med std ecun och frågade honom , det var en 7/800 med speedwerx rör varvade nästan 9000 och gav 155-158 hk med 2.5 graders kil , så helt borta kan inte tändningen vara vid dom varven men den skulle presterat bättre med större kil och även varvat mindre , han körde med en högvarvig boondocker box
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
ang mitt förra inlägg ang tändning å pipor va ja nog lite trött...

kör med 1,5 grad tändkil, alltså kanske för lite, kanske nåt man kan labba med senare. prio 1 i vinter är väl inte mest effekt, vilket inte går ihop med piporna kanske... tanken var var att köra singelpipa från början. huvudsaken den går rent och fint utan strul i vinter

har fått tag i box nu som ska vara högvarvig enligt säljare, blir leka med den nästa helg. ska bli kul!

förresten varför hade den gett mer med lägre varv, pga tändkurvan?

budgeten på +-0 är ju spräckt nu iomed boxen och även en ny huv som behövdes, så har lagt ut 3200 utöver de 15000 jag fick för 600grejerna :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
då det saknades effekt och varvade för mkt utgår jag ifrån att tändningen var för låg ( de andra verkade vettigt i motorn) , för sen tändning gör att förbränningstryckspeeeken kommer för sent och då har kolven hunnit för långt ner i cylindern , mera av effekten blir värme till pipan istället för vridmoment , hetare pipa = högre varv , men jag är förvånad att det fungera så pass bra vid dom varven ..
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
någon som vet av nå pirat eller universal bromsbelägg som passar på sno pro 600 ? original var ju inte billiga
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
En kompis köpte nå belägg på biltema, själva klossen var lite för stor så han fick slipa till den.
Annars så passade dom fint, vet dock ej art nr på den.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6


har hänt lite med skotern, som vanligt tappar man orken när det bara är sista rycket kvar och det småjävlas lite hela tiden.

Skotern ihop igen efter att ha gjort nya tempgivarfästen igen och bytt några gamla oringar i bränslepumpen som gav upp.
antar de legat oanvända och torkat ihop innan de fick arbeta i tanken igen

Sen sist har jag köpt en Boondockerbox. Den skulle vara högvarvig enligt säljaren, jo tjena är programmerad till 8100.. Tänker testa iaf, Kör med uppställt bränsletryck och har sedan minskat spridartiderna på punkterna. (varvar bara 8500) Verkar fungera helt okej, men är inte riktigt nöjd

börjar inse att ja borde kanske bänka skiten så man får lite hjälp med justeringen och dessutom få veta hur mycket ja bör varva :p jävla höftskjutande nu med dom här piporna! Jävla dubbelpipor

Någon som bänkar i Västerbotten eller övre Jämtland? lyckas inte hitta någon
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Fan va kul att någon mer än mig kör samma setup i ett SP chassie, har just fått tillbaka lusten efter att ena motorfästet gick till dom sälla jaktmarkerna och påföljden blev att variatorerna slog ihop på sista turen när jag höll på att justera variatorerna. Jag kör BD (hög), portat, boyesen reeds, 1,5 graders kil och rören från en -08. Dessutom av ren slöhet så kör jag med separat oljesmörjning, va ett jävla meck innan allt rymdes under huven
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
haha kan förstå det! Nog trångt nu utan oljebehållare. Antar du tog bort aluminium-muttern och ersatte med vanliga + kortare bult för att få plats med pump? Jag var nära att montera min pump för att få riktig smörjning på vattenpumpsaxeln, men visade sig att den hade havererat.

Har aldrig skrivit något "recept" tror jag

*Lite lätt portat vevhus, mest bara avrundad kant upp mot bakre spolportar och sen fimpat lite skägg å sånt i cylindrar.

*Dubbla cylfotpackningar + 65hundradelar planat topp = 15hundringar mindre klämspalt 12;5-1 i kompförhållande om ja räknat rätt? + lite andra porttider

*1,5 graders tändkil

*och då alltså 600 speedwerx dubbelpipor med original stingerdiameter = 29mm ID

*btr och boondockerbox som då tyvärr inte var högvarvig.. så får nöja mig med 8500 i varv. kom på nu när jag skriver att jag skulle ju fixa bänktid, men det kom en storm så hamnade på lite andra tankar :p

Men kasta ihop din nu Grahn för fan! :) kanske man kan kappköra, skulle va kul att diskutera variatorsetup också
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Jo det hade varit riktigt nice, variatorerna har jag fått hålla på med hur mycket som helst men är ganska nära nu. Sen blir det att ta bort rören för att testa ett slp helsystem och hurra då får man börja om med variatorerna. Blir ett ryck snart, hade även tänkt hinna gå igenom ungarnas skoter och eventuellt bryta ner en trippel 900 i min bearcat. Varför håller man på och skaffar sig mer jobb?? ;-)
 

Ermo14

Medlem
12 dec 2013
41
0
6
Luleå
Gokväll.
Får väl börja med att säga att du gör det jävligt fint! Ruggigt bra tråd.. Uppdatera gärna.

Hållet själv på med en sx 600. Dock inte lika extremt som du, utan håller på med modkittet, lite variatorbestyckning har dock inte hunnit testa det då all snö försvann tidigare i veckan. Hade planer på 800 kitt i höstas, men blev också student lite hastigt i höstas så det får kanske bli framöver.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
tack

Tog tummen ur och lämnade in skärfilerna till närmsta lasermaskin. Med tanke på hur lite energi jag la ner på att måtta och sedan ritade upp allt 23mil ifrån skotern så stämde det ju förvånansvärt bra, men självklart stämde ju inte allt. Givaren hamnade längre ifrån hjulet än vad jag tänkt, är kanske är nog lite över 2mm luftgap nu.

Antingen är det är detta, eller att det är för klent gods på hjulet, eller att det bara är 3punkter på hjulet som gör att hastigheten beter sig skumt. som jag läst så vill VR-givare ha många tänder, dock är det ju bara 3st triggers i diamonddriven så jag kan ju inte ändra detta.

Men hursomhelst så är det som att signalen blir för svag, hastigheten är noll rätt länge innan det händer något.

I diamondriven som M7 har så är det tre kraftiga magneter i ett drev (samt mindre luftgap) så signalen blir nog mycket starkare än min version med en 2mm tjockt triggerhjul och en normal VR-givare.


600 org fäste och mitt


Spacern behövs för att hjulet ska vara centrerad då min givare (från någon bmw) är tjockare än den hallgivare som sitter org på 600an


århundradets sämsta bild genom tiderna, inte fan äre lönt att köpa ny mobilkamera inte... hursomhelst, blev lite hopplock för att få ihop M5skruvar så en skalle är svart.. Spacern är svetsad i hjulet så allt blev mer solitt


Har för övrigt inte gjort ett piss på typ en månad, motivationsbrist. Skotern går, men går fett och snålt på samma gång samtidigt som bägge avgasgivarna har fått kabelbrott. Har fortfarande inte kontaktat någon som kan hjälpa mig med mappning men ska väl göra det..
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
När jag varit med å installerat vr givare på ett par bilar med MS så har vi fått varit ner på 0.5mm i spel för att få vettig varvtalssignal.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
okej såpass! men jo luftgapet blev för stort, så ska börja med att fixa det och hoppas det fungerar bättre då. ska testa först med att svetsa på plåtbitar, blir signalen vettig få man väl fixa nytt triggerhjul med rätt mått direkt från lasern
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
har kanske ryckt upp mig ur höst-idet så det händer lite mer med skotern

har äntligen surrat med en bromsbänksägare om att hjälpas åt att hitta någon effektpeak till skoterfan så man vet hur man ska vikta variatorn... självklart hade de fullt upp innan nyår, så jag svär lite över att jag inte har ringt tidigare.

blir att lägga ner massa fälttest så man får en körduglig skoter över nyår då det är tänkt att dra till fjälls, hoppas bara den inte fått för lite soppa så den är hel när man åker hem också:)

En fråga om Boondockerboxen:
brukar folk använda accpump-funktionen i boondockerboxen eller är det onödigt? minns inte vad den hette
har nog alldeles för lite erfarenhet av mappning på skotern, är som annorlunda med förgasare

här är ett av mina bekymmer:

jämn gas på mellanregistret:
snålar jag ner så att den går rent utan bludder eller att sura ner sig tvekar den på gasen om man sedan trycker fullt för att sedan gå bra. som att den får för lite

Ökar jag soppa så surar den ner sig så att den går bra efter först 3sek fullgas då den har fått bort all överflödig soppa

Hittar som inte av något bra läge, blir antingen för snålt eller för surt på en gång.

Annat bekymmer, Tomgång:

tomgång ställd på lämpligt varv, om den står så ett tag som det är nu blir den lite sur och svartryker när jag kör iväg. (borde alltså egentilgen minska spridartiderna) men Snyter jag ur skotern tvärt och sedan släpper ner den, då vill inte tomgången gå ner på samma varv utan är hög som att den är snålställd?

blir inte riktigt klok

Skotern går helt okej annars för att det ska vara något hårdvarufel, Boxen har jordpunkt på motorn och ska vara inkopplad rätt, så det är nog absolut handhavandefel bara :)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Lite monologkänsla men nån kanske uppskattar nya inlägg
Triggeravstånd bladat till 5tiondelar nu, mätaren funkar kanon! ELLER?

http://www.arcticcatpartshouse.com/oemparts/a/arc/507f76c5f870022698360283/gearcase-assembly

Kan ju tipsa för andra att magnetplattan i DD.n sitter INTE på delen mellan nr10 och nr11 och alltså snurrar lika fort som drivaxeln, som jag trodde. De sitter fast på planetväxeln, nr14, som snurrar långsammare.... Insåg det när jag skoterjäveln gick 200+

skotern går för övrigt helt okej, jävligt safe å halvfett men vill ha det så tills ja bänkat första pullet. Riktigt skönt med EFI, inga problem med att starta, kan stå på tomgång utan att bli sur, slippa choke osv osv. Herreligen se finnt :)

När/om jag får skotern att gå så rent som ja vill över hela registret blir det att labba med drevning och variatorer, det blir sen i Januari