TC 1000 tas till 200+

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Jo nu är det vinter :)

Jag startade den för några veckor sedan nere i källare och då misstände den som fan. När man drog och tryckte på kopplingsplintar ut från stator gick den riktigt. Med lite flax är det bara kabelrelaterat men jag skulle inte bli förvånad om statorn gått väck som vanligt:madgrin:

Enda trimning för i år blir en nyinköpt beg spikmatta. Fick tag i en snorfin 38mm kammhöjds matta med genomgående spikdubbar för en 1000senlapp :)

Bromsning blir såfort jag fixat elfelet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Jag står i bromskö hos Ljungbers motor, men han har mycket att göra så det drar ut på tiden. Jag sitter inte i sjön för den är bra bestyckad redan och funkar bra jag vill ju bara veta vart pike effekt är och hur mycket effekt det är.

Tändfelet verkar vara som bortblåst med lite 5-56 i stoppknappen.

Spikmattan får jag hemlev på gården i mellandagarna , sen jultomter
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har ni fått nån snö så du fått rasta henne nåt?

Du tror inte att du tappar en del snurr med tung genomgående dubb? Är det inte bra med skruvdubb som man drar i kammarna med hänsyn till dubbvikt? Eller flyger dom åt h-vete i höga farter?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Har ni fått nån snö så du fått rasta henne nåt?

Du tror inte att du tappar en del snurr med tung genomgående dubb? Är det inte bra med skruvdubb som man drar i kammarna med hänsyn till dubbvikt? Eller flyger dom åt h-vete i höga farter?
Jag har inte kört den utomhus än trots snö. Jag brukar köra i källaren tills brandvarnarna/kärring & barn tjuter (och hunden spyr). Ryggproblem gör att utomhuskörningar blir mer o mer sällan tyvärr.

Jo spikdubbad matta tappar den toppfart av och speciellt med 38mm kammar dessutom. Snabbast matta är org mattans 19mm kammar och genomgående dubbar som sticker ut 5mm extra.

Jag funderar skarpt på att dubba 32an som sitter på istället för att funka bättre vid dragrace.

Skruvdubb i kammarna kan sitta kvar i vissa mattor över 180kmt men då ska man ha tur. Men det går inte jämföra fästet med genomgående dubb som är 7 reser bättre.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kul att nån kör"gammla"klassiker än:bigsmile:kommer ihåg när dom kom ut på 90talet,pratades mkt.om dom 170+Hk dom hadde orginal,körde sedemera många tävlingar mot dom med min gammla storm 800 prostock i backe&snöcuppen,har du testat köra dragracing med den nångång?den måste ju gå nå fruktansvärt hårt verkar det som...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Har du fått nån bromstid än..?
Nej ingen bromstid än:tsk: Jag är less nu på firman då man tydligen måste tjata sig till en tid.

Tyvärr är jag för skräpig för att orka fara längre bort o bromsa, annars har jag gjort det direkt.

Håller just nu på dreva ner den 1 kugg till. Nu blir det 1 kugg uppe o 1 nere vilket ska ge 201 kmt vid 9000v, sätter även in 15W bred kedja o drev.

Ska även prova dubba mattan med träskruvar extra hårda och ca 30 mm långa som kapas till rätt utstick. Tanken är att dem ska dras ner i genom hela kammen ända ner till glasfiberstaven. Jag ska prova 5-8mm utstick och ca 200-250st som dessutom är limmade med dubblim (locktite).

Jag hoppas att de klarar över 180kmt innan de lämnar mattan och att de inte river sönder kammarna totalt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Den håller för vad som helst, jag har kört bra många mil i år.

Jag har gjort en trimåtgärd till nu som gjorde stor skillnad. Jag har satt in powerplate i förgasarna.

Powerplate = dela av förgasaren på halva gashöjden med en epoxyskiva. Den satt jag mellan trottel och insug mot motor. Lectronarna är ju borrade till 46mm så jag förstog dem skulle gilla att delas av på mitten = högre gashastighet på mindre gaspåslag.

Det resulterade i att jag kunde byta från 7-3 nålar till snålare 6-2 nålar och jag fick till ett ännu bättre gassvar. Nu är den vassare än en huggorm.

Jag har även hittat bästa tänkbara variator best också. Jag kör nu rak 40 helix grön ac fjäder samt supertip vikter som jag har allt från 64-71gr på ber på vilket slutvarv jag vill ha. Men startvarvet måste jag ha på 4800-5100 för att få riktigt fint svar men sedan kan jag ställa slutvarvet till bara 8000v om jag vill och ända till 9500v . 8500v duger bra för blanda åkning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Vilken tur ni är med och har koll, jag bor tydligen för nära för att veta hehe.

Hoppas jag hinner få mina Kold kutter dubbar innan dess, best dem i går från Ebay.

http://www.ebay.com/itm/KOLD-KUTTER-SNOWMOBILE-TRACK-ICE-STUD-SCREWS-1-1-4-10-/140498363932?pt=Snowmobile_Parts_Accessories&hash=item20b65ae61c&vxp=mtr

Dem här dubbarna drar bättre än vad man tror och de är bet vassare än bronkodubbar som säljs här i Svedala.

Jag köpte 31mm lång gängdel så skruven kommer gå genom hela kammen och nästan ut på insida matta. 4 dubb i varje kam ger ca 200-230 dubb i mattan och 250st kostar 331kr hemma i brevlådan.

Hur går det med glasfiberstaven frågar ni då? Jo just den här camoplast mattan (32mm kamm) har förstärkningar som är gjorda för dubb lite offset från glasfiberstaven så skruven går slickat förbi staven om man sätter skurven i lite anfallsvinkel mot snön.

Limmar man dessutom skruven med Locktite gummi/stål lim så klarar dubben 180kmt korta stunder och kammen håller bet bättre (påstås det).