Jag ska döpa om tråden till "The never ending story" Jag har inte brydd mig så mycket i min Tc Jag skulle testa några trimpipor i fjol men vintern kom aldrig hit så jag får ta det nu i denna vinter istället.Men nu måste du väl haft tid att bänka den?
Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
Jo bänkning blir det bara jag testat piporna som sagt.Det var synd att det inte verkar bli bänkning av Tc 1000, iaf inte inom överskådlig tid.
Hade varit intressant och se om några av tvivlarna här i tråden fick annat att tänka på.
Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
The never ending story ......Hur blev det med bromsningen??
De låter mycket med 40-50hk mer nu men de känns faktiskt som uppimot 30hk ivf. Om de är så illa att den haft 30hk borta förut så har den varit runt 180-190 hk förut. Med mina hempulade pipor så va registret längre och mer botten jag kunde starta på 4800v och den tog sig redan vid 6000v men den gav lägre sluteffekt än jag väntat mig. Felet med mina ombyggda org pipor va att jag breddade kröken ca 10mm de gav för lågt sug och låg fart på returpulserna. AAEN piporna har org dim på krökens bredd samt tuninglängd för 8800v. Jag är däremot skeptisk till att de enormt tighta stingrarna 26mm id flödar tillräckligt för den portning jag gjort jag måste prova både 29mm och 32mm. Underligt nog så spikar den inte med dessa 26mm stingrar,,kompförhållandet är 12,4:1 och flamfarten är till för dragrace 27ms. Jag törs inte hålla full mutter mer än 200m med dessa tighta stingrar de är snarare tänkt för 150m gräs dragrace påstås det.det intressanta är ju vad den gav som den var tidigare ? , +1000 varv med 4 g tyngre vikter borde handla om en gigantisk effektökning jag gissar på + 40-50 hk !
Den breddade headdern och maxad aria på utblåsporten var ett försök att efterlikna ett trippelportsutblås aria med skräddarsydda pipor med grövre krökar. Flödet i original utblås & små reedventiler är 2 strypningar som thundercat har när man ska jaga över 225hk. De finns dårar i usa som svetsat på material runt utblås och borrat vingporta för mer flöde och de kapar även bort reedkorgarna och svetsar dit polaris större reedhus. Så jag är besviken att min chansning med grövre krök inte gav bra effekt. De kan ev bero på trångt reedhus så de kan bli större reedhus i framtiden och testa mina grovpipor igen.håller med dig även om det bara är spekulationer så är det den breddade headern som tillsammans med avgasportsdiametern på +10 mm som jag var mest skeptisk till , - är inte avgasporten betydligt större än flänsern på Aaen rören nu ?
Jag tror knappast den motorn som gav 270hk hade bara 1000cc. De går plåga upp rel höga hk med trång reedkorg men de krävs då att alla andra trimmoddar är maxade. Om man bara trimmar till 200hk och byter reedkorg så händer inte mycket men byter man till större korgar vid 220+hk så börjar de löna sig. Ju mer man trimmar ju mer löna sig större korg.det finns även dom i sverige som byggt på vingportar på std cylindrar och bytt även till större reedkorgar , det är bromsat 270 hk+ med std storlek på redkorgarna hos mc x-press , jag har därför svårt att tro att reedkorgarna skulle vara en flaskhals i din motor ....
*likebutton*Undrar vad man ska tro på mest...
270hk uppmätta i bromsbänk eller 225hk mätt med "buttdyno"?
;-)
Jag vet då vad jag litar mest på, innan denna motor är bänkad så får vi antar att den ligger på runt 180hk med dom nya piporna. Att det ska behövas 6000varv i tillslag låter inte helt lyckat.. så frågan är om den skulle gått bättre helt original och bara med piporna?Undrar vad man ska tro på mest...
270hk uppmätta i bromsbänk eller 225hk mätt med "buttdyno"?
;-)
Jag vet inte varför du blandar in min motor och buttdyno mot den 270hk motorn för jag och Odysse pratade om reedkorgar. Jag har inte påstått att den mc express bromsade 270hk motorn inte skulle ge 270hk jag va bara tveksam att den gav 270 med enbart 1000cc och org reedkorg för de är omöjligt vad jag vet. Jag menar bara att med mer cc typ 1140-1400cc kan man nå 270hk med org reedkorg och racebränsle.Undrar vad man ska tro på mest...
270hk uppmätta i bromsbänk eller 225hk mätt med "buttdyno"?
;-)
Min buttdyno är inom +-5hk rätt vs en bänk de har visat sig vid otalig motorer jag trimmat i både mc och skotervärlden. Jag tar på mig buttdynokörningar för bara halva priset mot en riktig bänk ,, obs bromspapperna kan dock bli kladdiga:amuse: De körningar jag gjort mot alla möjliga maskiner tyder på att min maskin måste ha varit på minst 185hk med sunkpiporna och i bästa fall nära 200hk. Som ex gick den helt jämt med f1100t speedwerkstrimmad 240hk. Vi testade från alla farter men de va som sammansvetsade och de va som sagt med sunkpiporna. Men då har Thundercat fördel av lättrullad boggi och låga kammar o kort matta så jag tror de räcker med 185-190 hk för att hänga på en 240hk f1100Jag vet då vad jag litar mest på, innan denna motor är bänkad så får vi antar att den ligger på runt 180hk med dom nya piporna. Att det ska behövas 6000varv i tillslag låter inte helt lyckat.. så frågan är om den skulle gått bättre helt original och bara med piporna?
Är ju så att 1+1 i trimvärlden kan lika gärna bli -3 och väldigt ofta bara 0 eller 1 därför är några timmar dynokörning guld värd.