Trimma XLT?

R

Robin

som pär säger. Pipor is the shit. orginal e så kass att det inte finns sämre.

Pipor
V-kit
Porta
Plana toppen
Dreva
 

Martin_

Medlem
19 nov 2006
34
0
1
Gällivare
vart köper man bra pipor?
Kan man ändra porttiderna något?
vilken sida ska jag porta den eller ska jag ta på båda?
 
R

Robin

pipor hittar du säkert på blocket, annars har du ju slp, aaen
 
R

Robin

det är ju billigast om du hittar begade för slp är inte billiga :S
JO de e som Pär säger, Nya slp kostar skjortan men att hitta beggade på tex blocket händer inte så ofta och om det händer är det nog på senvåren.

Men det är bara att du söker vidare, du kan ju altid testa goggla eller kolla tradera motor samt ebay så hittar du nog.

mvh/Robin
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Vad finns det att göra för att skrämma igång motorn på en XLT -93
Jag vet att detta vill du inte läsa men 580 motorn är för max urtagen för att kunna trimmas, visst kan du trimma men det blir inte många mil innan det blir tyst under huven men otrimmad verkar dom gå hur länge som helst.
 
R

Robin

Jag vet att detta vill du inte läsa men 580 motorn är för max urtagen för att kunna trimmas, visst kan du trimma men det blir inte många mil innan det blir tyst under huven men otrimmad verkar dom gå hur länge som helst.
nog går det att få till några kusar till under huven och fortfarande behålla motorn utan haveri. Det gäller bara att fixa till de svaga länkarna i maskineriet först. Som tex borra upp pto oljekanaler, byta vevaxel lager osv.
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
min har då hålt ganska länge iallafal 15 mil för mig inannn den skar men de var för att den tjuvtog luft i insuget o cylletopppackningarna var ut blåsta.
förra ägare han kört 300mil med dem och skotern har gått 655mil totalt :)
så nog tror jag att det håller :D
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
nog går det att få till några kusar till under huven och fortfarande behålla motorn utan haveri. Det gäller bara att fixa till de svaga länkarna i maskineriet först. Som tex borra upp pto oljekanaler, byta vevaxel lager osv.
Korrekt. Men att trimma utan att i synnerhet byta vevaxellager är att verkligen be om ett haveri. Dessutom har jag förstått av dem som haft dem "pipade" att man bör låta dem gå aningen fett för att mildra risken för haveri.

Efter att noga ha sett över pros and cons så valde jag att sälja min och istället köpa en annan maskin (självklart 3 cylindrig =) ) för att bygga på. Vågade helt enkelt inte trimma den, då så många kört haveri på dem då. Är du händig så kan du dock göra som Robin tipsar om och då är det inga problem. Fast ska du ändå göra så mycket så är ju tipset att köpa dig en Ultra istället och sätta pipor på efter samma mods. Då har du 150 häst istället för 110 till samma pengar. Fortfarande är det få maskiner som hänger av en pipad ultra i ren acceleration.:eek: :D

//Rob