Jag hittade (preliminära?) marknadsandelar från säsongen 2007-2008 för snöskotrar på DooTalk. Så här ser dom ut,
Ski-doo 51 %
Cat 17 %
Poo 16 %
Yam 15 %
Jag tvivlar inte på att Ski-Doo har ökat, men sååå mycket? Är siffrorna för den globala marknaden?
Om siffrorna stämmer och gäller globalt så är det verkligen dags att de andra börjar satsa stenhårt på 2T, annars gräver dom sin egen grav. Polaris har ju redan förstått det. Arctic börjar också haja, om än i 11e timmen. Men hur är det med Yamaha? Om inte Yamaha kommer tillbaks med 2T och det fort så är dom snart slut.
Yamaha ligger speciellt risigt till nu när BRP attackerar med 4T. Jag kan inte annat än undra ifall inte huvudanledningen till BRPs 4T attack är att mosa Yamaha, alternativt tvinga in dem på 2T banan. Ungefär som man måste läxa upp ett litet barn som inte vill lyda,
Här är länken till DooTalk där siffrorna står:
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=214941
I samma källa står det också att 4T totalt har ca 30% av marknaden. 4T revolutionen går lite väl långsamt tycker jag,
2T är framtiden, oavsett vad ett fåtal tillverkare, ett fåtal (privat)personer, samt diverse medier tycker om det. E-Tec gör det ännu mer uppenbart. Det har vänt.
Förresten så är jag besviken när det inte kom någon ny Mach Z som jag trodde,
Det verkar som att det segmentet är så litet så att Arctic tillåts husera ensamt där uppe.