Eftersom Bombardier pumpat in så stora pengar i 2t-utvecklingen redan så måste de ju ta hem det de kan ur den också.
Problemet är väl närmast att även 4t har en begränsad livslängd, eftersom vi inom något decennium sannolikt kommer att ha nollutsläppskrav även för den typen av fordon.
Att 2t skulle bli ett alternativ på den tiden är helt uteslutet. Möjligen skulle vi kunna ha en liten hypereffektiv turbodieselmotor kombinerat med en elmotor inom tio år även i en skoter. Bränslet kan bli någon form av dieselderivat utvunnet ur biomassa.
2t har vad jag förstår gjort en enorm uppryckning de senaste tio åren med SDI och nu DI, men 4t-otto är ju inte precis Briggs&Stratton längre det heller. Eller diesel, som haft den brantaste utvecklingskurvan helt enkelt för att den är effektivast i verkningsgradshänseende. Det är det som betyder något när bränslefrågan blir avgörande.
Det som har hänt under de år sedan vi hade diskussionen sist är att 4t har blivit ännu mer överlägsen i praktiken medan 2t fortfarande lovar och lovar utan att ännu kunna leverera. Vilket såklart inte utesluter att det kan hända, bara att sannolikheten blir mindre för varje år.
Problemet är väl närmast att även 4t har en begränsad livslängd, eftersom vi inom något decennium sannolikt kommer att ha nollutsläppskrav även för den typen av fordon.
Att 2t skulle bli ett alternativ på den tiden är helt uteslutet. Möjligen skulle vi kunna ha en liten hypereffektiv turbodieselmotor kombinerat med en elmotor inom tio år även i en skoter. Bränslet kan bli någon form av dieselderivat utvunnet ur biomassa.
2t har vad jag förstår gjort en enorm uppryckning de senaste tio åren med SDI och nu DI, men 4t-otto är ju inte precis Briggs&Stratton längre det heller. Eller diesel, som haft den brantaste utvecklingskurvan helt enkelt för att den är effektivast i verkningsgradshänseende. Det är det som betyder något när bränslefrågan blir avgörande.
Det som har hänt under de år sedan vi hade diskussionen sist är att 4t har blivit ännu mer överlägsen i praktiken medan 2t fortfarande lovar och lovar utan att ännu kunna leverera. Vilket såklart inte utesluter att det kan hända, bara att sannolikheten blir mindre för varje år.