Touring

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Är de inte så bra med andra ord?!?
Nytron har jag kört och maken till tungstyrd maskin har jag inte varit med om på led. Jag har problem med axel/nacke så ingen Yamaha fyrtaktare undantag de med servo kan jag köra.Jag är dåligt insatt i vilka som kan ha servo.Den enda jag kört med servo är Yamaha warrior och då kan man ju inte klaga på styrningen åtminstone men de löär ju bli ännu tyngre med servo :eek:
 
Reactions: jonas73

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Fördelen är när du lastar en nyto så behöver du bara skotta på snö på släpvagnen så är den surrad och klar 😉
 
Reactions: mas och jonas73

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Så tillbaka till renegade med andra ord!!
😢
Om du tror det blir 80% led så hade jag satsat på en renegade eller xtrim. Förslagsvis om budget och utbud tillåter det en renegade XRS eller xtrim RE.
Du kan även göra som jag och köpa en xtrim SC 600etec, sen för typ 4-5000kr köper du begagnade dämpare från en RE till boggien, servar dämparna i framvagnen med lite högre viskositet i oljan och vips så har du en rolig allt i allomaskin med betoning på ledkörning (du tar dig fram i lössnön och kan ha roligt men dina kompisar på lössnömaskiner kommer köra ifrån dig).
 
Reactions: jonas73 och mas

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
Om du tror det blir 80% led så hade jag satsat på en renegade eller xtrim. Förslagsvis om budget och utbud tillåter det en renegade XRS eller xtrim RE.
Du kan även göra som jag och köpa en xtrim SC 600etec, sen för typ 4-5000kr köper du begagnade dämpare från en RE till boggien, servar dämparna i framvagnen med lite högre viskositet i oljan och vips så har du en rolig allt i allomaskin med betoning på ledkörning (du tar dig fram i lössnön och kan ha roligt men dina kompisar på lössnömaskiner kommer köra ifrån dig).
Ja det lutar nog åt en renegade. Det är väl lite fel säsong just nu för skotrar, inte så jättemånga ute på blocket direkt.
Sen om man märker att ungarna börjar vilja åka allt mer så får man väl köpa en lite äldre maskin till dem tänker jag.
 

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
Sen så är det ju första skotern jag köper så jag killgissar att jag kommer att åka mest led o såklart lite lössnö.
Märker jag att det blir massor av lössnö så får man väl skaffa en för mer lössnö?

men om man ska köpa en billigare maskin till ungarna som håller helt ok, vilken ska man satsa på då?
Och vad är en lämplig budget?
Typ 30000, eller får man bara skräp då?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Hur små är ungarna? Om de är över 15 år så skulle jag köpt en Lynx Rave 600 eller en Ski doo rev 600 de båda är rel lika på allt och håller bra speciellt Lynxen som är extra förstärkt överallt. Dem får man för 12-24000kr. Men de är korta maskiner som mest duger på led.
 
Reactions: jonas73

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
Hur små är ungarna? Om de är över 15 år så skulle jag köpt en Lynx Rave 600 eller en Ski doo rev 600 de båda är rel lika på allt och håller bra speciellt Lynxen som är extra förstärkt överallt. Dem får man för 12-24000kr. Men de är korta maskiner som mest duger på led.
Ja de är 16 o 19 så de är rätt stora
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Här har du en löjligt fin ski doo rev 600a till ungarna, den är lika fin i verkligheten som på bilderna för ägarren är Pedant utan dess like. De är dessutom min kompis som så jag vet allt om maskinen och har kört den en hel del. Den går ruskigt bra rent fartmässigt, jag blev avhängd av den när jag körde min Lynx re rave 600 som gick som ett skott. Enda dåliga med den modellen vs en Lynx rave RE eller vanliga rave är enklatre typ av stötdämpare men fördel är lättare maskin än Blyslädarna Lycng Rave. Jag kan gå i god för att du får en stenfin maskin och de är dessutom en Insprutare SDI så den går svinbilligt vs förgasar ves. På led i halvlungt tempo kan man köra den nästan lika billigt som en e-tec 1,3-1,5lm är inga problem. Allt är bra på den maskinen den är väl värd sitt pris kan jag lova.
 

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
Här har du en löjligt fin ski doo rev 600a till ungarna, den är lika fin i verkligheten som på bilderna för ägarren är Pedant utan dess like. De är dessutom min kompis som så jag vet allt om maskinen och har kört den en hel del. Den går ruskigt bra rent fartmässigt, jag blev avhängd av den när jag körde min Lynx re rave 600 som gick som ett skott. Enda dåliga med den modellen vs en Lynx rave RE eller vanliga rave är enklatre typ av stötdämpare men fördel är lättare maskin än Blyslädarna Lycng Rave. Jag kan gå i god för att du får en stenfin maskin och de är dessutom en Insprutare SDI så den går svinbilligt vs förgasar ves. På led i halvlungt tempo kan man köra den nästan lika billigt som en e-tec 1,3-1,5lm är inga problem. Allt är bra på den maskinen den är väl värd sitt pris kan jag lova.
Den såg fin ut.
måste dessvärre vänta ett par månader till, men finns den kvar då så är det helt klart intressant.
 

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
Jaha, nu börjar skotersäsongen närma sig, dessvärre så har min ekonomi ändrats till det sämre.
Min tanke på att kunna lägga 60-70 har nu snarare sjunkit till Max 40.
Så om jag fortfarande har samma önskemål, 80% led 20% friåkning kunna åka två på den ibland, driftsäker, bränslesnål gärna lite fart i den.
Vilken skulle ni rekommendera för den summan, eller får man ingen vettig för det priset?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Kolla på en Arctic cat xf 600 eller xf800an om du vill ha bra fart och rätt bra köregenskaper både på led och utanför. Från årg 12- ser de rätt bra ut också och motorerna håller bra. Men bränslesnål är de inte men de tar bet mindre än motsvarande Polaris ivf, de tar ca 2lm på led och 2,4lm 80% led 20% lössnö.
Om du vill ha lite mindre förbrukning och ännu säkrare motor så kolla på yamaha fyrtaktare typ en Nytro men då kommer de 30kg extra vikt vs FX 800! En nytro ligger runt 1,5lm på led men i snö drar den lika mycket som en tvåtaktare.
 
Reactions: jonas73

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
Tror ni att en lynx rave skulle duga som en första skoter för en vuxen, eller är det för liten och man lessnar snabbt på den?
Har gått in och tittar lite mer nu för att köpa en skoter, svårt att hitta ngn jag fastnar för.
Renegade 600 e-tex är svårt att hitta för runt 40-50k.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Tror ni att en lynx rave skulle duga som en första skoter för en vuxen, eller är det för liten och man lessnar snabbt på den?
Har gått in och tittar lite mer nu för att köpa en skoter, svårt att hitta ngn jag fastnar för.
Renegade 600 e-tex är svårt att hitta för runt 40-50k.
Rave är kortast imattan de är ren ledmaskin men om de är 44mm höga kammar går den rel bra i snö, eller nej de tar jag tillbaka den suger i djup snö vs en crossover. Den är dock svinkul på led de går köra extremt fort och sladda i kurvorna. Jag har haft en Rave RE 600 vanliga förgasare och de är den roligaste och snabbaste jag kört på led. Vist 800an är ännu roliigare. Du kan köpa likvärdig Skdoo men då heter de REV.DE lite äldre Rave 600 sdi går lite bättre än e-tec , inge mer hk men rappare i gassvaret. Sdi drar rel lite soppa inte lika lite som e-tec men minst av alla vanliga insprutare. De har bra hållbarhet och du kan köra viken olja du vill på en sdi eller förgasamotor. E-tec bör man hålla sig till den dyra brp xpx oljan för annars sotar ravventilerna enormt och hårdtrycksspridaren i toppen kan sotra igen med ras som följd!
De gäller alla e-tec tyvärr och de tar i regel mycket olja!
 
Reactions: jonas73