Sno Pro 700 EFI

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har mest äldre boxar utan accpumpsfunktionen , men "hi" på låga varv blir ju som en acc pump , man kör inte där annat än när motorn ska varva upp , att mappa in en insprutning är ett jävla jobb speciellt om man har dubbelrör eller höjjer varvet , förgasare är så mkt enklare ! när luftflödet går upp så gör bränslet det ochså ...

jag spärrade tex mina apv portar öppna på EXTn , den slog igen stift å gick skit på låga varv och jag lyckades inte bestycka till det helt , i bänken märks det tydligare då man kan ligga kvar på gas/varvlägen som är dåligt mappade , när jag stoppade dit motorn försvann alla problem , på en förgasarmotor tror jag inte skulle ha märkt det annat än att den blev mera lättbromsad då man slapp den plötsliga effektökningen då dom öppnar ..
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
så fort det blev snö och bra före gick det mkt enklare att mappa! (kanske lite mer pepp mest)
kom upp till steget på 7800, där fick jag dock problem.

Det blev som stopp på varven där, väldigt tvärt. Snålade då ner, då kunde skotern kliva över det steget och sedan gå bra. Men då jag segdrog så blev det fortfarande stopp, dock mer av misständande karaktär. Vet inte om det riktigt lät som spikningar, men åt det hållet.

Alltså på en skillnad på bara någon punkt i boondockerboxen så gick den från att "sura fast" till spiktendenser.
fortfarande om man gasade fort så kom man över punkten och skotern gick bra.

Har märkt av detta problem hela tiden, men då jag minskat soppan har man inte märkt problemet vid av/på gasning utan hamnat på växlingsvarv (8400 typ)

Idag blev jag dock less, försökte mappa bort problemet. Tillslut såg det ut såhär.









ser inget skumt vid packbocken, och motorn reagerar inte när man badar pto-packboxen i startgas på tomgång, likadant när jag sprayar på spridartätningarna. Kan det ändå vara packboxen som drar tjuvluft? varför gick den bra på fulla varv?

Blir dock väldigt förvirrad då det inte är ett enda spikmärke i toppen.

Piporna har samma stingerdiameter, och "stoppet" märktes av lite med grövre stingers också.

Hjälp tack...

*bilderna är dåliga, men mag stiftet och förbränningsrummen ser okej ut tycker jag, lite fett då jag safear lite på mappen på toppen
kolvarna är SnoPro pirater. 12;5 kompförhållande. 1,5graders tändkil.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
org mappningen är ju fet vid just 7800 , kan tänka mig att man kan fastna där om man inte får värme till rören , vad har du för inställningar på boxen ? den har ju spikat på båda cylindrarna men det ser ut som du kört efter att det spikat bort material , det måste vara på delgas det har hänt då den inte har nypt , eller gjorde den det ? märken i toppen får man sällan , ngn gång har det spikat bort material mot oringen eller suttit fast alu på squish ytan i förbränningsrummet men oftast har det inte synats alls
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
nej ingen nypning.

Det första som hände efter uppstart var en strulande kina-btr som gjorde några mindre spikningar på bägge kolvar, så de kan man ignorera.

dock är ju pto-kolven totalt sönderspikad mot avgasporten, jag antar det hände när jag försökte snåla bort mappningsproblemet på 7800varv men varför bara ptosidan?

Om packboxen är paj, borde det märkas med startgas då?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
att 2 cylindrar går så identiskt att det spikar lika illa är inte vanligt ,
när en kolv väl fått en liten skada så fortsätter det där då squishen blir fel och heta avgaser ligger kvar i gropen mot cyl väggen ,
jag menar att det är på delgas den spikat då den inte nypt , om du inte lyckats släppa gasen i exakt rätt tidpunkt flera ggr i rad , vi pratar 10 delar av en sekund , på full gas brukar det inte hinna bli i närheten så där illa innan motor blir pall ... det är inte ens repor i cyl ?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
tror det är en kombo av snål mapp och dålig tätning på ptosidan, packboxen. bytt skiten nu så kan testa lite mer nästa helg.

kom på jag har aldrig postat bilder på motorfästena så postar bilder på det, och specialaren med kylarslangen då toppen måste sitta "bakochfram" oga frigångsproblem. det är så jävla tight mot chassit så bockade till ett rör för att få frigång, det gick inte med slang hela vägen





notera att ena skallen är nedslipad dessutom för frigång. Fanns gängade hål i blocket men dessa var i någon grov tumgäng så borrade upp och gängade till M12 tror jag det blev. Distanserna är 5,5 -6,5mm nånstans där, minns inte det heller. svarvade iaf till några bitar i aluminium för att få allt exakt rakt.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ser rejält ut ! ett tips är att ofta när man justerar titta till stift och spolbild på kolven , lys med ett ficklampa ner genom apv springan , det får jag göra även med avgastemp då man oftas bara blir lurad den
 

petter hellgren

Välkänd medlem
3 dec 2010
226
1
16
åre
grymt projekt, skulle va fint med insprut men funderar på Holtzman ATACC istället.
hittade du några bromsklossar som passar sx/xc'n?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
ja, lite dum man känner sig som inte haft bättre koll på vad som hänt när man kört innan.

såhär såg det ut för en månad sen när jag var hemma och fick ett ryck


konstaterade att packboxen var dålig ändå, vilket förklarar den konstiga gången och mappningsbekymmerna. Dessutom var apv-vajrarna justerade för korta, kanske därför jag märkte en liten vägg vid 7800varv.
När jag liks höll på så ultraljudstvättade jag spridarna, och gjorde om stingrarna. Nu är det bara en kort bit som är 29mm, sedan är det 32mm stinger till dämparna där det också är 32mm id

kanske för tidigt att ropa hej men drog en kort sväng nu med nya packboxar och rätt vajerlängd och skotern går märktbart finare och bättre.

Ska offra morgondagen till att mappa in skiten nu när allt verkar stå rätt till.



Sedan angående bromsbelägg
http://www.rinab.nu/atv-a/Polaris/Broms/Bromsklossar/Bromsbelaegg-fram12.htm

dessa har exakt samma mått som original
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
bara motivationen finns så gåre ju framåt, nu äre nog så att jag törs fara ut på tur i helgen med fanskapet.
Var ju lite lättare att justera in allt när allt står rätt till.
har dock lite problem med att varvtalet sticker iväg första biten, ska skaffa sekfjäder me lägre starttryck och se om det blir bättre, kanske måste testa annan helix.

någon som har någon aggresiv helix? tror ja har 58 eller 60 i första steg nu, skulle haft upp mot 68-70 ist

ska försöka få bänktid om 2veckor då jag är ledig igen. Film kommer kanske upp ikväll om nån vill se
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
[video=youtube;yPDEabrRkgg]http://www.youtube.com/watch?v=yPDEabrRkgg&feature=youtu.be[/video]

varvar för mkt direkt från start för att sedan mata på för mkt när mattan fått lite hastighet som gör att den växlar för tidigt. Har ställbara vikter som nu bara har vikt längst in mot viktpinnen. Så måste testa lite andra helixar och fjädrar.

vet fortarande inte effektpeak så är långt ifrån optimalt..
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
verkar mata bäst vid 8300-8400. Lägger man sig över eller under det blir den märkbart slöare, verkar vara rätt toppig effektkurva.

men som sagt, om 2 veckor ska ja ha bänkat grejerna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om du har toppig effektkurva bör vikterna på vikterna vara längre ut så den kommer upp i 8400v direkt från start och klämmer åt hårdare på toppvarv. Då kan du byta till mjukare primärfjäder också för att kunna hålla varvtalet nere vid start så den inte övervarvar.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Jo ja vet, men radien på mina ställbara vikter är jävla konstiga. Inslagsvarvet är på gränsfall till för lågt redan så det blir verkligen inte bättre med mer vikt ytterst, då blir de ännu över övervarb i början å mer undervarv sen.
Hade samma problem med samma vikter på min iq pro5 som hade förut. Borde kanske byta vikter. .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jo ja vet, men radien på mina ställbara vikter är jävla konstiga. Inslagsvarvet är på gränsfall till för lågt redan så det blir verkligen inte bättre med mer vikt ytterst, då blir de ännu över övervarb i början å mer undervarv sen.
Hade samma problem med samma vikter på min iq pro5 som hade förut. Borde kanske byta vikter. .
Byt i första hand fjäder för det är billigare. Mjukare startryck och hårdare sluttryck låter som en bra ide.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Roligt bygge :) såg du skrivit att du hade planer på att bänka den. Hittat någon i närheten du tänkt åka till? Är sugen på att mappa min i bänk..
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Lycksele finns det en analog bänk http://www.s-mod.se/Startsida.html

dock lät det som att de inte har grejer för att flödesmäta insprutare så man ser bsfc tyvärr..
kommer bänka mest för att få se vilket varv ja ska sikta på me variatorerna. Kan ju va kul (?) att se vad den ger för effekt också