Det hela är inte så enkelt som man kan tro...
Det man vill göra är att i alla lägen kunna hålla MBT inställning på tändningen... MBT är den tändinställning (vid ett fixt varvtal och gaspådrag, samt lite annat tex temp) där man erhåller högsta möjliga vridmoment (och därmed även den högsta effekten) med minsta möjliga förtändning...
Varför det? Jo, i praktiken så har man ett område (i vevaxelgrader) på tändningen där man i princip har samma vridmoment och man väljer då den tändinställningen som är minst riskabel och belastar motorn minst... Man sätter helt enkelt tändningen så sent som möjligt...
Problemet är att göra detta är inte så enkelt i praktiken... Man vill samtidigt (oftast) ha en snål bestyckning (2T), samt att man vill ha en hög kompression... Allt för att få en låg bränsleförbrukning och låga utsläpp... Man tvingas att kompromissa... I verkligheten innebär detta att man sällan kan ställa in tändningen för MBT vid alla varvtal och gaspådrag då spikningarna kommer som ett brev på posten (med ett givet bränsle)... Man har helt enkelt för hög kompression för att det ska fungera vid alla förhållanden...
Hur gör man för att lösa detta? Jo, man tillåter en fetare bränsleblandning och/eller backar på tändningen... Inget av det är bra, men som sagt en kompromiss... Det är pga detta man i regel får mer effekt när man höjer tändningen på en snöskoter, det är inte MBT från början... Värt att notera är att om man har allt för tidig tändning då vänder det och man TAPPAR effekt... Hamnar man där då är man i livsfarligt land...
Jag inbillar mig att tex 2T utombordare körs betydligt snålare än tex snöskotrar... De har helt enkelt en sådan låg effekt och är betydligt mer förlåtande, ungefär som folk tror om 4T,
Utombordare ligger förmodligen betydligt närmare MBT över hela registret, samtidigt som de går snålt... Det finns inga alternativ, varken lagstiftning eller användare accepterar höga utsläpp och hög förbrukning... Dessutom vill ju folk att de ska vara outslitliga också...
Men för att återgå till Etanol och 2T... Jag kan inte förstå hur MBT kan vara oberoende av bränsle? Det känns inte vettigt för mig... Under vilka förhållanden, med eller utan komphöjning? Jag skulle gärna vilja ha en bra källa om Etanol och vad som skiljer sig från tex Bensin...