Nån som har koll på inställningar på luftskruvar,lågfartsmunstycken osv. Är det nåt speciellt att tänka på när det är DPM.
Byt inte munstycken de duger oftast att justera in bränsleskruvarna. Skruva in ger mindre soppa så skruva in dem ett kvarts varv åt gången till motorn har svårt att gå ner på stabil tomg typ smårusa. Från detta läge öppnar du skruvarna ett kvarts varv tills den just precis går ner stabilt på tomg.Vi har köpt den nu i vinter. Är sambon som kör med den och hon kör försiktigt så den går nog mest i lågfartsområdet. Den går inte dåligt men det märks att den går fett på tomgång. Samma när man kör så ryker och luktar det mer än brukligt. Och hög bränsleförbrukning. Svarta stift. Ska vara 37.5 lågfartsmunstycke standard. Tänkte prova sätta dit 36 och se om det blir nån skillnad. Men är det nåt med dpm som spökar?
Inställning enligt verkstadshanboken är 1/2 varv ut. Ska prova justera, är ju fort gjort.Byt inte munstycken de duger oftast att justera in bränsleskruvarna. Skruva in ger mindre soppa så skruva in dem ett kvarts varv åt gången till motorn har svårt att gå ner på stabil tomg typ smårusa. Från detta läge öppnar du skruvarna ett kvarts varv tills den just precis går ner stabilt på tomg.
Skulle nog säga att 2.8 är rätt normalt med den motorn och förgasarna. Min mxz 600 från 00 (samma motor och förgarare) drog inte mindre än så heller.Rengjort förgasarna och justerat in allt enligt spec i verkstadshandbok. Även oljepump. Bättre med röken , men den höga bränsleförbrukningen kvarstår. Ca 2,8 liter milen vid lugn med körning.