Härligt med debatt!
Jag säger inte att jag nödvändigtvis har rätt.
Men: det jag skrev är vad väldigt många icke-skoter-åkare tycker! De är i majoritet = de bestämmer!!!
Det går säkert att få en 2-t mycket tystare och luktfriare med relativt enkla medel, skandal i så fall att inte fabrikanterna har begripit det. Eller, de har de säkert, men de anpassar sig givetvis till de (alltför slappa) krav som finns.
Återigen: det är ljudet och lukten som stör de människor (flertalet) som ogillar skotrar. Rätt eller fel - men så är det! Det är den verklighet vi har att förhålla oss till.
Jag tycker det ser ganska mörkt ut för framtiden. Hur länge kommer nöjesutsläpp från skotrar och båtar att accepteras? Jag - som är motorfreak, notera det! - är tyvärr ganska pessimistisk vad gäller detta. Redan idag är det klart "politiskt inkorrekt" i vissa kretsar att åka omkring och skita ner för nöjes skull. På mitt jobb t ex har vi flera "miljö-freak", jag hör hur de resonerar. Och de blir fler och fler....
Så, ska motorhobbies ha någon framtid, så gäller (tror jag) att minska miljöpåverkan (ljud, lukt, CO2-utsläpp) avsevärt.
Obs jag värnar vår hobby, men det gäller att vara realistisk också. Skoterbranschens sedvanliga gnäll hjälper inte. Det enda sättet är att ligga i framkant med åtgärder.