Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

Ola:
Ja, jag vet... Kanske lite kortfattat, hahaha... Men ändock sant... 2T avgaserna är förresten inte lika onyttiga som dom luktar, då skulle det ligga lik överallt, :)

Casy:
Se där... En kille som har koll på MX... Bra bra... Du har ju just berättat varför vi ser regeländringar som fasar in 2T igen, :)

Nedan ser ni förresten de nya Amatör reglerna (2008) som AMA har klubbat nyligen... SAMMA cylindervolym för 2T OCH 4T i de viktigaste klasserna... Det slår undan benen helt för 4T... Fast det finns ju EN ren 4T klass... Eftersom alla älskar 4T över allt så kommer ju samtliga att köra den klassen, och sedan så kommer alla 2T klasser att utrotas till nästa år... Hahaha... Vad tror ni?

Det underbara med regeländringarna är att det är förarna själva som har tjatat om dessa förändringar... Folk VILL alltså köra 2T, :) Dom tycker INTE att 4T är varken billigare eller bättre att ha att göra med... Ahhh...

http://www.racerpress.com/newsmanager/templates/?a=109&z=4

Få se vad som händer med AMA Pro klasserna till 2009... Det här är en anstorm som inte ens japanerna kan hålla emot... Nu vänder det... Sannerligen på tiden!

Här har ni en hel tråd på Dirtrider där detta diskuteras:

http://www.dirtrider.net/forums3/showthread.php?t=157181&page=1&pp=10&highlight=AMA+2008

matti:
Det gör inget vad politiker och allmänhet tror, :) Tiden då man förbjöd en teknologi bara för att man inte gillade den hör det förgångna till... Nu för tiden gör man det rätta och förbjuder emissioner (avgas, ljud) i stället... Och då hakar 2T på...

Men dom får ge fan i att skärpa mer efter EPA 2012... Rent formellt har vi väl inga utsläppskrav i Sverige för snöskotrar utan "glädjer oss" åt utvecklingen i USA, eller? Jag har inte riktigt koll på det...
 
Last edited:

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
Med förutfattade meningar tänker jag på när du tror att 4takt helt ska försvinna... Plus det där med sjöarna!!
Flera olika test har visat att det finns 4taktare som är minst lika snabba som 2taktare eller hur? och har man kört vissa 4taktare så känns dom lika kvicka och i vissa fall kvickare än 2takt.
 
S

StoxResearch

maddafagga:
Jepp... Att 4T kommer att försvinna från snöskotrar är min tes iaf... Andra får ha sina egna teser, :)

Sådana där grejer som att Länsstyrelsen endast beviljar bidrag till turistföretag som köper 4T är en ren skandal... Sånt måste bort... Mina skattemedel går alltså till att finansiera inköp av 4T... Svineri... Det innebär tex att företag kan välja Venture Lite tex framför någon modell med 600 SDI, trots att den sistnämnda är renare... Rationellt och baserat på emissioner? Nix...

Kör du 4T om du stenhårt tror att dom är lika bra som 2T, :)
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
kan verkligen inte fatta varför det ska vara så avgörande hur många arbetstakter en skotermotor ska ha. tydligen så verkar vara viktigt för många då såna här trådar är löjligt populära.

om en skoter har det jag letar efter så spelar det ingen roll om den har 2t 4t eller fast en wankel eller elmotor som drivkälla.
Det är DET som är det underbara med 2T... Man kan välja; ANTINGEN har man ett vässat lättviktsmonster ELLER så har man ett vridmomentsmonster... Eller varför inte någonting mitt emellan? Oavsett vad man väljer så spöar man 4T i alla lägen... 2T är helt enormt mångsidig...
utan att vara förespråkare för nån av sidorna så kan man faktiskt välja karaktär även på en 4t motor. det vet du säkert även om du inte vill erkänna det. kamtider, design på insug och toppar borr vs slag m.m. är saker som påverkar registret på vilken motor som helst.

hörde att du startat en firma i gällivare och sattsa på 2t motorer och jag hoppas verkligen att det går bra för dig. men en del uttalanden du gör känns inte riktigt genomtänkta... för att komma ifrån ett "proffs"
 
S

StoxResearch

mr p-j:
Det är en himmelsvid skillnad mellan 2T och 4T, det är därför såna här trådar finns... Att jag är super-pro 2T är nog ingen hemlighet... 2T har varit fruktansvärt nära utrotning, men nu har det vänt... Visst ÄR det bra?

Folk får tycka att jag kan nåt, eller att jag inte kan nåt... Jag har iaf valt sida, det är det enda som räknas för mig, :) Jag försöker inte vara neutral och vara vän med allt och alla...
 
Last edited:

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
mr p-j:
Det är en himmelsvid skillnad mellan 2T och 4T, det är därför såna här trådar finns... Att jag är super-pro 2T är nog ingen hemlighet... 2T har varit fruktansvärt nära utrotning, men nu har det vänt... Visst ÄR det bra?
Å så länge sånt här händer oftare än att det kan räknas som slumpmässigt håller jag mig till det driftsäkra alternativet....dvs 4T (när jag köper nytt dvs, beggat kan det bli vad som ;))

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=16463

God fortsättning / Matti
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
begriper inte riktigt snacket med att byta kolvringar efter varje hundra mil, varje säsong etc, körde 700 mill med 600sdi perfekt komp i den, samma med 01 rotax 600 perfekt komp efter 800mil
 

Glenning

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Har ni funderat på vad etanolen gör i en 2t motor.Det är ju en alcoholbas..All inblandning av tillsattser som är alcosammansatta är inget för en 2t motor..Det finns bara en enda tillsatts som är godkänd av motortilv i dag o det är isopropanol.Etanol är defenetivt en mardröm for 2t motorn.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Har ni funderat på vad etanolen gör i en 2t motor.Det är ju en alcoholbas..All inblandning av tillsattser som är alcosammansatta är inget för en 2t motor..Det finns bara en enda tillsatts som är godkänd av motortilv i dag o det är isopropanol.Etanol är defenetivt en mardröm for 2t motorn.

varför??
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Ursprungligen postat av Glenning
Har ni funderat på vad etanolen gör i en 2t motor.Det är ju en alcoholbas..All inblandning av tillsattser som är alcosammansatta är inget för en 2t motor..Det finns bara en enda tillsatts som är godkänd av motortilv i dag o det är isopropanol.Etanol är defenetivt en mardröm for 2t motorn.


varför??
Etanol + aluminium = myrsyra....aj aj inte bra. Har för mig att det var på detta viset iaf. (nästan 30år sen skola och kemi)
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
aluminium finns i alla motorer oavsett typ. så jag vet inte om den teorin håller... (kan ju ha fel iof) kan väl tänkta mig att ett spesifikt probbs med etanol i en 2-takt isåfall skulle vara smörjning av vevlager. eller?
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
aluminium finns i alla motorer oavsett typ. så jag vet inte om den teorin håller... (kan ju ha fel iof) kan väl tänkta mig att ett spesifikt probbs med etanol i en 2-takt isåfall skulle vara smörjning av vevlager. eller?
Måste ändra mig, det är metanol och inte etanol som bildar myrsyra tillsammans med aluminium.
Sorry, men minnet svek mig för en stund.

Men visst är det så att etanol är betydligt aggresivare mot många saker i en vanlig motor. Jag menar det finns säkert en anledning till att ex. en etanol Ford ska servas dubbelt så ofta som en motsvarande bensin.
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
måste ju ha och göra med att etanolet kyler bättre, men smörjer sämre?.

Dvs iomed att man blandar olja i bensinen i en 2taktare och inte har olja inne i själva motorn så borde oljefilmen som ska smörja ringar osv bli sämre och därför ha större tendens att öka slitaget.
 

Glenning

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Att etanol är agressivare det är den inte,men all inblandning av alcoprodukter oavset om det är etanol el tillsattser skapar ett jätteproblem i 2t motorn.FÖRHÖJD FÖRBRÄNNINGSTEMP.Hur många motorer är det inte som har havererat med en kolv som har smält på övre delen av avgasidan.Dagens blyfria95 är redan nu på gränsen av vad många motorer tål.För att få en renare förbränning så tillsätter bensinbolagen upp till 10% alcohol i bränslet.lägg där till att någon köper en flaska tripak på en mack o raset är ett faktum.Dagens skotrar som kommer från USA till 95% är gjorda för att klara av att gå på ett oktantal av 92 octan.Det som vi alla skoteråkare borde göra ar att rata alla tillsattser ge tusan i etanol,Tanka 95 o Kör...................
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
njä, inte vet jag om etanolen brinner hetare än bensin. däremot så brinner den långsammare och kräver högre, (tidigare) tändning för att ge mest energi till kolven vid rätt tidpunkt. att ha en för "sen" tändning är något som höjer avgastemperaturen rejält eftersom energin i gasen blir till värme snarare än att bli till rörelse i kolven. etanolen i sig kyler ju bättre än bensin och det borde vara en stor fördel i en 2-t

att bara köra etanol i en motor som är byggd för bensin utan att ändra nånting blir ju inte så bra av olika anledningar.

om vi nu snackar 4-t så måste man först och främst ha högre tändning pågrund av att etanolen brinner långsammare. sen måste man ha en fetare bränsleblandning med etanol jämte bensin.
minns inte exakt varför men etanolen innehåller syre i sig självt så man måste ha ett soppaöverskott för att få rätt blandningsförhållande. för mager blandning brinner hetare än optimal blandning. (lambda 1)
dessutom så ska man ha högre kompressionsförhållande med etanol kontra bensin (alternativt högre laddtryck om man har turbo) om man vill få ut max av den. den tål att komprimeras mer än bensin helt enkelt.

etanol borde kunna fungera bra rent förbränningsmässigt i en 2-t motor tycker jag. men att bara tanka i det i en vanlig motor är knappast nån höjdare.
vad smörjningen beträffar så får jag för mig att etanol borde smörja sämre men vet inte om det är ett problem eller inte.
jag skulle inte ha nått emot att se nån som försöker bygga om en 2-t motor för etanol... trotts allt så är ju 2-t motorn "så väldigt mångsidig" eller hur det nu var, hehe.;)
 
S

StoxResearch

Titta titta... Det händer ju nåt medans jag är borta 2 dagar, :)

mr p-j:
Håller med om det mesta du skriver faktiskt, :) Jag tror på Etanol... Etanol har en kylande effekt i sig och är därför ytterst lämplig för en 2T motor...

Som jag har förstått det är det inget större problem med att bygga en 2T motor som går på Etanol om den designas för det från grunden... Att bara hälla i Etanol i en befintlig motor och köra på funkar inte så bra... Jag vet inte om man kan säga att Etanol är mer aggressivt än Bensin, utan bara att den råkar vara aggressiv mot sådana ämnen som man normalt har i slangar tex...

Så lite har jag förstått... Hoppas det är rätt, :) Har vi nån riktig kemist eller nån annan som kan det hela ordentligt här?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
det går att jämföra på så många olika sätt.visst du(stochresearch) jämför barahästkrafter mot vikten.
tänk på att nytron har 280 hästar.(med turbo)
utan överladdning blir det svårt att slå ski-doon på fingrarna i ditt sätt att tänka.
finns så extremt mycket att uppdatera på en "4-takt SKOTER" oxå.
det där 2-takt DI snacket kan du ju skrota.
i nuläget så är det ju relativt nytt med 4-takt i skoter jämfört med 2-takt.
sen tror jag att det är helt inviduelt för var och en vilken skoter och motor man ska ha.
en nackdel för 4-takt(enligt mig)är att dom ej har någon ketchup effekt.säkert många som motsäger det men så tycker jag eftersom det är skönt när "kicken" som kommer när avgasventilerna öppnar på en 2-taktare är för***** skön.
en turbokick lär väll motsvara det?


jag själv tycker att jag köppte helt rätt skoter.rekomenderar den verkligen men tyvär så är den ju tung så det är ju inte så lätt om man är liten/svag då passar någon lättare skoter bättre.reagerar skit fint på gasen.
enda gången jag verkligen känner av vikten det är om man ska köra på skrå och man inte kan gasa upp skidorna i luften.
visst får ju se.jag kanske byter ner mig till en summit xp1000 till nästa skoter men apex mtn låter mer lockande.eller varför inte köpa en turbo och slå ALLA(med jätte stora bokstäver) 2-taktare på fingrarna
brorsan har en rs rage och farsan har en rs viking och dom två tycker jag stämmer in rätt bra på 4-takthatarnas snack det kan jag erkänna.där känns verkligen vikten.


och JA det kommer mest trolig att sitta en turbo på min vector mtn till nästa sessong.då kommer effekten vara någonstanns mellan 200-250 hästar.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
brorsan har en rs rage och farsan har en rs viking och dom två tycker jag stämmer in rätt bra på 4-takthatarnas snack det kan jag erkänna.där känns verkligen vikten
Rage är väl lättare än din Vector mtn, i varje fall var så fallet enligt instruktionsboken till min förra RS Rage :confused: Chassit samma oxå eftersom du även på din -06a har det gamla Deltabox I-chassit. Men boggin är mer kopplad på Rage, den saken är klar, och det kan ju göra en del för känlsan av hanterbarhet i lössnö till Vector mtn fördel :cool:

mvh Matti