asker:
Jag tycker det är bra att man iaf får se vad som är optimalt. Det praktiska tar man alltid sen i efterhand
I de flesta fallen går det faktiskt att tillverka vad man fått fram, tillräckligt nära iaf.
Sen ska man komma ihåg följande:
1. Vad som är optimalt inte är givet. Det beror helt enkelt på vad man rent matematiskt sagt ska göras; Det kan tex vara att minimera en yta, ett avstånd eller vad som helst. Så den mänskliga handen/inverkan kommer man iaf inte ifrån
2. När man väl fått fram nåt med sina beräkningar så är det inte säkert att det är det som fungerar bäst i praktiken. Man kan ha glömt vissa inverkande faktorer (tex värmeförluster) eller helt enkelt optimerat fel saker (tex minimerat en yta istället för en sträcka). MEN har man bara tillräckligt bra koll på hur saker och ting fungerar (i vårat fall 2T motorer) så brukar man komma fram till jävligt bra grejer till sist
Angående testen:
Den som hade överlägset mest effekt var BMW S1000RR, 186hk på bakhjulet. Det verkar vara korrigerade värden på något vis också. Den motorn höll ihop. Inte så illa pinkat kanske, men behöver man verkligen 4 cylindrar, ashöga varvtal och en tung motor till sådant?
Maskinen som kom tvåa effektmässigt, Kawasaki ZX-10R, hade 169hk på bakhjulet. Den motorn höll också ihop. Sedan hade alla andra maskiner lägre effekt.