FOX rider:
Där ger jag dig helt rätt! Kör man riktigt hårt och riktigt snabbt långa perioder så drar 4T mindre soppa. Iaf vad gäller dagens motorer. Om 2T ska kunna konkurrera med 4T på fullgas behövs (troligen) lägre litereffekter. De konkurrerar på utombordare, bara för att ge en hint om vad som kan behövas. Å andra sidan, om 4T ska kunna konkurrera med 2T på delgas behöver de designas annorlunda de med, tex som Yamaha Genesis 120 och Rotax V-810. Enligt mig så har inte 4T råd att sänka litereffekterna, men 2T har kanske råd att backa lite. Behövs inte mycket heller, några kg extra på varje motor skulle (troligen) göra enorm skillnad.
Men som tur är så är det snittet över en vinter som räknas. Medelsvensson, tex jag, kör inte stumt hela tiden. Ibland är det lite transportsträckor där man tar det lugnare. Ibland har man helt enkelt inte lust/ork att köra omkring som Hibbert, utan vill bara fisa omkring lite och njuta av körningen. Tror att E-Tec 600 kommer att bli en riktig hit i Touringmaskiner, så fort folk förstår vad det handlar om.
Det jag skrev ovan om minskande pumpförluster på delgas för 2T är för övrigt anledningen till att även stora 2T motorer kan gå riktigt snålt, tex SDI 1000. Förbrukningen är ofta i paritet med mindre motorer. Man kan helt enkelt gasa ännu mindre vid en viss hastighet och därmed sänka pumpförlusterna. Dessutom så sjunker varvtalet vilket minskar friktionen.
En 4T motor däremot mår bara bättre och går snålare (relaterat till effektuttaget) ju mer man gasar. Om man vill få riktigt låg förbrukning på en 4T så är det mycket gas (mindre pumpförluster) och ganska låga varv (mindre friktion) som gäller. Det är ungefär så jag kör omkring med min bil också; Höga växlar och mycket gas. Behöver jag nämna att min gulliga Toyota är riktigt snål,
En 4T Touringmaskin mår alltså bra av relativt aggressiv variatorkalibrering.