Touring

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
Jag ska köp en eller två skotrar till vintern har väl i princip bestämt mig för en ski-doo freeride med e-etc motor, då det verkar vara en bra och driftsäker motor.
nu undrar jag om det finns touringskotrar med den motorn. Eller vilken skulle ni rekommendera annars?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Jag ska köp en eller två skotrar till vintern har väl i princip bestämt mig för en ski-doo freeride med e-etc motor, då det verkar vara en bra och driftsäker motor.
nu undrar jag om det finns touringskotrar med den motorn. Eller vilken skulle ni rekommendera annars?
Du kan ju kika på renegade eller xtrim med click-on dubbeldyna. Då får du en roligare maskin än en ren touringmaskin. Drar mycket pulka och har dubbeldynan monterad på min xtrim.
 
Reactions: jonas73

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Vilken årsmodell av Ski-doo Freeride funderar du på? De har väl funnits sedan 2011 eller något och det skiljer en del mellan årsmodellerna. Eller är det en helt ny skoter du tänker köpa?

Beroende på årsmodell och prisnivå som du tänker dig så finns det olika alternativ.
 
Reactions: jonas73

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
Vilken årsmodell av Ski-doo Freeride funderar du på? De har väl funnits sedan 2011 eller något och det skiljer en del mellan årsmodellerna. Eller är det en helt ny skoter du tänker köpa?

Beroende på årsmodell och prisnivå som du tänker dig så finns det olika alternativ.
Har väl tittat på mellan 50-60 k ungefär. Då blir det väl en 15 nånstans.
Hade väl hoppats på att komma billigare undan med touringen runt 30 ungefär.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Ett alternativ till Lynx Xtrim/Ski-doo Renegade om det gäller touring, kan vara Lynx Commander/Ski-doo Expedition 600 E-tec. De är bredbandare, men har väldigt bra komfort och fungerar bra för touring också. Har oftast dubbeldyna som standardutrustning också. Speciellt Lynx Commander är däremot väldigt eftertraktade och kan ligga rätt högt i pris därmed.
 
Last edited:
Reactions: jonas73

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
800an har bräcklig vevaxel de vrider sig och kastar ur fett ur ramlager man får va glad om de håller 600 mil åt gången.
600an däremot har i stort sett lika biffig vev som 800an så den flexar inte lika mycket på en liten 600a = vrider sig inte så fettet stannar kvar i ramlagren riktigt länge. De kan hålla 1500-2000 mil utan lilla mista ingrepp i motorn.
DE tråkiga med 600an är dock slö motor trots lika mycket effekt som andra märkens 600or.
För 20-60k så har Arctic cat bästa motorn där törs du köpa en 800 utan att vara orolig. Kolla på år 12- för då började de se bra ut, kolla in FX 800 som ex de är en crossover men mer åt ledhållet. F800 är ren ledmaski .
Om du bums vill ha skidoo med pulver som håller bra så måste du gå upp till 850cc motorn från 18- undvik 17 för de hade vevstakefel dock ej tokbvanligt men gå på 18-.
Polaris 800cc törst du köpa också men håll dig till 13- uppåt från 16- blev motorerna ännu bättre men 13-15 duger.
 
Reactions: jonas73

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
800an har bräcklig vevaxel de vrider sig och kastar ur fett ur ramlager man får va glad om de håller 600 mil åt gången.
600an däremot har i stort sett lika biffig vev som 800an så den flexar inte lika mycket på en liten 600a = vrider sig inte så fettet stannar kvar i ramlagren riktigt länge. De kan hålla 1500-2000 mil utan lilla mista ingrepp i motorn.
DE tråkiga med 600an är dock slö motor trots lika mycket effekt som andra märkens 600or.
För 20-60k så har Arctic cat bästa motorn där törs du köpa en 800 utan att vara orolig. Kolla på år 12- för då började de se bra ut, kolla in FX 800 som ex de är en crossover men mer åt ledhållet. F800 är ren ledmaski .
Om du bums vill ha skidoo med pulver som håller bra så måste du gå upp till 850cc motorn från 18- undvik 17 för de hade vevstakefel dock ej tokbvanligt men gå på 18-.
Polaris 800cc törst du köpa också men håll dig till 13- uppåt från 16- blev motorerna ännu bättre men 13-15 duger.
Tack, nu blev man ”tvungen” att tänka om lite med andra ord 😜
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Vilken skulle ni välja av freeride och renegade då?
Har inte sett ngn freeride med dubbeldyna dock.
Om du ska följa föregående råd om att undvika 800 E-tec så faller alla Freeride fram till och med 2017 års modell bort i alla fall, eftersom de bara finns med 800 E-tec och inte med 600 E-tec. 2018 och framåt så är det 850 E-tec som gäller och det är en toppenmotor på alla sätt och vis tycker jag, men de är också då utanför din budget. Dubbeldyna går att köpa till alla Freeride i alla fall (original endast enkeldyna), men det är nog mycket riktigt så att det är ganska få som säljs där ägarna har köpt till det.

Renegade är ju lite mer inriktad mot ledkörning än Freeride, bredare framvagn och så. Lägre kammar på mattan och de är oftast, om man inte ger sig på de nyare Renegade Backcountry X-RS, begränsade till som längst 146"/365 cm matta. Så du tappar lite i framkomlighet i lössnö, men vinner på att de är bättre på led/hårda spår.

Freeride finns även med 154"/394 cm matta (från 2018 även 165"/414 cm) och har bättre stötdämpare som standard också än de flesta Renegade och är generellt bättre än Renegade i lössnö (de flesta modellerna har även smalare mellan skidorna än Renegade). Men som sagt så finns de endast med 800 E-tec för den budget som du angav.

Ett alternativ till både Renegade och Freeride, om du mestadels vill köra lössnö, är Summit 600 E-tec. Finns då också med 154"/394 cm matta samt högre kammar på mattan. Men de har i regel ännu smalare mellan skidorna än Freeride samt original rätt så dåliga stötdämpare, så de är ingen höjdare att köra med efter led/hårda spår. Så du får då ta dig en funderare på under vilka förhållanden du mest kommer att köra och om du vågar ta risken med 800 E-tec eller om du vill hålla dig till 600 E-tec.

Vågar du ta risken med 800 E-tec så hade jag nog valt en Freeride 154". De är bra i lössnö och ändå helt okej efter led, hade själv en 2014 Freeride 154". Om du vill hålla dig till 600 E-tec så får du välja mellan om du vill köra mest led eller mest lössnö. Mest led Renegade, mest lössnö Summit.

Om du även kan tänka dig Lynx så finns däremot alternativet Boondocker 3900 med 600 E-tec. Boondocker kan ju sägas vara Lynx motsvarighet till Ski-doo Freeride och kan vara värd att överväga.
 
Last edited:
Reactions: jonas73

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Yamaha skotrar är de inget att ha överhuvudtaget?
Jo de är bra pålitliga maskiner men liknande yamaha som de övriga har fyrtaktsmotor och väger 245-260kg vs de övriga som nämnts runt 200-215kg. Kolla in Yamaha Viper Yamaha Viper sr mtx 153 som ex den har bra fart i motorn och inte allt för dålig i snö. Fördelen är rel låg soppaförbrukning och sprängsäker motor, de kan dra så lite som en -Rotax E -tec 800-850 med samma längd och kammar på mattan. Men de är blyslädar utan dess like man vill inte köra fast i första taget och de är just de man gör om de är trångt och djup lössnö. Om de är mer öppen teräng och led så är de bra.
 
Reactions: jonas73

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
Tack för alla svar!
Nu ör man ju mer osäker än någonsin 😩
Inser ju att man kommer nog köra led 80% och lössnö 20%. Men vill ut o leka ibland.
och vill kunna sitta två på den ibland.
vill ju ha en driftsäker motor då jag inte kan ett dugg om att skruva (men vill lära mig)
Så vad skulle ni rekommendera då?
Tänker ändå att 4-t är bra ur bränsleförbruknings synpunkt.
Och en crossover är nog det man kommer att bli mest nöjd med i längden, eller tänker jag helt fel?!?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Lyssna på vad Boost skriver, kloka ord. Annars är ju som tidigare skrivits, en Etec 600 utrustad skoter, ett driftsäkert alternativ också.
 
Reactions: jonas73

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Tack för alla svar!
Nu ör man ju mer osäker än någonsin 😩
Inser ju att man kommer nog köra led 80% och lössnö 20%. Men vill ut o leka ibland.
och vill kunna sitta två på den ibland.
vill ju ha en driftsäker motor då jag inte kan ett dugg om att skruva (men vill lära mig)
Så vad skulle ni rekommendera då?
Tänker ändå att 4-t är bra ur bränsleförbruknings synpunkt.
Och en crossover är nog det man kommer att bli mest nöjd med i längden, eller tänker jag helt fel?!?
Om det är fördelningen 80% led 20% lössnö så tycker jag definitivt att en crossover/hybrid är rätt tänkt. Om jag läser lite mellan raderna så vill du också ha något som åtminstone är ok i lössnö, även fast det är en hybrid/crossover.

Alternativ kan då vara (ca. årsmodell 2014-2018 för samtliga nedanstående):
  • Ski-doo Renegade Backcountry X 600 E-tec har lite högre kammar på mattan och lite smalare mellan skidorna än vanliga Renegade och är därmed något bättre i lössnö. Tror även samtliga har längden 146" på mattan, dvs. längsta som går att hitta på de något äldre Renegade. Kan ibland även kallas bara "Ski-doo Backcountry X 600 E-tec".
  • Lynx Bonndocker 600 E-tec 3700 eller 3900.
  • Polaris Switchback Assault 600 144".
  • Arctic Cat XF 600/6000 eller 800/8000 med så lång matta som möjligt (finns olika varianter med olika namn i de årgångarna som din prisnivå ligger, där den som heter "High Country" verkar vara den som är bäst i lössnö).
Tar inte upp någon Yamaha då jag inte tycker att de har någon modell som passar in som en bra crossover/hybrid, där de ska fungera bra både på led och i lössnö i och med att Yamaha med sina fyrtaktare generellt är så mycket tyngre än alla tvåtaktare och då blir besvärligare att köra i lössnö. Tar för den delen inte upp någon skoter med fyrtaktare, andra tillverkare har ju det också, av samma anledning.
 
Reactions: jonas73

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
Har börjat snegla lite på yamahas nytro.
Ja ni märker är ju som sagt lite velig, är ju första så man vill ju ha så bra förutsättningar som möjligt.
Men hur är den att sitta två på efter led, och om man skulle ”råka” hamna utanför leden?

men renegade finns fortfarande med, mest för att det verkar vara den som folk har köpt till en extra dyna till.
Skulle man köpa en själv så är de ju ap dyra!!