OK vi tar det igen:Jag har fortfarande inte sett ett enda argument varför tvåtaktarna skulle vara framtiden i just skoter,
Detta är inte sant, utan ett påhitt.:stupid:när tekniken lagts ned i alla andra tillämpningar pga att den var sämre på alla sätt
4t med turbo är helt överlägset 2t när det gäller vikteffektförhållande. Dessutom billigare.OK vi tar det igen:
- 2T har överlägset vikt/effekt förhållande. (detta är viktig för sportskotrar)
Och du tror att det kommer att fortsätta vara så "i framtiden"?:argh:- Avgasreningskraven på skotrar är så kass (läs låga) att en 2T klarar dessa.
Hmmm, ett argument för framtiden? Det tror då inte jag i alla fall.- 2T kostar en bråkdel av en 4T att producera = större profit för tillverkarna.
Vad talar för att det kommer att vara så i framtiden? Tycker du att utvecklingen talar för det?Ovan har vi det tekniska (bristen på) kravet som möjliggör 2T även i dag,
och i framtiden.
Specificera gärna "kundnyttan" när det gäller 2t kontra 4t om du skall använda det som argument.Vi har även kundnyttan,
Incitament stavas efterfrågan, och det talar enkom för 4t i detta fall.samt det ekonomiska incitamentet för tillverkarna.
Nej, det är ju det det inte gör.Tillsammans ger detta trådskaparen rätt i "Tvåtaktsmotorn är framtiden"
Mopeder är nästan enbart fyrtaktare idag av många anledningar. Snöskotrar är ungefär hälften fyrtaktare redan (i skandinavien över hälften). Efter ungefär fem år... Utombordare är fyrtaktare idag på de allra flesta håll utom de allra billigaste snikmodellerna och Bombardiers produktline. Motorredskap...tja än så länge, men de är döda inom några år när utsläppsregler börjar gälla dem också.Detta är inte sant, utan ett påhitt.:stupid:
Det jag kommer på utan betänketid:
Mopeder, scootrar, utombordare, motorredskap, flygmotorer.
//
4t med turbo är helt överlägset 2t när det gäller vikteffektförhållande. Dessutom billigare.
Det finns lite ny finurlig teknik för att minska "kortslutningen" i dessa små 2taktare , en är "wave tube" en slags mekanisk sdi och en är x-torq ( husqvarna ) en lösning där motorn har ett separat luftintag utan bräsnleblandning som kommer in i spolportarna förs för att bara ren luft ska blåsas ut i avgasporten.Motorredskap...tja än så länge, men de är döda inom några år när utsläppsregler börjar gälla dem också.
Snowlabile:
Ok, jag är tillbaks, hahaha...
Lösningen som du skriver om att man skickar in enbart luft i förbränningsrummet genom en del av överströmmarna och därmed "blockerar" färskgaserna från andra har funnits länge i några olika varianter. Men det är först nu det börjar kommersialiseras lite smått (så vitt jag vet). Och poängen med detta är att man till nästan noll kostnad kan få stora förbättringar,
Vad är "Wave tube" för nåt? *Nyfiken* Jag känner till att det forskas på riktigt enkla mekaniska varianter av DI, men jag visste inte att sånt är på väg ut eller redan är ute.
Jag hoppas verkligen inte att 4T tar sig till tex motorsågar (i större omfattning), eftersom det inte finns nog med Titan axelleder till de stackars skogsarbetarna,
Visst , man kan plocka ut hög litereffekt med turbo , men just dom effekter man vill ha i en skoter och utan turbolag och låg vikt är svårt jämfört med 2t .Tja, vad väger en 300 hk 2taktare då? Och hur länge håller den?
"Bevisligen" får du väl utveckla... effektförhållandet på en 4t med turbo (vanlig konsumentteknik) är nästan oändligt, litereffekter på 3-400hk är inte ens dyrt idag. Antalet komponenter är väl inte intressant - väger en armbandsklocka mer än ett järnspis bara för att det är fler delar?
Motorredskap överlever tack vare alkylatbensin, inget annat... oavsett finesser.
OK då tar vi de exempel som fins att köpa.4t med turbo är helt överlägset 2t när det gäller vikteffektförhållande. Dessutom billigare.
Du är tretton år va?OK då tar vi de exempel som fins att köpa.
Polars FST 145 hk 750 cc, AC 660 110 hk.
Ok nu alla på en gång, vågen åt de billiga överlägsna turbofyrtaktarna.
//
visst,det har funnits flera NR i hondas racingprogram under årens lopp. men den med ovalkolvarna kom -91 som -92års modell och som jag skrev tidigare så "förbjöds" den av FIM,men dom hann sätta ett par hastighetsrekord med den.Har funnits 2 NR (New Racing), den första kom -79 och var en 500 racer som skulle rejsa mot 2T i GP500. Det gick inget vidare..
Året efter försökte man igen med en 750 för endurance racing.
Kostnaden är väl 20 papp upp för dubbelt så mycket effekt. Vad kostar det att få 300 hk i Polarismotorn du nämner? Vad väger den då? Just det, det är inte ens möjligt.
Det han skrev var helt relevant, han visade att 4t med turbo varken var lättare eller billigare än 2t.Du är tretton år va?
Du kan köpa en RX-1 turbo också, utan vidare 300 hållbara hk i 65 kilo motor eller vad det nu kan handla om med turbo. Kostnaden är väl 20 papp upp för dubbelt så mycket effekt. Vad kostar det att få 300 hk i Polarismotorn du nämner? Vad väger den då? Just det, det är inte ens möjligt.
Det handlar om tekniken - anser du att ditt exempel talar för att 2t är överlägsen 4t med turbo när det gäller vikteffektförhållande så... du kan ju tipsa F1-stallen i så fall, de gillar vikteffektförhållanden nämligen.
Försök att föra en seriös debatt - detta är ett intressant område.
Men kom igen - det KAN vara varken lättare eller billigare. Men om vi pratar vikt/effekt kontra pris så är en 4t turbo överlägsen om vi pratar höga effekter.Det han skrev var helt relevant, han visade att 4t med turbo varken var lättare eller billigare än 2t.
Om argumenten tryter, lägg då ned, utan att frestas till personangrepp.Du är tretton år va?