Bänkningsresultat från Rotax 800R utan och med diverse tillbehör kommer inom kort.
Häftigt.:rock:
Bänkningsresultat från Rotax 800R utan och med diverse tillbehör kommer inom kort.
Äntligen kom svaret.StoxResearch skrev:Yamaha_nisse/Andra:
Nu kommer jag med det utlovade, För att kunna jämföra två olika (snöskoter)motorer med varandra (med avseende på register) på ett rimligt sätt kan man tex göra på följande sätt:
A. Vridmomentskurvan är helt irrelevant när det handlar om hur hårt en skoter matar på. Den kan man helt skita i.
B. Ta reda på vid vilket varv toppeffekten ligger för motor 1 resp. motor 2.
C. Kolla inom hur brett varvtalsområde som effekten ligger inom ett visst intervall. Här kan man tex välja "toppeffekten minus 10%". För snöskotrar är det helt irrelevant med övervarv, eftersom man sällan/aldrig ska övervarva. Därför är det lämpligt att bara titta från det varvtal där toppeffekten ligger och neråt i varvtalsområdet. Möjligen så kan man även lägga till en viss procentsats uppåt (tex +1% varvtal från toppefekten) för att kompensera för en mindre lyckad variatorkalibrering eller varierande belastning.
OBS! Det går alltså INTE att göra som Yamaha_nisse gjorde tidigare, att säga tex att "Motorn ökar med tex 50 hk de sista 1000 varven". Man MÅSTE använda procent. Varför? Jo, hur ska man annars kunna jämföra tex ovanstående motor med en annan motor som inte ens har 50 hk i toppeffekt? Det går helt enkelt inte att jämföra olika starka motorer om man inte använder procent.
D. Nu kommer vi till den VIKTIGA poängen som många missar! För att jämföra ovanstående motorer (motor 1 och 2) med varandra så måste man införa en fiktiv (påhittad) utväxling för ena eller båda motorerna som gör att toppeffekterna hamnar vid prick samma varvtal. MYCKET VIKTIGT! En motor som växlas ner tex till halva varvtalet får ett hälften så smalt register också varvtalsmässigt sett. Detta innebär att skillnaden mellan tex RX1 eller Phazer motorerna och någon 2T motor blir betydligt mindre än man först kan tro!
Nu tar vi ett fint påhittat exempel här,
Motor 1: 150 hk vid 8000 rpm, toppeffekten har sjunkit med 10% till 135hk vid 7000 rpm (10% av 150 hk är 15 hk). Registret är alltså 1000 rpm brett. Om man vill kan man lägga man till 1% på toppen och få ett register på 1080 rpm (1% av 8000 rpm är 80 rpm, vilket adderas med 1000 rpm).
Motor 2: 140 hk vid 10000 rpm, toppeffekten har fallit med 10% till 126 hk vid 8500 rpm. Bredd på register (outväxlat) bilr alltså 1500 rpm. Lägger man till 1% på topp blir registret 1600 rpm (se beräkningar motor 1).
Nu kan man alltså förledas att tro att motor 2 är vida bättre än motor 1, för registret (outväxlat) är 1500/1600 rpm mot 1000/1080 rpm. En enorm skillnad.
MEN, nu sätter vi igång och växlar ner den högvarviga motorn så att toppeffekten hamnar vid 8000 rpm (efter nedväxling). Vi väljer alltså en utväxling som är 8000/10000=8/10=0.8. Mycket enkelt, bara att använda kvoten av varvtalen där toppeffekterna ligger för respektive motor. Vad innebär det för registret? Jo registret måste växlas ner med precis samma faktor! Registret efter nedväxling blir alltså 1500*0.8=1200 rpm eller 1600*0.8=1280 rpm.
Nu är bilden en helt annan! Registrena som ska jämföras med varandra är nu 1200/1280 rpm mot 1000/1080 rpm. Jepp, motor 2 vinner fortfarande (om man tycker att ett brett register är viktigt) men med en mycket mindre marginal!
Så där kan det gå till om man jämför två motorer med varandra på ett sätt som är mer korrekt. Det kan tom bli så att den högvarviga motorn som man först tror är bättre, är sämre efter nedväxling! MYCKET INTRESSANT! Det skulle tex varit fallet ifall motor 2 ovan hade haft ett register (outväxlat) som var 1200/1300 rpm brett i stället för 1500/1600 rpm.
Ovanstående är ett exempel på hur man kan göra för att jämföra två motorer med varandra. De som är duktiga på matematik/fysik vet att det korrekta är att använda integraler(="ytor") istället, men ovanstående är en väldigt enkelt och informativ metod som många nog klarar av att använda.
TIPS!
Om man vill spara sina beräkningar och jämföra med allt fler motorer efterhand så kan det vara bra att växla ner/upp alla jämförda motorer till ett och samma varv. Man kan tex använda 8000 rpm, eller något så knasigt som 1 rpm.
Att växla om allting till 1 rpm är väldigt enkelt. I praktiken så räcker det då med att dividera (dela med) registret med det varvtal där toppeffekten ligger. För motor 1 ovan så innebär det att registret blir 1000/8000=0.125 rpm eller 1080/8000=0.135 rpm brett. För motor 2 ovan innebär det att registret blir 1500/10000=0.150 rpm eller 1600/10000 = 0.160 rpm brett. Fortfarande vinner motor 2 alltså, precis som den ska. Problemet är att ifall man växlar ner allt till 1 rpm, så får man register som man inte alls känner igen. Men det går ändå precis lika bra att jämföra motorer med varandra. Dessutom blir det väldigt lätt att lägga till fler motorer till jämförelsen.
Hoppas att alla var med på detta. Riktigt användbart. Nu räknar jag med att Yamaha_nisse bombar mig med nya uträkningar,
Finns inge bättre.. Hårdkokt Viper 835cc snurra "drömer":argh:killen verkar gilla tripplar ska nog bli polare med han!
mitt hjärta börja bulta kraftigare när jag läste det! HOPPAS trippel <3 :rock::beer:Det börjar gå lite rykten i staterna om att någon av tillverkarna är på väg tillbaks med en trippel. Hoppas det stämmer. Det mesta pekar nog mot Polaris, dom verkar hungriga just nu..