Men hur ser det ut med eventuella wankelmotorer i skotrar då?
Nu om nåt år när rättigheterna har gått ut för mazda och den släpps fri på marknaden kanske nån tillverkare pular ner den i en skoter.
Mazda har ju redan utvecklat wankeln till en bra motor trots att mycket utveckling återstår. Jag kan då bara se fördelar i alla fall:
En wankel med motsvarande effekt som en 4T är både mycket mindre och lättare.
En wankel drar visserligen mer bensin än en 4T men drar den mer än 2T, det tror jag inte(observera tror).
Men viktigast, en wankel kan man turbokonvertera.
En rx-8 har ju en litereffekt på 193 hästar. En 600 cc skulle därmed få 115 hk att röra sig med. Betänk då att wankeln inte är lika väl utvecklad som 2T-motorn och att den trots det drar lite mindre bensin(gissning). En wankelmotor blir ungefär lika stor som en motsvarande skotermotor. Tänk en skoter med wankel och turbo, för samma vikt och storlek som dagens små sexhundror och med uppåt 200 hk som inte förlorar effekt i paritet med vunnen höjd.
Min personliga gissning är att världens skotertillverkare just nu sitter och väntar och förhalar tiden med utvecklade 2T på att mazdas wankelrättigheter ska gå ut så att de får klämma ner en wankel i en skoter och helt plötsigt sänka vikten, höja effekten och tillmötesgå miljökraven. Men det är ju bara min personliga gissning.