Styrhöjning

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Hej, skotervänner.

Nu kommer ytterligare en fråga om styhöjning, en fråga som är ställd många gånger på detta forum.

Jag är färsk på skoterfronten och kan inte så mycket, men jag har förstått att man kan undgå att få ont i ryggen genomstyrhöjare. Finns det någon eller flera vänliga själar som skulle vilja bidra med mindre ryggont för mig och andra med lika skoter?

Se denna återkommande och kanske tråkiga fråga som en modellanpassad fråga om styhöjare. (Lynx Enduro Special 600, 2002)

Min fråga lyder;
Vad behöhöver jag utöver den sorts styre och den höjd på förlängare jag vill ha? Skriv gärna vart jag kan handla grejerna (inkl. styre och höjare), skriv också artikelnummer och specifikationer så som längder tjocklekar etc. Så som jag förstått, när jag läst övriga liknande frågor, så tillkommer nya wirar och slang.

Hur pass bra sitter 'styrhookar' och hur blir det med handvärmaren om sådan hook monteras?
Jag tänkte då på hur värmaren är monterad, i styret eller runt styret under gummihandtaget?

Tack på förhand
/Alex
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
fhultinDe här är inte din tråd!

alehamBeronde på hur mycket du vill höjja så kan du behöva en gasvireförlängare och ev. längre bromsslang, bromsslangen kan man dra om så den går en närmare väg till styret. På min Enduro så höjde jag styret 5 tum och kör med orginal styre. Då behövde jag endast köpa en gasvireförlängare som man kan köpa på alla skoteraffärer
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
J.Eriksson Det låter ju busenkelt. Hur pass tillförlitlig är en universalförlängare? Och hur, rent tekniskt, skarvas en wire, finns det bilder?
Jag har inte hållit på med dessa grejer då jag inte hade turen att ha råd med moped i mina tonår så jag har väldigt lite erfarenhet
av wirar och i huvudtaget 2-taktsmotorer, därför ställer jag frågor som kan uppfattas dumma. För det är jag inte dum på riktigt :), jag mekar mycket bilmotorer.

MVH
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Dom skarvas vid handtaget. Köp bara en wireförlängare för 200 spänn så följer allt med. Man ser hur de ska sitta och de är inte svårt att montera. Det finns endast universalförlängare så dom funkar bra:)
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
J.Eriksson : Det var verkligen busenkelt. Jag såg, efter omdragning/palceringar av bromslang, att max upphöjning utan fler wire/kabel/slangutbyten var 3" eller 76mm.

Så slutsatsen av denna tråd som jag gärna kallar "Styrhöjning Lynx Enduro 600 sp, 2002" är att:
Orginalstyret kan höjas med universal gaswireförlängare max : 3" (76mm)
Efter detta blir div. kablar fall för skarvning/förlänging samt byte och förlänging av bromsslangen.


Hoppas fler, nybörjare och rutinerade, kan få snabbt svar på frågan om just styrhöjning på denna modell
av snöskoter.
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Så du fick bara på en 3 tum höjjare?! Min är då 11 cm/4,5 tum. Jag har flyttat ner alla kablar från styret, men har orginal bromsslang vad jag vet
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
J.Eriksson : Jag använder orginalstyre, förmodligen orginal kebeldragning, orginal bromsslang men gaswireförlängare. Inget på styret är flyttat.
Med den installationen är 3" max vad jag anser. Skulle jag höja mer så blir kablarna så pass sträckt att det är frågan om inte kablarna går vid första svängen.
Nu ska jag inte påstå att tidigare ägaren på skotern inte har dragit om elen upp mot styret så kablarna blivit kortare, det är mycket möjligt men vad jag ser är
det inte gjort.

Vad gäller själva höjaren så gjorde jag en själv, jag bifogar en film på tillverkning för den som är intresserad att se den (bara för kul skull) :)

[video=youtube;qiPlYsMX7CY]http://www.youtube.com/watch?v=qiPlYsMX7CY[/video]

Tack för hjälpen J.Eriksson!
 

RaekmAcKaN

Välkänd medlem
7 okt 2007
402
0
16
Östersund
Jag använder mig då av en 3" höjare och ett Fly MiniBend styre som höjar ca 10 cm också.


Tidigare ägare hade en 4" höjare på och org. styret.


ALLT detta är utan problem, dvs att jag inte har förlängt och knappt flyttat varken bromsslang eller gaswire . :)
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Behagligt med det där "Fly minibend"? Tänkte på att du får upp höjden ytterligare 10cm.
MVH
 

RaekmAcKaN

Välkänd medlem
7 okt 2007
402
0
16
Östersund
Jag gillar det, tycker absolut det ser bättre ut ( i mina ögon såklart ) och att jag inte ville ha en jättehöjare. Jag själv är runt 183cm lång, en 4" tror jag skulle ha varit där istället, men då hade jag blivit tvungen att förlänga , just därför fall mitt val på denna combo.

Tänk också på att det är ett FATBAR styre som är tjockare där nere.

Länkar till en bild där jag sitter på skotern också.


och en där jag står upp.



Hoppas det var något du fick svar på . :)
 
Last edited:

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Utseendet är väl en bonus, jag är framförallt ute efter komforten. Hur som helst är det ett bra ting..

När vi ändå pratar styren.. Vad har de där styren som är böjd i ändarna för funktion, de är böjd neråt.
Jag har hört talas om att de är till fördel när man burkar omkring i lössnö, stämmer det?
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Styrfästet till fatbar, hur pass bra stämmer hålbilden överens med lynx orginalfäste i styrstången?

Enklare fråga; Vad köpte du ditt styre och styrhöjare?
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
kör med 3" höjjare plus fatbar adaptrar och ett fly minibend styre, och jag har inte förlängt något, bara drage om alla kablar så funkar de felfritt!.