Tror du att växthuseffekten kommer att göra att vi blir utan snö?

Kommer växthuseffekten att göra att vi blir utan snö i Sverige i framtiden?

  • Ja, inom 10 år kommer det att på sin höjd hagla någon dag under vintern.

    Röster: 114 21,4%
  • Ja, men det kommer att ta så länge att det inte är något vi behöver oroa oss över.

    Röster: 176 33,1%
  • Nej, ökningen av medeltemperaturen är bara endel av dom naturlig variationerna.

    Röster: 181 34,0%
  • Nej, vi kommer att ta oss i kragen och sluta förpesta naturen så att den kan återhämta sig.

    Röster: 34 6,4%
  • Växthuseffekt???

    Röster: 28 5,3%

  • Totalt antal som röstat
    532

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
PolePosition skrev:
Personligen tror jag inte någon av oss kommer märka av minskad snötillgång. Betänk att jorden funnits 4,6 miljarder år och våra avgaser och utsläpp varat drygt 100 år. Alltså en pluttid som jag har svårt att tro kan påverka temperaturen jorden över. Temperaturerna borde rimligtvis bero på jordens naturliga värmeväxlingar, som många forskare också hävdar.

Jag tänker då inte köra mindre skoter för att minska växthuseffekten ; )

Alldeles rätt!
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
här är det betydligt mycket mindre snö nu än för <10 år sedan + att vintrarna börjar mycket senare. :(
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
strimbo skrev:
här är det betydligt mycket mindre snö nu än för <10 år sedan + att vintrarna börjar mycket senare. :(

mm men dock så¨1986 är ju ändå 19 år sen snart så rägna det den 10nde december å gröna gräsmattor i piteå

å så hörde jag att det nån gång på 70 talet inte varit nån snö alls å prata om i piteå. så det kan ju lika järna bli 15 kanonvintar nu i följd. vem vet. jag tror då inte att växthusefekten kommer att beröra oss så väldans mkt
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
harge skrev:
mm men dock så¨1986 är ju ändå 19 år sen snart så rägna det den 10nde december å gröna gräsmattor i piteå

å så hörde jag att det nån gång på 70 talet inte varit nån snö alls å prata om i piteå. så det kan ju lika järna bli 15 kanonvintar nu i följd. vem vet. jag tror då inte att växthusefekten kommer att beröra oss så väldans mkt
får hoppas du har rätt :D
 
E

ejwbegysv

Tror att man tycker inte det är så mycket snö nu när man har 50mm kamamr osv... Med våran snotric år 1990 var 5 cm lösnö mycket :)
 
E

Ej medlem/Inloggad

det här med att vintern blir kortare pga växthuseffekten stämmer inte, det enda som har ändrats är jordens bana runt solen vilket den gör ibland, "alltid innan en ny istid" så blir det kortare vintrar osv....
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
Ej medlem/Inloggad skrev:
det här med att vintern blir kortare pga växthuseffekten stämmer inte, det enda som har ändrats är jordens bana runt solen vilket den gör ibland, "alltid innan en ny istid" så blir det kortare vintrar osv....
ny istid, låter skotervänligt :D
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
:confused: Nej, vi jobbar nu med det här, så med tur så kanske vi kommer på någon lösning!

Men trgiskt isf, men det är ju som sagt ett tag dit, men snön har fortfarande inte kommit här(jämtland, Östersund):(
 

LillJudas

Ny medlem
20 nov 2005
4
0
1
umeå
men vad händer om golfströmmen vänder då??.. då tar den ut växthuseffekten och vi har lite mer snö än vanligt alljämt!! :D
 

Weeber

Medlem
11 jan 2005
14
0
1
Revoman skrev:
jag tror naturen repar sig sig själv när vi börjat köra med etanol och el bilar !!

Elbilarna går på fosila bränslen de med, så de är ju ingen fördel....
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Weeber skrev:
Elbilarna går på fosila bränslen de med, så de är ju ingen fördel....
nja inte riktigt du...visst kan man framställa el genom att förbränna fossila bränslen men det finns ju andra sätta att få fram el!! tex vattenkraft, vindkraft....
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Hmm.. om golfströmmen vänder då ska de ju bli kallt i sverige? men finns de nån som forskat på hur kallt de kommer bli isf och om vi kommer få massa snö då?
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Vet inte hur mycket folk vet om växthuseffekten.....men i princip så innebär det stekheta somrar och smällkalla vintrar.....någon större brist på snö blir det alltså inte ...

/
JohnVanB
 

mrtrim

Aktiv medlem
19 jan 2006
56
0
1
Mora
men.

det där med snö hit å snö hit e en fråga som alla undrar över just nu tror jag, men de e ingen fara, det här med snön går i perioder, just nu ligger den lågt men går åt bättre nu. det känns bra att vi går åt bättre tider iaf.;)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Nån som såg på "Vetenskapens Värld" häromdan? Där var det tal om "Global Fördunkling". Dvs att våra föroreningar stänger ute solljus pga att regnmolnen blir fyldda med fler regndroppar som inte vill falla än vanliga och dom molnen speglar tillbaka solljuset, ca 10%.

Jag tror iaf inte på nå föroreningar som ställer till här på jorden för har jorden förorenats över flera miljarder år av vulkaner å skit så är våra föroreningar inte ens en knivsegg av en kilometer av det.
 

mrtrim

Aktiv medlem
19 jan 2006
56
0
1
Mora
hmm..

ja du har vel delvis rätt där, men jag anser att det där med föroreningarna ligger till lite anorlunda, de e vi på senare år som ställt till med föroreningarna, förr fandes de ju inga fabriker å förbränningsmotorer som ställer till mest... men ja jag tror nog att de tar tid för jorden att ändra sig...