Summit 600 -99 går fett .

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Nån som har koll på inställningar på luftskruvar,lågfartsmunstycken osv. Är det nåt speciellt att tänka på när det är DPM.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har den alltid gått bra tidigare och sedan magiskt börjat gå fett eller är det ett återkommande problem i plusgrader?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Vi har köpt den nu i vinter. Är sambon som kör med den och hon kör försiktigt så den går nog mest i lågfartsområdet. Den går inte dåligt men det märks att den går fett på tomgång. Samma när man kör så ryker och luktar det mer än brukligt. Och hög bränsleförbrukning. Svarta stift. Ska vara 37.5 lågfartsmunstycke standard. Tänkte prova sätta dit 36 och se om det blir nån skillnad. Men är det nåt med dpm som spökar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Vi har köpt den nu i vinter. Är sambon som kör med den och hon kör försiktigt så den går nog mest i lågfartsområdet. Den går inte dåligt men det märks att den går fett på tomgång. Samma när man kör så ryker och luktar det mer än brukligt. Och hög bränsleförbrukning. Svarta stift. Ska vara 37.5 lågfartsmunstycke standard. Tänkte prova sätta dit 36 och se om det blir nån skillnad. Men är det nåt med dpm som spökar?
Byt inte munstycken de duger oftast att justera in bränsleskruvarna. Skruva in ger mindre soppa så skruva in dem ett kvarts varv åt gången till motorn har svårt att gå ner på stabil tomg typ smårusa. Från detta läge öppnar du skruvarna ett kvarts varv tills den just precis går ner stabilt på tomg.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Byt inte munstycken de duger oftast att justera in bränsleskruvarna. Skruva in ger mindre soppa så skruva in dem ett kvarts varv åt gången till motorn har svårt att gå ner på stabil tomg typ smårusa. Från detta läge öppnar du skruvarna ett kvarts varv tills den just precis går ner stabilt på tomg.
Inställning enligt verkstadshanboken är 1/2 varv ut. Ska prova justera, är ju fort gjort.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kolla även så att oljepumparmen inte tjärvar. Vanligt fel på alla ski-doo före e-tec!
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Rengjort förgasarna och justerat in allt enligt spec i verkstadshandbok. Även oljepump. Bättre med röken , men den höga bränsleförbrukningen kvarstår. Ca 2,8 liter milen vid lugn med körning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Rengjort förgasarna och justerat in allt enligt spec i verkstadshandbok. Även oljepump. Bättre med röken , men den höga bränsleförbrukningen kvarstår. Ca 2,8 liter milen vid lugn med körning.
Skulle nog säga att 2.8 är rätt normalt med den motorn och förgasarna. Min mxz 600 från 00 (samma motor och förgarare) drog inte mindre än så heller.