Spräckt expansionskärl - trasig toppackning/o-ringar?

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Var ute på en liten tur här tidigare i vintras, när jag hörde en kraftig smäll som jag tyckte kom från motorn. Stannade givetvis och undersökte allt jag kunde komma på, såg självklart inget fel så tänkte att det var väl någon isbit som hade lyckats följa med mattan och sen smälla till inne i tunneln.

Visade sig sen iallafall att det var hål i expansionskärlet, och när det var bytt så märkte jag att oringarna till toppen farit.

Så då är frågan, vad hände först? For o-ringarna för att det var hål i expansionskärlet eller small kärlet för att o-ringa var trasiga?

Summit 800 xrs -07

MVH
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Vet inte om jag vågar fråga det här då men..
Vad är den troligaste orsaken till att ringarna gick sönder efter ca 50 mils körning? Toppen som är krokig?
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Bytte kolvar för ca 50-60 mil sedan, och då byttes även o-ringarna och lite annat, så jag skulle ju kalla den nyrenoverad, även fast det var två år sedan.
 

elBjurro

Aktiv medlem
4 feb 2006
54
0
1
köpte du pirat eller original o-ringar?
min verkstad påpekade att dom upptäckt att pirat o-ringar var lite tunnare, iaf den modell de sett.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Kan hända att jag glömde att efterdra :|

Bara orginalgrejer satte jag dit.

Fick däremot höra nu av tjejens lillebror (11 år), som brukar låna skotern och glida runt lite på en äng utanför stugan i byn, att det nästan alltid lyser en röd lampa när han kör, så har nog hittat problemet där :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Du borde nog kolla upp locket. Det ska släppa tryck långt tidigaren än kärlet spricker.