runte:
Hehehe... Lite har jag läst på iaf, det kan du vara lugn för...
För övrigt så har vi ju stora koncerner som tycker att dom vet hur allt kommer att se ut i framtiden. Och som ofta har fel. Och det roliga är att det finns koncerner som står emot varandra och tycker olika. Betyder det att alla är dumma i huvet? Eller betyder det att koncerner helt enkelt försöker styra opinionen och utvecklingen i den riktning dom själva vill? Kan det ibland vara så att några stora aktörer går ihop och försöker använda sin storlek och styrka till att påverka utvecklingen?
Saker värda att fundera på...
Jag tycker att du har en poäng, StoxResearch. Det är mycket svårt att förutsäga vad som kommer att inträffa långt fram i tiden. Det finns massor av exempel på hur stora koncerner har tagit helt osannolika beslut som visat sig vara huvudlösa, trots enorma resurser och klokt folk i bolaget.
Problemet är att "marknaden" inte kan styras, inte följer någon rationell linje eller ens är särskilt förutsägbar. Har man monopol eller nästan monopol kan man faktiskt styra utvecklingen - se bara på Microsoft.
Dessvärre gäller detta inte utvecklingen och försäljningen av motorfordon, som dessutom påverkas oerhört kraftigt av miljöopinion med åtföljande krav. Exemplet etanol är ju tydligt, det räcker att någon bestämmer att etanol är miljövänligt så ökar efterfrågan pga åtföljande skattelättnader - detta trots att etanol inte ens är miljövänligare än tex diesel vilket alla med minsta kunskaper i ämnet redan kände till. Nu verkar det svänga igen när det gått upp ett ljus för politiker och opinion att man verkar ha blivit blåst.
Dessa förutsättningar och värre skall BRP, Yamaha och deras konkurrenter verka i, bedriva utveckling och sälja nya produkter. Yamaha har ett oerhört försprång eftersom de verkar på så många plan inom motorindustrin och fordonsindustrin. Bombardier är förvisso ett mycket stort företag, men tonvikten ligger på helt andra produkter, tex flygplan och persontåg. Utvecklingen av rekreationsfordon sker under helt andra villkor än Yamaha, som har miljontals fordon att slå ut utvecklingen på. Det skulle inte förvåna mig om Yamaha (som bla utvecklat och tillverkar den V8 som sitter i Volvo XC90) kommer att sälja små turboladdade fyrtaktare till de billiga bilar som skall sätta Kina och Indien på fötter (eller snarare hjul) - här blir miljövänligheten, hållbarheten och totalkostnaden avgörande. Yamaha, Honda och Suzuki är väl de som har bästa förutsättningara för detta i dagsläget i alla fall. Så länge som vi pratar förbränningsmotorer - det är ännu osagt hur länge vi gör det.
Vi kan således diskutera 2t kontra 4t något eller några år till när det gäller snöskotrar, men med en årlig total försäljning på 160.000 maskiner kan vi glömma motorutveckling enkom för snöskotrar och det blir att plocka från befintliga hyllor med små anpassningar för ändamålet.
Till den som tror att tvåtaktare har en framtid i den verklighet som råder vill jag säga att chansen av rent marknadsmässiga skäl är osannolik på gränsen till helt utesluten, även om det finns potential rent tekniskt att utveckla tvåtaktaren som princip. Det är inte där problemet ligger, även om hållbarheten fortfarande ligger den i fatet om vi skall ha ut effekt/vikt. Det blir helt enkelt så väldigt dyrt räknat per såld enhet att det inte blir företagsekonomiskt möjligt.
Vad jag vet så har Sea-Doo sedan länge fyrtaktare i sina vattenskotrar, vilket jag inbillar mig betyder något. Man har dessutom idag kommit med fyrtaktare i sina snöskotrar och inom två år kommer man att kunna erbjuda konkurrenskraftiga fyrtaktare över hela produktlinjen. Konkurrenterna - främst Yamaha - kommer förstås inte att vila på lagrarna utan vi kommer med all sannolikhet att se en mycket intressant femårsperiod framför oss.
Jag har tidigare sagt att jag förutspår A-C's samt Polaris' försäljning av snöskoterdivisionerna för att koncentrera sig på ATV-marknaden (var tog tvåtaktarna vägen i dessa maskiner?). I samma påse lägger jag fyrtaktarnas totala genombrott även på snöskotersidan inom några år, även för SkiDoo/Lynx.
Kom ihåg var ni läste det först.
Dock vill jag på intet sätt ta någon heder av StoxResearch, tvåtaktaren har en stor potential och även om han lever av att det skall finnas ett intresse för tvåtaktarna så råder jag honom att vidga sin kompetens till fyrtakt om han skall kunna utveckla sin firma och framtida levebröd. Inte för att det skulle vara bättre, utan för att kunderna inte kommer att ha tvåtaktare om några år - och som bekant så håller de inte särskilt länge.
Eftersom motorerna har en helt annan hållbarhet kommer också kravet på ny chassiteknik att bli akut. Boxkonstruktioner med koncentrerad vikt och mycket styv karaktär kommer att bli vanliga, ungefär som på MC-sidan. Utbytbara komponenter kommer också att lanseras på chassisidan, helt enkelt för att efterfrågan kommer att finnas.
Jag skulle bli förvånad om det inte kommer att hända före 2011.