Vidgren du nämnde att du drevat ned, till?
Man får sealevel och en något lägre drevning till alla 154” 2017.
Sätt på ett korrekt variatorkitt så fungerar maskinerna 100% och remproblemen är ett minne blott.De olika lösningar som kommit fram genom åren för att komma tillrätta med remproblemen hos Summit 800 är ju väldigt många och olika, men problemen kvarstår. Det kanske är så att en +800cc tvåtaktare, högkamsmatta på +4m, extra lätt och flexande chassi och variator inte är någon bra kombination med en gummirem överhuvudtaget? Viktjakten har sitt pris, och om det kostar 15 remmar årligen bara för att veta att torrvikten är 7 kilo mindre än konkurrenten kanske man skall fundera en gång till innan man klagar.
Tillverkarna ger oss ju de maskiner vi vill ha...
Hur många mil har du fått ihop på samma rem med dom prylar du anser funkar?Sätt på ett korrekt variatorkitt så fungerar maskinerna 100% och remproblemen är ett minne blott.
Har inga som helst problem efter det samt att maskinen går vansinnigt bättre över hela registret.
Vill även påpeka att detta inte är unikt för Summit, gäller samtliga lössnömaskiner jag haft (Pro Rmk, Axys, Nytro, Apex)
Detta är ingen nyhet utan väl känt och något vi får acceptera och hantera sedan lång tid tillbaka.
Dock skall man noga kolla hur tillmötesgående ÅF är vilket underlättar detta avsevärt!
Vad kör du med för grejer nu då?Från att hålla 5 mil då remmarna började fransa (3 remmar) till att inte bytt en enda därefter på min -17 vid samma typ av körning dvs ca 70-80 mil
Helt ok anser jag.
På min -18 med V-kitt nu närmare 20 mil utan större tanke på inkörning och ser fortfarande ut som ny.
Tack för ett bra svar! Lutar åt å testa en xs821 på summiten! Har testat en gång en XS på gamla turbo nytron å det gick inte alls bra! Men kan ju fungera på summiten bättre?Har bytt till Ultimax vid 120 mil, har nu idag 207 mil. Ser fin-fin ut.
Extremt med snö, surfade ospårat i ca 4 mil idag, ingen speciell hetta på variatorerna. Sealevel kit installerat, utan kostnad av ÅF. (även modifiering av variator skydd+ drevning enligt garanti)
En hel del fastkörningar och full-mutter klättring.
Extra ventilation har jag, men hjälper inte nu då det är snö över huven snudd på hela tiden....
Makalös maskin å gå.
Jo den blir ungefär som gamla 800. Jag provkör just nu med lynx Pdrive å har betydligt mer kraft än sealevel. Sen har den lite andra saker som måste förbättras. Ska prova laborera med viktning + klicka om för att se hur den skottar på.Pratat med åf som inte rekommenderade att montera sealevel, jag skulle såklart få kittet om jag ville men han sa att nästan alla som satt dit sealevel plockar bort det direkt då skotern blir vääldigt tam. Men verkar vara några här som är nöjda?
Kör själv orginal med påviktat 6 gram. Går riktigt bra, grymt klipp i den och remmen ser ut som ny...dock bara gått 60 mil. Har inte tagit bort nå isolering eller kapat nåt skydd.
Nää det är inte samma som ifjol. Men den är så nedställd så remmarna ska hålla att den blir slö.Men visst är sealevel nu nåt helt annat än det som fanns i fjol? Gillar den som den är nu men övervarvet suger, när skidorna är i luften vill jag att den ska fortsätta mata. Nu upplever jag att man tappar den rätt fort pga övervarvet? Som sagt så får man väl testa sea level och om int det funkar får man satsa på vkitt...