Tjena, det tog en stund att få upp detta men nu kommer äntligen lite bilder och fakta om projektet SNOWOLVERINE.
Motorn är av märket FOLAN.
Folan motorerna används av amerikanska brandkåren för att pumpa vattnet ut ur brandposterna, anledningen till att de valde dessa motorer är att dem är driftsäkra och har ett bra vridmoment.
Orginal ligger motorn på 1116cc och ca 140hk. Björn som guida oss runt idag visste inte exakt vad effekten låg på och ville inte lova nånting, därför sa han runt 130-140hk utan turbo och ca 180hk med turbo. Så vem vet det kanske finns mer effekt ur denna urstarka v-twin.
Och drag i motorn finns det, reklam filmen dem spela in så låg bromsarna på under hela inspelningen och dem körde slut på en uppsättning bromsklossar under dagen och ingen av förarna kände av det speciellt mycket när dom körde.
Det kommer sitta både vänster och högergas på som orginal, och gasen styrs elektroniskt.
Backen kommer vara av eltyp, och en smart lösning här är att om du gasar fullt från stillastående på backen så kommer motorn långsamt höjja varvtalen. Det för att förhindra effekten av att man kastas över styret.
Hastighets mätaren är en rund consol där du kommer få all information som du kommer behöva ett knapptryck bort mitt på styret.
Nyckel systemet kommer liknas vid en bil med "knapp trycks" nyckel, med andra ord ska du försöka sno skotern måste du ha en speciellt kodad nyckel, ungefär som d.e.s.s systemet som brp använder sig av. Hela styrboxen kommer sedan också vara injuten för förhöjd säkerhet.
Kylningen till motorn kommer gå via rör i fotstegen och restvärmen kommer sedan gå upp och in under dynan för behaglig åkning för föraren, ungefär som skjärtvärmare.
Comet team variator är orginal, även slp pp skidor, öhlinare runt om utom i sitsen som är en fox dämpare levererad av Dr.spoke.
Chassiet är gjort i rostfria stålrör, anledningen är att det ska kunna vara enkelt att laga om olyckan är framme/förhindra att "kylaren" går sönder om man knäcker chassiet då stål är mer böjdbart än aluminium.
Annars så är det kolfiber för hela slanten.
Nästan allting görs för hand utom vissa delar som görs i cnc maskiner. Dem gör det mesta själv och kan därför få ned priset på produktionen.
Dem har redan gjort iordning ett reservdels lager där du kan köpa varenda liten pryl löst för att snabbt kunna lösa reserv dels problem, om problemen uppstår.
Ställbart styre och sits är en av alla finesser som finns.
Stående och sittan ställning kändes helt okej fakiskt, även om styret kanske blev lite högt när man satt ned, men sätt på en styrhöjjare på vilken skoter som helst så känns det högt när man sitter ned.
Jag tror att detta kommer vara en skoter som kommer ha stor chans att delta i konkuransen i 4t hysterin. Ett lite högt pris men det blir ju så när det än så länge inte är någon stor produktion, men nu får du svensk hantverks kvalitet ut i varenda liten del också för dom 210000kr du betalar också. Sen har dem en prototyp ide som dom just nu väntar att få patent på, och den prototypen om dom får ut den på marknaden så kommer den verkligen sätta en ny milstolpe i utveckligen för snöskotrar. Den prototypen är även tänkt ska användas av Svenska Militären tyckte jag dom snacka om.
Nu har jag säkert glömt hälften av allting dom sa, och säkert förvrängt lite av det dom sa också.
Ca 120 skotrar har jag för mig att dom har beställning på till nästa år.
Det har tagit tid att göra detta men här kom det iaf lite fakta och några bilder
Sen kommer detta inlägg även betygsättas av min lärare så nu får gärna tycka till om det jag skrivit också, jag kanske kompletterar denna tråd lite sen om jag kommer på något mera.
Tyvärr hade dom ingen färdig skoter med kåpor när vi var och hälsa på, då dem skickar iväg maskinerna så fort dem blir färdiga och så här sent på året har säkert många redan sett skotern och vet mer om den än mig.
Fotnot: Dr.spoke är en cykelaffär i fjollträsk som är det enda företaget i Sverige som renoverar Marzocchi dämpare.
C N C maskin är som en fräs som kan fräsa 3dimensionella delar i dom flesta material.
Komposit boggie
Justeringen
Slutburk i kolfiber
Sitsdämp
Sitsdämp
Rent chassie
kylarn
Lite mer än bara chassie
Björn demonstrerar lite
Bakifrån
Tack för mig.
//Erik Brohagen