TC 1000 tas till 200+

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
ja det är klart du ska "boosta" upp dig:drum: å åka till pf.
går det gott är det bara jubla,
går det mindre bra är det bara göra som min 5åriga grabb när han vurpar med crossen: sopa av sig dammet och säga shit happens...

kan ju iof hända att du får höra "vad var det jag sa"
men det vore ju ÄNNU roligare om du fick säga det:bigsmile:
å åker du inte dit lär du väl åndå få höra det...

kör på nu för faen å visa vad dina galna idéer går för!! hehehe:rock:
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Hvis det kan være til hjelp....
Std durasjon på feks 05 Rmk 800ves er 204-134
Std durasjon på feks 00 Rmk 800 non ves er 196-126
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Bussig replik när Peckson sagt att han inte kommer att kommentera mer..

jag är rädd att bli till åtlöje eller stenad då jag retat gallfeber på peckson Obs Jag vill inte skrämma bort andra från PF detta gäller bara mig
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Hvis det kan være til hjelp....
Std durasjon på feks 05 Rmk 800ves er 204-134
Std durasjon på feks 00 Rmk 800 non ves er 196-126

OH Tack.
Jag har satt TC900an och TC 1000 till 204-134 i fjol och då är dom tillräckligt starka även från start lågvarv ,,faktiskt bättre än jag trodde på lågvarven trotts avsaknad av avgasportar och registret är hur långt som helst och dom vill dras till 9500v

Men nu funderar jag ta upp min TC 1000 till högre durr typ 208 /136:scared: . Jag tror 136 i överströmning kan räcka på min nu för jag tror stenhårt på vortex revorna fyller bättre än normal port . Och jag ska nu maxa överströmms kanalenan uppöver till äggskal utåt sett. Jag förstår att där är begränsningen på thundercatt cylindrar Speciellt den bakre överströmaren är trång, så där får man gräva ur ännu mer än jag redan gjort men även main överströmaren bli maxad utåt . Dom är redan från i fjol rätt mycket upptagen åt alla håll men det finns mer att ta av utåt yttervägg hela vägen uppöver. Jag har redan max bredd på alla portar i cylindervagg så där kan jag inte ta mer.

Vad är den vanligaste överströmstiden mot 208 gr utblås? Jag får det till 136-138 på skotermotorer i genomsnitt är det rätt uppfattat?

Vill du (Dynomite) uppge portiderna du har på den hellvetes 1200cc polarisen som gav 256hk ? Jag har förståelse om du inte vill uppge det för det var minst sagt bra pulver i den! Du kan pma tiderna till mig om du inte vill lägga ut dom så tar jag med mig dom i graven:amuse:
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Durasjon transfer på mine motorer er lavere en org, men alle 5 porter er justert til samme høyde, det er ikke samme slag som i din motor,70mm.

På Polaris 700 non ves cyl(68mm stroke/350cc pr cyl, ca samme cc som din motor altså , w/c 1050cc, bremser da med trailpiper ca 215hk/8200rpm på 98okt med TM 40 borret til 42mm) har jeg brukt 199-134 med godt resultat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Durasjon transfer på mine motorer er lavere en org, men alle 5 porter er justert til samme høyde, det er ikke samme slag som i din motor,70mm.

På Polaris 700 non ves cyl(68mm stroke/350cc pr cyl, ca samme cc som din motor altså , w/c 1050cc, bremser da med trailpiper ca 215hk/8200rpm på 98okt med TM 40 borret til 42mm) har jeg brukt 199-134 med godt resultat.
OK det var nog så intresant att höra alla portar ligger på samma höjd. 215 hk på 1050 non ves och barta på 199 durr avgas lät sjukt bra!!

Piporna måste vara sjukt bra vilket märke har dom trailpiporna?
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Hot seat piper og slp pipes for 700non ves.
Jeg er også intresert/nyfiken å se om dine teorier som du er såååå sikre på holder mål:) ingen er utlært i dette....kanske overrasker du.....gratis bremsing her også:)
Jeg skal ikke være den som sier .....hva var det jeg sa.....noen må gå nye veier ellers kommer man ingen vei:)
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Hot seat piper og slp pipes for 700non ves.
Jeg er også intresert/nyfiken å se om dine teorier som du er såååå sikre på holder mål:) ingen er utlært i dette....kanske overrasker du.....gratis bremsing her også:)
Jeg skal ikke være den som sier .....hva var det jeg sa.....noen må gå nye veier ellers kommer man ingen vei:)
::clap2::clap2::clap2:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Hot seat piper og slp pipes for 700non ves.
Jeg er også intresert/nyfiken å se om dine teorier som du er såååå sikre på holder mål:) ingen er utlært i dette....kanske overrasker du.....gratis bremsing her også:)
Jeg skal ikke være den som sier .....hva var det jeg sa.....noen må gå nye veier ellers kommer man ingen vei:)

OH man tackar. Då blir det nog Norge hör jag:ciao: Vi måste bara se att motorerna går längre än 5 mil innan statorena ger upp :wof: Vi har nu lindat en ny stator extrafgörstärkt med 30% tjockare tråd och sätter i 98ans cdi box på TC 96a 900cc som äter flest statorer .

Jag "tror"" att 98 cdi boxen kan få statorn att hålla bättre för det är enda gissningen vi har förutom knasiga tändspolar då. Nygammla tändspolar sätts också in.

Jag tar fram filen nu och höjer portningen yttligare till 208 gr (vansinne men kul) överströmmarna sätter jag till 136gr sålängen då jag tror den hinner få in såsen även på den höjden, förutsatt att vortexräfflorna funkar?. Jag kommer kompensera den något höga portningen med att förlänga insugen några cm för att få tillbaka lite bottenkräm åtminstonde. Förgasarna är ju rätt stora nu så jag losar nog inte så mycket på längre insug.

Blir en utmaning att få till bra bottendrag med den portningen då man saknar avgasvintiler men man ska ju ha något att göra och fundera på :wof:
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Du er velkommen!!
Vi kan da teste dine lectron opp mot std 48mm lectron:)
Send pm når du er ready.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Ojojoj vilka påhitt du har :D Hoppas bara jag/vi får se åtminstone 1 av dessa maskiner på sandslåns startlinje ;) Lycka till.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Du er velkommen!!
Vi kan da teste dine lectron opp mot std 48mm lectron:)
Send pm når du er ready.
Ja tack det vore högintressant!! Då har du gratis ombyggnad av Lectron 48or till Boost III Hamster Lectron ( om det visar sig att mina slår ut 48orna) Jag tror man kan svarva upp 48mm Lectron till raka/riktiga 49mm (utan plastförstärkning) men jag har inte studerat dom noga så vet ej säkert. Det är inte så mycket jobb så det vore faktist bra om det visar sig att min ombyggnad är minst lika effektiv. Fördelen är ju då att man lättare och billigare får sig närmare 50mm förgasare.

Lectron 44or kan man utan att spackla dom borra dom rak till ca 44mm , men då måste man göra lite kindpåsar (hamster) för att täcka upp för den smala trotteln för trotteln är bara ca 43mm bred. Detta gäller säkert även vid uppsvarvning av 48or (kindpåsar)

Jag håller på att slipa upp överströmarna nu och jag får nog ut ca 25% mer flöde mot den tidigare förstoringen i fjol!! Men då ligger jag på gränsen till genomslipning ut i det fria:madgrin:
Jag har också lagt i JB weld i alla överströmare för att rikta om vissa portar för mer vrid på lägre varv pga den ännu högre avgasporten porten för i år. I fjol kastade jag in soppan enbart för toppendpower dvs mer rakt över mot varandra och ej lutat uppöver mot topp. Nu flyttar jag alla vinklar mer bakåt och en liten aning mer uppåt på dom bakre överströmmarna för att få behålla en aning bottendrag. Dom blir mer lika org inskastsvinkal för dom vinklarna bygger mycket på lowend power.

Jag ska som sagt även förlänga insugen med flera cm!!. Begränsningen sitter i dom långa filter vi har jag hoppas få dit 10cm längre trattar. Trattarna kortas senare så mycket det går ber på hur svag den blir i botten eller tappar toppend Power. Man får balansera in ett bra mellanting i längd helt enkelt. Till hojen har jag två olika längder på insug som jag alt mellan ber på viken typ av körning man har för sig.

Sandslån såklart!!
Jo nu borde vi få dit minst 1 maskin för 900an kan köra i morgon om det behövs för den går riktigt bra trotts att vi inte finlirat in bestyckningen. Vi har drabbast av kväka båda två men vi hoppas vara såpass friska till helgen så 900an kan justeras in mer noga med egt mätning. Den ska även få strypbultar mont på stingerna och lindade pipor senare.

Det största problemet vi har är ju stator brinning men vi har mont 98ans cdi denna gång på 900an och hoppas den boxen är snällare än 96a boxar:hmmmm2:

Jag ska ta några kort på äggskalsportningen...........:biggrin1:
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Hej funkar jb weld bra gjorde en motor för några år sedan rotax 440cc med rund vm 44mm borade till 49mm provade att förstärka med stålepoxy, pp kemiskmetall ,loctitmetall men efter en tid så kröp bensin/olja in och plasten vibrerade lös så det fick bli tigen som lösning.
Men det är ju inte alla ställen man kommer åt att svetsa.
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Denna tråden slår de mesta. Forlund VS amatören.


Lycka till Boost III . Insprutning vinner i långa längden
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Hej funkar jb weld bra gjorde en motor för några år sedan rotax 440cc med rund vm 44mm borade till 49mm provade att förstärka med stålepoxy, pp kemiskmetall ,loctitmetall men efter en tid så kröp bensin/olja in och plasten vibrerade lös så det fick bli tigen som lösning.
Men det är ju inte alla ställen man kommer åt att svetsa.

Ja JB is the shit sedan början av 90 talet har det använts i insug på motorer världen över och jag har kört det sedan 2001. jag harv ijnte råkat ut för ett enda släpp vare sig i förgasare eller insug på 4 taktare. MEN JB tål inte sörre mängder etanol,,högst 10-30% iblandning i vanlig bensin. Provar man lägga JB i e85 blir det mjukt. Biltemas stålexpoy som kostar 34,90 är därimot tåligt mot både bensin och e85 och fuktar inte men jag har inte provat Biltema i insug än så jag vet inte hur den tål värme. Jag lägger nu in test spacklingar i tc så får man se senare hur det beter sig.

JB tål 300gr konstant och pikar på 500gr + att dom själva påstår att det är världens starkaste lim. Jag provar det just nu i utblås på 4taktare runt styrningar men då skyddar jag det med keramik.


I dag skulle vi ju tuna in 900an ,,,men kompisaren har kvärkan kvar än och tål inte farter över 10kmt för annars blåser han in snoret/varet i hjärnan (har bihålesinflamation):wof:

Och jag har bränt upp alla mina och kompisares dremmlar så jag ska jaga en ny dremmel i dag. Jag är nu bra pålitlig dremmeltestare då jag bränner upp ca 3st om året och har provat alla märken. Jag kan meddela att dom billiga 130kr dremmlarna håller lika länge som en äkta dyr dremmel. Men förlängnings slang ska man köpa äkta dremmel märke.
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Det finns en stor dremmel på stativ funkar bra ,mera vrid och behöver inte varva så mycket och då kletar alu mindre också sedan fotpedalen är guld. kör själv en pferd maskin och filar utan spånbrytare kostar en del men är nästan evighets.