TC 1000 tas till 200+

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Exakt som tkr säger att dessa spolar är anpassade/charge time och effekt förbrukningen till Cdi du använder..Om du ska ha andra spolar som funkar med Cdi du har kan du använda Mercury/båt motor spolar från deras äldre 2-takt..Om du använder dom spolarna(biltema) så kommer det resultera i bränd Cdi samt så kommer din Tändtid punkt sjunka pga att Spolarna hinner inte ladda och avfyra gnistan på angiven tid..Direkt fire spolar som sitter i nyare bilar har en bra charge time och funkar till endel appar men inte till thundercat.:)
vad det beträffar Cdi 93-vs 96 så är det inte bara i botten skillnaden bara är utan hur långt den håller i gr i varvtalet och det är inga problem att glida om kring på lågfart med dom heller har själv 1st 93 och 1st 94 problemet är att många sänkte nålen för att få upp en respons som inte finns och då haverera det ju så klart .Skillnaden är över lag 96vs 98 men för att märka det varvar ni för lite.. åker man på 9500rpm+(som jag gör på min trail maskin) så märker man skillnaden i samband men bromsning..Att försöka köra i kapp och 5-10 hp effekt ökning hit å dit funkar inte för det är ca 3-5hp på mattan och det betyder att du kör med en Dålig remm kontra din motståndare kan skillnaden vara 20hp.. Vad det beträffar Förgasar ur svarvningen /lectron så är det synd för du har sabba Venturion som är just suveränt på lectron och när man flöde mäter rakt svarvade förgasare som du har nu så infinner sig väldiga problem vid vissa gas lägen..Samt så försvinner mycket av gas responsen som dessa förgasare är känd för...Allt sådant är testat och dyno kört för herrans många år sedan så det är inget nytt att försöka vinna hp den vägen..
Att sänka Pickupen mot svänghjulet till det mått du beskriver är inte heller att föredra pga att all rör sig/flexar i höga rpm och det kommer att klippa den mitt vad det är.
Att trimma är inte svårt men att göra det rätt är en annan sak :)
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Jeg må si meg enig med "Peckson"....har aldrig sett noen ødelegge de beste forgasserne som kjøpes kan på denne måten, det er jo den spesielle boringen på venturien på Lectron som gjør den spesiell ! meget høy venturiehastighet pga konstruksjonen/borringen er jo det som sørger for ekstremt god forstøving og sterkt pickupsignal, dermed god respons/hp.....hva tenkte du på?
Min erfaring er minimum 0,3mm avstand pickup.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Härligt att vi fått en minst sagt kunnig trimmar i tråden (Peckson)

Ang bilspolarna så törs vi inte inte köra dom nu ,,tack för varningen.

Vad tror du om att montera srx 700 tändsploar då? Dom tror jag är bra och håller i all evighet pga att det är yamaha och sedan har en kompis sådan som vi kan själa.

Har du/ni råkat ut för att en org tändspolar har någon form av överslag i sig och knäcker statorn? Vi har fått den varningen i statoreleände tråden (teknikformet)

Ang raksvarvade lectron så har vi faktist lite venturi kvar i dom tack vare att vi fick spackla kinhpåsar för att trotteln inte räckte på bredden.
Enligt min känsliga Buttdyno som jag testar alla motorer i så har jag inte kunnat känna av några som helst försämringar när man svarvar bort en venturi. Jag har svarvat om åtskilliga venturigasare genom åren.

Jag tror säkert det syns en försämring just vid gaspåslag i en bänk men knappast sämre toppeffekt snarare sämre sluteffekt med venturi än rakborrat. jag har inte heller haft några bestycknings problem i mellanregg

Fördelen med en rakborrad förgasare är att luftströmmen inte behöver sakta ner och sedan öka igen,, all ökning från ett mindre hål till ett större ger sämre gashastighet enligt fysikens lagar därför tror jag att en rakborrad lectron 46,5 ger mer toppeffekt än en org Lectron 48mm som har sin venturi runt 46mm. Däremot tror jag org 48an kan ge en aning bättre gassvar från tomg men det är försumbart tycker jag när man inte ens märker av det.

Vi har ju kört dessa Lectron 44or (42mm venturi) i fjol och har nu kört dom uppsvarvad till 46.5mm och vi kan inte känna någon stor förändring på låga varv möjligtvis lite segare från låga varv men då har vi inte justerat in bestyckningen än och vi har inte heller hunnit sätta in Powerplates som garanterat gör dom vassare än org 44or.

Dom klart grymmaste gasarna var dom vi svarvade i fjol,, Mikuni vm 44or till 47mm och satt in Powerplates både före och efter trottel + powerjet. Vi plastade också trotteln liknande ufobrickor och dessa gasare fick ikindpåsar också då trotteln blev för smal.. Dom gasarna var det sjukt svar från tom och hela registret rakt igenom ,,, lectron 44orna hade inte en changs att vara ens i närheten av dessa gasare i rapphet. M.E.N vi fick iderligen gashäng vad vi än gjorde speciellt vid lössnöåka så dom har vi gett upp och bestyckninen är ju en plåga när man vant sig vid lectron. Jag tror vi får lectronarn lika rappa när vi orkar montera powerplates.


Jag har ju sett alla bromsningar ni gjort (PF) med olika förgasae storlekar och det visar tydligt att man losar på lägre varv med dom större gasarna. Men då har ni inte provat en bigbore BOOOST III förgasare försedd med lövtunn powerplate endast 0,5mm i både före trottel och efter + Powerjet såklart i alla storgasare.. Med en sådan modd kan man köra 50mm gasare och utperforma en 38mm gasare även i bänk förutsatt att man gasar i två steg. Först upp till halv gas och när man når ca 7000v så sopar man på fullt.

När vi kör dessa stoorgasare ute i fällt så lär man sig snabbt utnyttja powerplaten och gasar ytterst sällan full gas för redan på halv gas går den lika bra som en 38mm gasare:amuse:

Vore stenkul om vi fick bromsa maskinerna hos er! Men jag vet att ni har fullt upp med tävlingsfolk så vi förtår om ni inte har tid.
 

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Som sakt så fungerar förgasaren genom att den trägs ihop vid ett vist läge för att öka gashastigheten för att finfördela Br/luft mix och att Få upp responsen samt dra med Br blandning på ett avsett sätt..Att ha ett rakt /linjärt flöde har och kommer aldrig att vara bättre tyvärr oavsett vad Butt dynon säger tråkigt men sant..Tyvärr har vi inte ens lagt ut bråkdel av det tester vi gör och med en tex 48mm lectron så vinner man effekt hela registret mot en tex 44mm om övriga applikationer tillåter det.. bla så har vi kört tester på Vm44 upptaget till 48mm mot Lectron i olika storlekar och det är inte alltid som man tror kan jag konstatera..Gasresponsen på Vm kontra Lectron ska vi inte ens gemföra.. Vi har använt lectron från 44mm upp till 50mm samt så idag kör vi CPC 58,5x48mm förgasare på vissa Prostock 1000cc maskiner med otroligt botten drag ändå..Och detta just på pga att dom har en Venturio som tillåter hög gashastighet trotts stor förgasare... Har Bromsa olika former och modeller av Power plates och hemtillverkning men 99% får man kasta i skrotbingen det är fakta.
Intressant teori om att dyno köra eller köra skotern med 2stegs gaspådrag för att få rätt flås..Sedan att man skall håll 7000rpm är ännu intressantare för vad har du haft för belastning/effektutag vid den testen för då måste vi ju pricka den alltid för vi får ju ett helt annat vaccum vid tex tungt före eller lätt! fast vi håller 7000rpm. Att du upplever den gå som ett skott på tex halv gas och inte kanske leverera så mycket mer på fullt är nog pga skadad/avsaknad venturio. Du förstår nog varför jag ser lite kritiskt till detta och jag vill inte säga att du svamlar men vi måste hålla oss till fakta och naturlagar när vi diskuterar :)
Håller på att överväga gratis Dyno körning för det skulle vara kul testa lite av dina teorier ;)
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Tummen upp för "Battle of the Thundercats"
Att tala är silver, att bänka är guld :D

Annars ett tokfränt projekt som man blir glad varje gång man ser att det uppdateras!

//Eli
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Jeg må si meg enig med "Peckson"....har aldrig sett noen ødelegge de beste forgasserne som kjøpes kan på denne måten, det er jo den spesielle boringen på venturien på Lectron som gjør den spesiell ! meget høy venturiehastighet pga konstruksjonen/borringen er jo det som sørger for ekstremt god forstøving og sterkt pickupsignal, dermed god respons/hp.....hva tenkte du på?

Åhh Kul med Dynomite också nu jäklar är alla stortrimmare samlade kul!!

Jag förstår att det kan verka chockerande att vålda sönder en av världens bästa gasare men vi blev besvikena på storleken och gassvaret i dessa letron 44or. Dom mäter 42 i venturi så dom ger inte mer effekt än en 42mm rakborrad och måste byggas om såklart. Hade vi hafft råd har vi utgått från 48or såklart så har vi sluppit mycket jobb med svarvning,

Jag har byggt om förgasare på detta sätt i många många år nu mestadels till supermotardhojar, jag har trimmat enstånkor hela mitt liv nästan och i en sådan encylindrig motor märker man genast av lilla minsta försämring eller förbättring och man behöver bara göra om 1st förgasre när det blir fel. Så där har jag skaffat mig erfarenhet av effektiv förgasarförstoring ,,det har blivit många moddar genom åren!!

Alla Kehin FCR och Mikuni Hsr 4 taktsförgasare bygger jag om till rakborrat utan någon försämring i gassvar eller bestycknins svårigheter även helt utan Powerplate. Men jag sätter minst in 1 platta powerplate i dom förstorade för att erhålla sama bottendrag som orörd borr. Alla FCR kehin 39mm kan jag plåga ur 45,7mm innan dom går hål i och så stora monteras på små vässade KTM 525 utan effektförluster på lågvarv trotts raka men poweplate) Provkör man en KTM 525 med 6mm störrre förgasare UTAN pp så går den helt klart sämre på lågvarv såklart.

Till min xr 650 när den körs utan turbo kör jag en upptagen hsr 44 som då är helt rakborrad och minst 48mm. Jag har flera ggr kört och fräst större förgasare MED venturi men inte sett eller känt några fördelar alls. Jag har såklart även bromsat en hel del motorer och kan se att överlag att stor rakborrad förgasar med Pwerplate is the way to go i vässade motorer. Så venturi har helt utgått ur farbror Boost hjärna för länge sedan:biggrin1:
:lol:

Bilden visar en kehin fcr 39mm upptagen till minst 44mm och den bor nu på en Boostvässad ktm 525a som har mycket fint register
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Sv: Re: TC 1000 tas till 200+

peckson .

Ja det vore för kul att testa mina påhitt mot era mer proffsiga metoder att få fram effekt. Jag överväger att ni får betala för en bromsning (skämt)!! Vi vore väldigt tacksamma för en bromsning såklart. :nod:

Ang vm förgasarmna 47,5 rakborrade med kindpåsar och PP och Powerjet+Boostplastad trottelgolv så är vi lika chockde som du att dom skulle kunna vara så rappa för org 44a så var dom junk. Jag har provat alla förkommande förgasare på marknaden och bromsat allehanda hojmotore med små och stora förgasare men jag har då aldrig stött på dess like till rapphet som dom ger!!

Som sagt när vi satt dit Lectron 44orna tappade vi hakan av besvikels då dom gick sämmre i bottendraget och gav lägre slutvarv med samma bestyckning i variatorer. Synd att vm gasarna är så förbannade tröggasade och livsfarliga annars skulle vi åkt dom. Men det lutar åt att vi kan få lectron 46,5orna lika effektiv men jag tvekar att vi får lika bra pickuppsug som dom platsde vm trottlarna.

Här visas mina kitt som jag bygger till xr 650 trottlar och vm mikuni. Med dessa Ufobricksliknade plastning får jag bättre svar än av en flatslide gasare. och hojarna dra överlag ca 1,5dl mindra soppa milen. Jag har flertalet åkare som åker denna modd och är väldigt nöjda. Jag tror min speciella plastning av trottlarana bidrog till vm gasarnas hutlösa svar. Enda liknade svar jag varit med om är insprutning ,,,att känna av en sådan brutal skillnad behövs inga bromsbänkar.

Och om Powerplates inte ger eeffekt i bänk så är dojm hutlöst bra ändå ute i fällt ivf.

Att en 48mm Lectron drar lika bra som en 44mm av annat märke kan jag hålla med om men då har lectronen fördelen av dem speciella nålen!

Jag skulle viljat se en bromsning mellan våra rakborrade lectronare 46,5 med PP mot riktiga orörda 48or. Jag tror då följande händer.Våra 46or drar bättre från låga varv och ger någon hk mer i toppeffekt . Toppeffekten på att Lec 48orna ligger på ca 46mm (tror jag) så dom kan inte leb någ mer effekt/flöde än 46mm enligt fysikens lagar. Venturi konar sedan ut och tappar gashastighet på full gas.
Våra 46,5or har fördelen av konstant gashastighet på full gas och PP som ger våran botten och svr på gas. Jo just domm kan vara 0,5mm större än 48or he he

Om du har Lectron 48or fuggar och orkar tävla dom mot våra 46or i en o samma motor vore det kul såklart.:amuse:

Flat convert prototypen trottel till xr 650 . Denna trottel kräver 50%mindre lågfart. Vm gasarnas trottel ser likadan ut
 
Last edited:

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Fråga? Vad använder ni för Nålar på Lectron samt vad hade du för utstick på nålen?.
Din ufo kopia finns här"http://www.thunderproducts.com/u_f_o.htm" och detta kom tror jag i början av 90talet så nytt är det inte..Har väll ännu kvar 5-6 sett på hyllan av dessa.och ja dom är dyno testade 100tals gånger. :)

Nu drar du ju in en 4-t motor på 500+cc per cylinder i din förgasar framtagning och det är inte gemförtbart i funktion och krav på respektive motor i Flöde samt så har du Acc pumps funktioner på dom förgasarna eller en liknelse för att dom skall funka på just 4-t.Om vi ser ur flödes perspektivet så är 45.7mm(som du nämner) nästa litet om du jagar topp effekt och varvar 7500-8500rpm+ så det är inte undra på du märker positivitet skillnad under dess förstoring och som en tex KTM 525 motor har och vi tittar på ett register 5500rpm+ så kommer den inte att protestera om du ger den soppa. Men hur mycket + hp får du där uppe med bekostanden av att förstöra där nere är frågan. Med EFI kan man finna effekt men med förgasare är det "lite"mer problem.
Att Du finner motorn rappare efter Ufo brick konverteringen är helt normalt på dom motorerna pga att Du berikar låg rpm registret och gör att suget ökar vid nålen på låga trottel lyft och därmed framkallar en extra sug funktion vid hastiga gaspådrag= motorn känns rappare än std men inte bättre än en Custom/spec förgasare tex Lectron/CPC/CS om den är justerad korrekt..
Sedan måste vi ju se på facit av dessa otroliga grejer (Ufo brickor) ? Hur många proffisionella/ Topp åkare/åkare som är NR1 i tex dragrace kör med dessa? tycker att om dom har en sådan hutlöst bra funkis så borde det ju finnas World Wide på banor än idag? Eller har jag fel ;)

Som sakt det enda jag vill få fram är att De bra du testar:) och grejar men när man sprider dess budskap så håll dig till fakta och Resultat tex :) Dynokörnignar och många mil av kritiskt testande(inte 2stegs gaspådrag) för annars blir vi övriga nedringda av folka med trasiga eller okörbara skotrar. Reaktion kommer från mig pga att det börjar bli "Lite" så redan idag och det blir kostsamt för den drabbade:( :(
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Peckson.
Som sakt det enda jag vill få fram är att De bra du testar och grejar men när man sprider dess budskap så håll dig till fakta och Resultat tex Dynokörnignar och många mil av kritiskt testande(inte 2stegs gaspådrag) för annars blir vi övriga nedringda av folka med trasiga eller okörbara skotrar. Reaktion kommer från mig pga att det börjar bli "Lite" så redan idag och det blir kostsamt för den drabbade
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du har säkert inte läst igenom hela tråden så du ser att jag gör i stort sett samma jobb som du/ni rakt igenom hela motorn och inte är någon skojare i en källare. För det första har jag ingen vinning som ni att försöka sälja in prylar så mig kan man lita på mer än firmor som ni.....

Jag har lång erfarenhet av trimning av mc 4tak som 2takt och Båtmotorer 2 takt och skoter 2takt Jag är visserligen privatperson men har ägnat hela min lediga tid till trimning . Har kört motorcross i yngre år men mestadels isbaetävlingar med endurohojar på äldre dar . Hela 90 talet och en bit in på 2000t vässade vi åkte vi stora båtmotorer v6a och v8 tvåtakt bara för att det var kul att gräva i motorer och formligen flyga fram över vattnet kul tid...Jag är 40 år nu och har vässat motorer sedan 15 åring så det vore helt otroligt om jag inte lärt mig "nästan" lika mycket som dig trotts att jag endast är privat och bromsar bara ibland mina färdiga slutresultat . Bara för att man har en bromsbänk behöver man inte få ut mer ur motorer men det underlättar enormt och man kan säkert leta åt dom sista små kusarna så jag skulle också vilja ha en bänk såklart. M
Men utan bänk kan man lära sig minsta lilla vink en motorn ger sig och kommer ganska lång ändå om man inte är förlamad i rumpan.
Om jag påtagligt rekk något har jag, eller andra redan testat ut det och vet att det funkar och är värt mödan att sätta dit eller bygga om. Att folk förstör motorer pga mina eller andras trimtrådar förstår jag inte ens? Bygger man en motor exakt lika våra (som jag inte bett om) får man driftsäkra motorer för sin trimgrad som inte går sönder något lättare än dina motorer förutsatt att dom bestyckas rätt och behandlas med rätt olja opch oljemängd mm .

Och ska vi tala enstånka motorer som jag är lika hemma på som du är på skotermotorer så kan jag säga att inte många stånkor går bättre av större förgasare utan våldsam trimning ,dom flesta har tillräckligt stor förgasare org (runt 40-42mm) såsom alla KTM och HUSABERG Ja alla enduro/crossar/motard med andra ord. Innan större gasare bär sig måste man på med bästa avgas och värre kammar och portningar mm. Ett bra exempel på mycket effekt ur liten förgasare har jag bromspapper på då min xr 650 med standardkomp 10-1 och endast 41mm tm pro gasare rakborrad av mig såklart,,den gav 72 hk på bakhjulet och 71 nm under 8000v . Men den kör jag också med större gasare såklart och 12,5-1 i komp för ännu mer effekt. Jag är dessutom den ende i världen som har en enstånka supermotard/eduro med 100 till 125 hk ber på laddtryck 0,8 till 1,1 bar. Experter dömde ut det projektet också att det skulle ju inte gå men jag har en hel tidningsartikel front page och hela mittenuppslaget 4 helsidor i tidningen MC nytt nr 3 2005 om detta bygge och bromning av tidningen och PG Lundmark som testförare. Bromsningen i tidningen gav den 102,6hk på 7400v nm 98,7 7400v 0,8 bar helt utan interccooler och 98 okt. Den ger över 120hk på 1,1 bar utan ic!!

Varför vm gasare har gått ur tiden är för att ingen orkat utveckla dom mer som jag gjort. Det finns inte många dårar som lägger ner så förb mycket tid på en vm gasare när man kan köpa en färdiga Lectron mf som funkar skapligt bra och endast behöver en midre modd:wof:

Jag vet ju att ni har 7 reser mer att skryta om men jag måste ju försvara med lite ivf mot Goliat:biggrin1:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Tror du en uppsättning av dina Powerjets skulle fylla en funktion på TurboDeeren?
Powerjett/thunderjet och allt vad dom heter funkar enligt mig bäst av alla extramunstycken. Dom funkar lika bra på turbo som utan och jag kör dom själv såklart på turbo hojen och det är skönt enkelt att bara skruva på soppa utifrån. Dom ger ovanligt mycket slutflöde om man nu vill dränka motorn.
 

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Hej
Det är nog bäst droppa denna diskution.Ska bara klar göra vissa saker och därmed har jag komentera färdigt i din tråd.
Att du sedan påstår att man kan lita mer på dig än företag/mig/Tikka/övriga är ju helt banalt att ens påstå det tänker ja inte ens komentera utan utgår från att du formulera det helt enklet "lite" fel ;)

1: Att åter igen diskutera jämförelse på Motard 4-takt mot Skoter går inte eller att dra in Stora båtmotorer är åxå en annan sak/Den har olika parametrar att ta hänsyn till.

2: För att lära sig/utveckal ett kunnaden av något kräver att man jobbar seriöst och ser allt från olika perspektiv och ser möjliga hinder och möjliga vinster med det man gör.Samt vara införstådd att utvecklingen är direkt relaterad med Kostnader $$$..

3: Det är ingen skillnad att vara privatperson kontra företag(företagare är åxå mäniskor) om man ser till kunskap utan det handlar om att som ett företag kan man bli tex stämd om man gör fel eller går tex emot naturlagar eller rent av luras eller påstår saker som inte kan styrkas via fakta..

4: Jag jobbar lika mycket med 4-takt motorer som 2-takt och däribland Just EN stånkor modell Motard och som idag just CanAm 450 där mina motorer vunnit 2 år på raken mästerskap i bla Finland och dom har dynkörts i dagar med tester och variabler med topp resultat så lite koll har jag på dom åxå kanske inte som du:( som har varit med i massor av tidningar ;).

5:Jag har glutta igenom din projket tråd :)och vill framhålla att Du får aldrig under några som helst omständigheter påstå att "jag gör i stort sett samma jobb som du/ni rakt igenom hela motorn " För detta stämmer inte och det ser jag som Förtal..För det första att Porta cylindern som du gjort tex utblås +10mm är så långt från verkligheten som man kan vara :(

6: Dynonanlägningen är inget att använda som marknadsföring eller likanden utan det är alltid vad grejerna eller jobben har prestera som räknas såledels Fakta och konkreta bevis inte en massa snack om tal hit å dit:)

7: Med detta vill jag även medela att Du har en gratis Dyno körning när du vill här hos mig så då har jag ordna ett möte Vs verkligheten /Butt Dyno:):) Its up to you;) Enda kravet är att det ska var din Thundercat vi spänner fast.. Om inte det går att ordna kanske vi kan göra någon form av insamling till Dyno kostnaden hos tex Mulle om det blir närmare för dig tänkte jag..Tror det finns många här på forumet som ställer upp med 1 hunka eller 2 ;)

Over and out. ;):)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Jag tror att om vi bara skulle utesluta att prata om förgasare skulle det inte bli något bråk:amuse: Jag blir bara så retad då jag vet hur bra mina förgasare funkar och att jag inte märker av någon försämring med rakborrade fuggar (som jag gör). Det är möjligt att även mina rakborrade ger mindre effekt än venturiförsedda i bänk,,,men då vi inte märker av denna skillnad så kör vi hellre rakborrade pga enkelheten att tillverka om inte annat.

Att jag slängde ur mig att firmor snarare luras är mer baserat på vinstintressen alla firmor har och måste ha, och gäller inte eran firma direkt då jag aldrig hört något ont ord om er. Och jag tror att i hoj och mc världen finns dom seriösaste firmorna för dom är baserade på brinnande själar för denna hobby.

Men bilfirmor får man ha stenkoll så man inte blir blåst på flera tusental kr då massor av delar byts ut i onödan då man lämnar in en bil.

Hade jag bara varit frisk nog skulle jag också vilja starta en liknade firma ni har för att kunna få jobba heltid med det bästa man vet att hålla på med men det är tyvärr omöjligt på nackskada så man får nöja sig med att sitta i källaren och slipa.
Jag vet såklart att det inte finns en sportslig changs att uppnå samma bra resultat som ni när det gäller få fram en effektiv och driftsäker motor och det var inte heller meningen. Vi vill bara ha något snabbare grillmoppar:amuse:

I denna tråd portar jag inte safe så att säga...Nog vet jag vilka mått som gäller i insug och utblås som garanterat funkar och mer vanliga former runt hörb mm,,men det har man redan gjort flera ggr om och är tråkigt, så dessa motorer testas det många nya ideer på. Eller rättare sagt alla muina egena motorer testar jag nya ideer på. 900an som inte är min kör jag mer saft mått på.

Hurvida stort utblås eller ej på våra catter beträffar så försöker jag bara få ut liknade mycket avgaser som ett trippelutblås ger /(vingportat). Jag håller mig inom gränsen för vad ringarna tål (på gränsen) och har för i år slipat utblåsporten mer snäll i överkant för ringarna på min maskin . Jag har rundat av utblåset i år ganska extremt för att få till ett snällare register fast ändå relativt hög effekt. Utblåsporten för i år är väldigt rund i överkant och öppnar saktare än org mer raka port och för att kompensera för den lugna öppningen så har jag höjt porten i grader istället så den har väldigtv vass timing .Jag har ju redan kört fjolårets portning och den gick egentligen riktigt bra i hela registret och gav förmodligen rätt hög sluteffekt. Men jag misstänker att jag släppte ut avgasrerna för plötsligt (rak överkant utblås) så jag missade säkert en hel del bredare register. På 900an gjorde jag mer safepotrning (som dom flesta andra portare) med mer rund avgasport i överkant men även den mskinen har maxat utblås vad cylinders stomme medgav och det blev ca 1cm större än org . Piporna fick även på 900an breddas minst 1cm för att matcha den stora porten.

Men trotts att vi har så maxad portar ger dom mindre än om vi satt dit special vingports cylindrar av samma cc och bägge maskinerana går över min förväntan i hela registret trotts att vi bara har snikpipor (ombyggda org pipor). Vore ju stenkula att prova D&D monsterpipor eller simons cpr pipor såklart men det får bli nästa vinter då börsen gått upp ,,ha ha

Men i detta fall är jag osäker på vad som är bäst mellan mindre dim på utblåset mot maxat
Jag försöker bara få ut max avgaser vad som går utan att ringarna tar för mycket skada och blir porten 55-57mm ska man "väl" ha kröken i minst den dim vad jag lärt mig ivf . Vi kör exakt samma krökdim som porten slutar med ute vid fastsättning och därifrån utvidgar sig såklart kröken som vanligt. men där är vi osäker på hur bra piporna drar då dom igentligen är byggda för smalare krök så dessa pipor kan mycket väl ge anuseffekt. Men otroligt fint lättbestyckat register ger dom ivf så det är kul och bra och enkelt.

Den regeln med lika stor krök som port är ju gammal så någon får gärna säga till om ni vet någon nyare ide som kommit fram på senare dar.

Jag har inte bara maxat utblåset utan att sett till att inkommande färskgaser behöver detta utblås för så dum är jag inte.

Vore såklart KUL om Peckson skulle kunna stanna kvar i tråden och vi begraver stritsyxan:bigsmile:

Hur som helst så fick vi upp tittarsiffrorna rejält och folk fick mycket att läsa + att det igentligen var kul att smågnabbas lite.:biggrin1: Jag känner mig som DAVID mot GOLIAT i detta sammanhang med enda undantaget att jag inte kan slå er på något sätt :bigsmile:
 
Last edited:

lindvall_

Medlem
22 jan 2011
24
0
1
Kalix
jag tycker att boost ska göra en roadtripp till lappträsk och få det på papper direkt!
en sån här chans får ju bara inte gå förbi, få testa ut sina teorier och modifikationer och få se resultatet av det positivt eller ej!
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag tänker inte sponsra någon bänkning hos mulle eller vad han nu heter... dock kan jag skicka en slant i bensinpengar till boost himself för en roadtrip! :D

Allt detta mot att det medföljer en kamera och knäpps lite bilder såklart!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Jo visst skulle man farit till Pf performance och bromsat tack vare graitis men jag är rädd att bli till åtlöje eller stenad då jag retat gallfeber på peckson :biggrin1: Obs Jag vill inte skrämma bort andra från PF detta gäller bara mig :madgrin:

Det blir nog snarare att man tar upp börsen och far till närmsta bästa firma eller till Dynomite som är snällare . Lijanholms ligger ju bara några stenkast härifrån och dom duger gott och har även dom bsfc mätning (matfors).

Vi behöver ingen sponsring till bromsning för kompisaren är stenrik och bet allt jag pekar på så man nästan skäms ,,men tack snälla farbröder ändå.

Jo just.. Jag stöp i en mycket intressant uppgift i dag ang TC 98 och evnt 99an.

Jag höll som vanligt på att forska i gammla USA trådar om vässning TC och läste då något mycket kul hk vinnande grej som är enkel att genomföra
Enlig dessa farbröder som diskuterade där (lät pålitligt)) så påstog dom att man ska köra dom äldre svänghjulen på även dom nyare 98an ivf,,kan tänkas att även 99an och 97 men det får man kolla upp själv. Enligt dom så sitter är det mer förtänt på dom äldre -96 och bakåt svänghjulen och man kan lätt se om man har det nyare sunkhjulet. Dom äldre har 4 magneter i sig och dom nyare från 98 och evnt 97 har 6st om jag minns rätt? Fler än 4 ivf,,, så det är lätt att avgöra vilket svänghjul man har.

Omedelbart grävde jag fram ett gammalt 900a 96 svänghjul och den har ju 4 mag,,kollade genast in mitt svänghjul och mycket riktigt har jag då sunkhjulet som ger lägre tändning . Hur mycket mer förtännt man får har jag inte en blekaste om då jag inte hunnit jämföra dom 2 ,,. men ska kolla såklart . Jag skickade genast iväg 96a hjulet för inpassning av Polarispumpens remskiva (svarvning) men det gäller ju bara mig. Dom äldre svänghjulen passar rakt av på 97-98an och evnt 99ana?. Detta kollas lätt i spare parts sprängskisser vilka man har ochb huir dom passar. Man skulle ivf få lös några farbröder extra med detta svänghjul ,,,jippi
Mycket enkel modd som jag inte hört talas om än trotts all forskning jag lägger ner på TC.
Man kan såklart förställa T läget själv med endera förskjuten kryss kil eller flytta pickupp men detta är ju förställning från fabrik så det känns bättre att utgå från.:happy::happy: