TC 1000 tas till 200+

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Rolig tråd, men en film eller en bromsning måste man ju få se innan säsongens slut, annars måste man ju vänta ytterligare ett knappt halvår
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.645
802
113
Kramfors
Film på bägge maskinerna ska banne mig tas till helgen trotts ett litet misshäpp i går:wof:

Jag var ute och köre i mörkret på älven för att lättare se dioderna på airfuelmätaren och slog på mer o mer och tillslut hade jag justerat in soppan så full gas inte var några bekymmer. MEN vid en av fullgasåkningarna i över 180+++kmt så fräste det till och maskinen tappade ork. En kolv smälte ner till grunden :becky:
Felsökningen gav resultatet STORT BOSS av någ slag innanför nålsätet så hålet till nålventilen blockerades till stor del:wacko: Hålet dög till ca 300m fullgasåka men 400m då tömdes flotörhuset.............

Helt otroligt för jag var extremt noga med rengöningen vid pumpombygget och slangmonteringar + kliniskt rena förgasare + stoooort bränslefileter men liks förb kom något slem/plast/gummiliknande matrial in mellan filtret och förgasare.

Men som tur var gick cylindern att rädda fast den fick några repor till helt klart o tappade säkert en aning komptäthet yttligare.

Men cylindern är rensad och ny kolv är keramikad och ska monteras i morgon. Även 900an är klar för race igen så vi ska göra upp i helgen,,The battle off trippels:cheesy:

Jo jag fick ett roligt fel till häromdagen,,,en pipa exploderade rent ur sagt,,den sprack hela vägen från stinger till midja 28cm lång reva:eyebrows: Orsaken var säkert dom explotioner som inträffade när statorn kabel glappade för då fylldes piporna med soppa och exploderade ett antal ggr. ORG piporna har ju hoppressade plåtar så det behövs inte allt för stor smäll för att öppna dom.

Men maskinen går riktigt bra ,,förvånansvärt rapp direkt från stillastående/låga varv och drar som hinhåle. Men sek variatorn har ett eget liv och växlar som en påse nötter. Jag ska montera 900ans glidklacks sekudär som håller emot bättre upp i varv och funkar bättre under ax ivf. Den är lättare att bestycka in än den nyare rullvarren.Jag hade samma problem i fjol såfort jag försökte åka med rullsek varren fick jag varierande varvtal och monterade jag oldtimers glidklackaren med samma helix fick jag optimalt varvtal hela vägen och högre slutvarv.
Vi kör org 57-50 helix i både 900an och min 1000 och det verkar funka riktigt bra overall med glidsekundärarna ivf. Dragracing folk tyck gilla dessa glidklackare och det förstår vi nu. Men vi ska försöka otimera/byta helix i rullsek också såklart för man vill ju inte gå bakåt i tiden:bigsmile:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.645
802
113
Kramfors
FILM skulle ju ha gjorts i helgen som var men filmteamet for till umeå så det sket sig gat dämet!! Men jag hoppas dom har tid nu i helgen för då blir filmen mer kul att höra och se för då ska jag låta den sjunga ut till över 9000v+++++++ Jag hoppas jag har variatorprylar så den går att dra till 9500v-9800v som är motorns opimala vartal för bästa drag. Men faktum är att jag tycker den går fullt ok redan på 8500-8800v och där låter jag nog den vara sålänge det inte kommer någon kappkörningspojk som hotar mig eller det är speedrun eller liknande. I helgen blev det 40L urblåsta och en rolig flygtur för man kan inte annat säga än att man flyger fram på en thundercat som så lätt lyfter skidorna även standard.

Jag väntar även på beställda trottelnålar både från Usa Lectron och privat övik. Öviksnålarna får jag nog innan helgen men dom är 7-3 nålar så det är inte säkert den kan ta dom ,,kan bli för fet men jag tror dom funkar lågt ställda. Då först kan jag slå full gas för första gången men det är bara 6mm hissning som fattas så jag väntar mig inget under av effekt men några farbröder blir det allt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.645
802
113
Kramfors
Det vore för kul att åka till Norge. Jag hoppas vi får lös tummen och far dit.

Både 900an och 1000cc är näst intill klar för bromsning jag/vi hoppas hitta dom sista kusarna i helgen eller rättare sagt vi måste för snön och isen är nog väck redan på söndag här:bawling:

kruxet med att få till variatorena är att jag/vi vill ha låga varv vid touringåka men den ska varva 9600v vid full gas så jag jobbar förbrilt med det. Motorn och piporna funkar över förväntan bra och är inte svårbestyckad i variatorer direkt,, men det är svårt ändå då man vill ha både låga och höga varv:hmmmm:

Vi har trimmat lite till nu genom att byta ut SLP tyget vi gjorde luftfilter av, då vi upptäckt att när man kört endast några tim så slår tygets porer igen av olje dimma och man tappar många kusar. Jag har ju skrytit om det tyget men tar tillbaka det nu för det är värdelölst som filter direkt på förgasare om man inte ständigt avfettar det. Nu kör vi tvättpåsar för kvinnounderkläder :madgrin: typ bh tvättpåsar från HN eller valfri damunderklädsbutik. Dom påsarna har ett urstarkt tyg med bättre genomsläpp än SLP tyget och tål soppa utan att tappa flöde. KLART bästa snöfilter jag provat och bästa effekt.

Jag har ju lovat filmer och några har jag faktist fått till,, några värdelösa men fler ska göras i morgon så jag hoppas dom blir bättre. Ha tålamod det kommer tillslut både film och bromsning :whistle:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.103
917
113
Stora Blåsjön
Ang variator tips för att kuna finåka så skulle jag tipsa om supertip vikterna, dock svindyra men väldigt trevliga.
Som jag har ställt nu så har jag massa vikt längst in och bara lite på de 2 andra platsena och med det kan man crusa led i lagomhastighet på bara 4500 -5000 varv :)
Känns inte änns slö trots att den matar på så hårt så tidigt i varven. Dock kör jag inte alls häftig portning längre så den jobbar väll riktigt bra från botten, men utan avgasventiler.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.645
802
113
Kramfors
Blir det nån film.

Äntligen har jag fått till några filmer om än i värdelös kvalle pga filmat med 149kr nyckelknippe kamra:wof: Men för att vara en så sniken kamra så är jag inpad av kvaliten.
Fösta filmen ni ska få se är på min tc1000 och den demonstrerar bara ljudet och varvtals piggheten för fästet var totalt värdelöst som ni ser ,,,men jag kan lova att den är lika rapp även med fullt fäste. Drevningen är endast 1 kugg ner uppe så på dessa 9300-9500v så bör den gå över 210kmt teoretisk fart.

Det kommer fler ombord filmer med kamran instoppad i käften som visar varvtal och fart ute på älven och även 900an såklart :hello:

http://www.youtube.com/watch?v=0UMT1K3_irs
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.645
802
113
Kramfors
Jag är väldigt nöjd med ljudet nu sedan jag satt in en typ av insatts i dämparen ,men visst låter den forfarande i högsta laget så jag ska jobba vidare på ljudet nästa vinter.

900an låter helt lagomt högt så den är vi helnöjd med.

Här kommer en liten snutt på 900an http://www.youtube.com/watch?v=_zECUmTSpjA

kommer mer film så snart jag hittat någ redi program till filmerna.

Bänkninginar står nu på tur ,,,vi väntar bara på en avdragare till varriatorn i stort sett.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.645
802
113
Kramfors
Lägger in en oredi film där jag höll på med bestyckning av förgasare. Tomg är hög pga för snåla nålar i botten, dom 6-2 nålar som jag köpte tycks ge för snål botten så jag bör köpa 6-3 nålar. Med 7-3 nålar som jag har måste det vara full vinterkyla för annars går den lite väl fett iställer. (pest eller kolera)

Men inför bromsningen duger 6-2 nålarna för det lär väl vara full sommarvärme då.

Körningen på isen har varit bedrövligt tråkig då det varit slemliknande förhållande och trögföre så jag har inte fått känt på något drag ännu,,skidorna ligger platt i isen så taskig före är det. Jag fick fäste en gång för några veckor sedan på en kort raksträck (på land) och då flög man iväg på rullen ordentligt. Jag har mina funderingar på dubba mattan till nästa seeeesång

Filmen visar injustering av fuggar och varvtal ca 9000v som jag mest kör på vid grovjustering. Jag har tagit upp den till 9500v nu men har inte jobbat in variatorbestyckning för det varavet ännu. Bänkningen får visa hur högt i varv det är någon meneing att låta den varva.
http://www.youtube.com/watch?v=OAI-s1Va5vU
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Helvete vad den går...:becky:


Märks att min tc 1000 inte är 100% bestyckad efter alla mods, det får vi ta till nästa vinter.. :cry:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.645
802
113
Kramfors
Helvete vad den går...:becky:


Märks att min tc 1000 inte är 100% bestyckad efter alla mods, det får vi ta till nästa vinter.. :cry:
Vilka ingrepp/modds har du i motorn och vilka fjädrar och helixar ,vikter och varvtal har du?

Kul att jämföra och ev byta erfarenheter av olika variatorbestyckningar mm.
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Min är en Tc 1000 MC 1998

Ska va portade cylindrar som gjordes vid renovering, sedan sitter det Black Magic variator kitt, v-force reeds och orginal piporna är utbytta emot Black Magic trippel pipor.


Men det känns då jag ser din att din svarar snabbare på gasen, tror jag måste gå igenom mina förgasare och variatorn lite ändå, och titta över bestyckningen i skotern, har ju även gått i boden och jag bor i Östersund så lite skillnad där med.. Har inte varvat ur den så himla mycket då jag inte ville köra skiten ur den innan jag fick den 100% inställd men kan den varva kanske 8500 nu..?


Funderar på tempa flow till nästa år för att ha en bra bestyckning året runt, men vette faan om jag kanske ska köra skotern i bänk först och justera in den, för att få en bra grund.



Funderar även att byta ut v-force reedsen mot boysen reeds i stället och prova någon annan variator setup som "dom amerikanska experterna" gillar... =)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.645
802
113
Kramfors
Min är en Tc 1000 MC 1998

Ska va portade cylindrar som gjordes vid renovering, sedan sitter det Black Magic variator kitt, v-force reeds och orginal piporna är utbytta emot Black Magic trippel pipor.

OK det lät som en rolig motor så där bör finnas gömda hk som du säkert kommer hitta.

Att min svarar snabbt beror på flera faktorer

1. Det sitter Lectron förgasare på den och dom är svarar bra.
2. Boost bottlarna gör en hel del vid snabba påslag och av o påslag
3.Portningen jag gjort är mycket inriktad på bra svar från botten
4.v-force reeden gör sitt till.
5. piporna är ombyggda org pipor och jag har satt fräckt smala stingers för att just få snabb uppladdning

Jag tycker inte du ska sätta dit tempaflow för då har man aldrig någ aning om hur den är bestyckad. Och behåll v-forcarna för något bättre finns inte.

Bäst är om du bromsar den så du vet vart du ska lägga slutvarvet och då bestyckas den in i samma veva. Det kan tänkas att Black magik piporna ska dras till 8500v (vet ej)

Variatorbestyckning är en smaksak och svårt att bestämma sig för en enda.
Det blir nog att jag kör olika helixar ber på dagskörningen. Typ jag kör en 70/38 för att få lägre touringvarv och bra driv på mattan direkt från start och funkar även bra för dragracing. DÄremot får man lite sunkig backshifting. Rolig helix har visat sig vara allt från 45 till 50gr raka då får man röjsågs svar och bra backshift så dom kan jag rekk om du gräver mycket i snö eller vill ha en rapp maskin i både svar och retur. Till dom helixarna bör du köra starkare sek fjäder,funkar bra med näst hårdaste och hårdaste (Gröna)

Jag kör tillslagsvarv 3700-3900v (varm) men du kan gärna öka till långt över 4000v för att få rapp maskin i starten.
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Min är en Tc 1000 MC 1998

Ska va portade cylindrar som gjordes vid renovering, sedan sitter det Black Magic variator kitt, v-force reeds och orginal piporna är utbytta emot Black Magic trippel pipor.


Men det känns då jag ser din att din svarar snabbare på gasen, tror jag måste gå igenom mina förgasare och variatorn lite ändå, och titta över bestyckningen i skotern, har ju även gått i boden och jag bor i Östersund så lite skillnad där med.. Har inte varvat ur den så himla mycket då jag inte ville köra skiten ur den innan jag fick den 100% inställd men kan den varva kanske 8500 nu..?


Funderar på tempa flow till nästa år för att ha en bra bestyckning året runt, men vette faan om jag kanske ska köra skotern i bänk först och justera in den, för att få en bra grund.



Funderar även att byta ut v-force reedsen mot boysen reeds i stället och prova någon annan variator setup som "dom amerikanska experterna" gillar... =)
Om du behöver hjälp med bänkning och bestyckning så kan jag hjälpa dig, jag har bromsbänk och bor i bjurholm så det är inte allt för långt.