Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
ArcticFun:
Ihhhhhhhhhhhh. Tack för länken! Fy faaan. Det går verkligen allt bättre på 2T fronten, :)

Det stora genombrottet blir när 2T kommer tillbaks på vägarna. Tur att att allt fler företag börjar begripa att om man vill sänka CO2 utsläppen (som är på modet idag), då är det 2T som gäller. 4T motorer är törstigare än kameler och dräper våran miljö (enligt dagens mode).

OBS! Jag skriver "DAGENS MODE" eftersom jag hör till dem som tror att "Global Warming" är rena svamlet/oviktigt av två huvudskäl;

1. Är det verkligen människan som i huvudsak påverkar den globala uppvärmningen? Allt fler forskare och andra välutbildade/välinformerade bestrider denna "sanning". Det verkar allt tydligare vara en "sanning" som miljöfanatiker (som ofta ryggmärgsmässigt och ofta fanatiskt hatar 2T), de som söker forskningsanslag, de som vill bilda monopol/oligopol (och därmed försöker dräpa 2T) mm försöker upprätthålla. Sök på "Global Warming Hoax" på tex Google och läs er fördärvade i några månader om ni vill. Svammel är bara förnamnet. Många blir lurade av media och andra källor, men allt fler kämpar emot vad som mest verkar vara kopiösa lögner.

2. Anta att människan faktiskt mot alla odds påverkar miljön. Är dagens miljö någonting statiskt som ska bevaras till varje pris? VARFÖR I HELVETE DÅ? Det är människans skräck för förändringar (manifesteras tydligt i svensk politik) som är en av drivkrafterna bakom paniken. Människan och övrigt liv har i alla tider anpassat sig till en föränderlig miljö. Det skulle inte att vara annorlunda den här gången heller! Jag skiter blankt i om den "blågrönsnippiga gulvitsippan" eller ens "isbjörnen" försvinner för gott. Arter har försvunnit i alla tider samtidigt som andra har skapats. Om snön försvinner kan man köra ATV och PWC istället. Det är MYCKET viktigare att verka för global frihandel (så att fattigare nationer har råd att möta eventuella miljöförändringar) än att bekämpa CO2 utsläpp. Tyvärr tycker befolkningarna i de rika "västländerna" att egen girighet och att svälta ihjäl fattiga länder är viktigare än något annat. Det paradoxala med det hela är att folk inte begriper att i förlängningen så skadas dom själva av det. Viva girighet! Viva demokrati som alltid ledet till (o)gott!

FÖR 2T i en PÅHITTAD "sanning"!
Väl skrivet med sina brister när kanske agritionen gick 2cm för långt ;)

Håller med dig, men global uppvärmning (tror jag) är så enkelt att alla som gått grundskolan (har inte alla det) i Sverige borde förstå varför jorden blir varmare.
Nämnligen, vad är sista steget i energiomvandlingen? Jo VÄRME, dvs.
För varje ny producerad skoter (lämpligt på skoterforum) tillförs jorden med värme, varje gång du startar skotern tillför du värme.
Sen ökar befolkningen = ökar värmen.
Prakt exempel. 1 person i ett rum inte så varmt. Släng in 100 personer i samma lilla rum o det blir fruktansvärt varmt!
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Max_K:
Det är en Honda MB5 ram med 5 växlad Zündapp motor. Den går så pass bra oportad och allt så jag är faktiskt förvånad.

Du byter väl olja på Fiddyn efter nästan varje körning va? Det ska man nämligen göra, :)
Okej fint, ska du porta den sen? :)

Inte riktigt efter vare körning, så seriös är jag inte. Låter den rasa om den vill, är ganska less på den :D Men ska sätta på en ny topp, tror ventiltätningarna är väck och så är det nog en lite spricka i toppen, men den läker då inte :p
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Jag skrev det kl 04 på morgonen efter kanske ett glas eller två. Vad förväntar du dig? :p

Jag tror din värmeanalys är lite väl förenklad. Jag ger mig inte in på vad som orsakar uppvärming och vad som inte gör det. Det bli alldeles för djupt vatten för mig, :( Jag noterar bara att allt fler är skeptiska till att människan verkligen har en avgörande inverkan vad gäller uppvärmning.

Senast igår såg jag en profil som jag kände igen uttala sig om utombordsmotorer i TV. Det var skrämmande. Något sånt här gick det (inget direkt citat): "De här motorerna spyr ut sig avgaser i mängder (edit: man fick se en gammal 2T motor). En tvåtaktsmotor släpper ur sig 25-30% bensin rakt ut i vattnet. En fyrtaktsmotor är mycket renare.". Det är 2008 idag va? Vad hände med 2T DI? Man kan ju bara spekulera om var informationen hon fick kommit ifrån, :)

zrtman:
Jag har sett den där motorn tidigare. Hur frän som helst. I olika böcker har jag sett att "i begynnelsen" så har folk har experimeterat och även tagit patent på massor av olika portlayouter. Jag är inte så säker på att den där motorn är så unik som han själv hävdar. Av någon anledning så är det Schneurle-layouten som uteslutande används numera, dvs avgasporten på en sida och resten överströmmare. Jag hoppas att folk fortsätter experimentera, det är fullt runt cylindrarna numera.

Om du är den som jag nästan är säker på att du är så är du en JÄVEL på att bygga grymma motorer, :) Gratulerar!

Max_K:
Hänger du inte med i tråden? :( Jag ska porta den som satan, men inte så att den rasar allt för ofta eller blir okörbar. Håller på att bygga om bänken nu och väntar på portningsgrejer. Sen så.
 
Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Yamaha_nisse:

Max_K:
Hänger du inte med i tråden? :( Jag ska porta den som satan, men inte så att den rasar allt för ofta eller blir okörbar. Håller på att bygga om bänken nu och väntar på portningsgrejer. Sen så.
Sorry hade missat det :s Nå lär ju bli för***** grymt! Så snart kommer man höra en moped här i stan? ;)
 
S

StoxResearch

Gården:
Alla har sin egen smak, :) Dock noterar jag nästan dagligen att trenden vänder mer och mer.

Jag har varit med ett tag och kan minnas tre riktigt stora 4T hypar så här långt,

1. RX1 Turbo började komma på allvar. Monstereffekter på minst 280 hk var plötsligt lättåtkomliga. Jag stod knappt ut med att bege mig på något forum alls. "4T är framtiden" hette det då, och överallt.

2. Phazern introducerades. Det blev ett hemskt gafflande åter igen om att 4T nu minsann var ikapp 2T. Phazern var det grymmaste som någonsin byggts!

3. Nytron introducerades. Åter igen kunde jag knappt stå ut med att vara på nåt forum. Nytron skulle sopa banan med allt som fanns! Tänk en sådan med Turbo, Woooooooow!

Sen har det varit några mindre hypar också, men ovanstående utklassar nog allt. Introduktionen av Yamahas RX1 var före min forumtid. Jag antar att det var en rejäl hype då med.

I år kan jag inte skönja någon större 4T hype alls, inte ens för BRPs nya 1200. Har sista 4T hypen kommit och gått?
 
Last edited:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nått som 4T har som en 2T inte kommer i närheten av så är det ju de råa ljudet den får med turbo. Men det är ju en smak sak de där med ljudet.
Och det är ju inte alla som får det där riktigt gryma ljudet när dom sätter på turbo på sina 4T.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Gården:
Alla har sin egen smak, :) Dock noterar jag nästan dagligen att trenden vänder mer och mer.

Jag har varit med ett tag och kan minnas tre riktigt stora 4T hypar så här långt,

1. RX1 Turbo började komma på allvar. Monstereffekter på minst 280 hk var plötsligt lättåtkomliga. Jag stod knappt ut med att bege mig på något forum alls. "4T är framtiden" hette det då, och överallt.

2. Phazern introducerades. Det blev ett hemskt gafflande åter igen om att 4T nu minsann var ikapp 2T. Phazern var det grymmaste som någonsin byggts!

3. Nytron introducerades. Åter igen kunde jag knappt stå ut med att vara på nåt forum. Nytron skulle sopa banan med allt som fanns! Tänk en sådan med Turbo, Woooooooow!

Sen har det varit några mindre hypar också, men ovanstående utklassar nog allt. Introduktionen av Yamahas RX1 var före min forumtid. Jag antar att det var en rejäl hype då med.

I år kan jag inte skönja någon större 4T hype alls, inte ens för BRPs nya 1200. Har sista 4T hypen kommit och gått?
har skrivit just detta om yamma på detta forum.
varje gång dom kommer med en ny modell så hypar yamma dom så enormt med 2miljoner reklamblad och lovar ut en massa som aldrig håller.
alltid med yamma som det blir en jäkla hype. inte med nått annat märke.
måste säga att det är väldigt konstigt.
3 maskiner av 3 från yamma är hypade. hmm
men nog om att dra ner dom. dom bygger dom bästa 4taktarna hittils utan tvekan. hade dom bara gjort nytro i 40l tank och varit lika lätt som en 2taktare hade jag tagit en sån. men blir less på att dom hypar deras maskiner så mycket.
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Gården:
Alla har sin egen smak, :) Dock noterar jag nästan dagligen att trenden vänder mer och mer.

Jag har varit med ett tag och kan minnas tre riktigt stora 4T hypar så här långt,

1. RX1 Turbo började komma på allvar. Monstereffekter på minst 280 hk var plötsligt lättåtkomliga. Jag stod knappt ut med att bege mig på något forum alls. "4T är framtiden" hette det då, och överallt.

2. Phazern introducerades. Det blev ett hemskt gafflande åter igen om att 4T nu minsann var ikapp 2T. Phazern var det grymmaste som någonsin byggts!

3. Nytron introducerades. Åter igen kunde jag knappt stå ut med att vara på nåt forum. Nytron skulle sopa banan med allt som fanns! Tänk en sådan med Turbo, Woooooooow!

Sen har det varit några mindre hypar också, men ovanstående utklassar nog allt. Introduktionen av Yamahas RX1 var före min forumtid. Jag antar att det var en rejäl hype då med.

I år kan jag inte skönja någon större 4T hype alls, inte ens för BRPs nya 1200. Har sista 4T hypen kommit och gått?
Självklart blir det uppståndelse, står du inte ut att vara på ett forum där det skrivs mer om 4-t i någon tråd behöver du varken titta eller skriva på forumet det gäller, åtminstone inte i den tråden.

Många som snackar dynga hela tiden, hype hit och hype dit...
2-t eller 4-t spelar väl ingen roll, då skidoo kom med deras Xp chassie så lyftes den till skyarna, och inte har det varit någon dans på gröna ängar inte. Yamaha skriver inte upp sina maskiner mer än någon annan, sluta snacka.

Tycker denna tråd är rolig och informativ, men det finns plats för båda motorteknikerna på marknaden.

Det tillverkas och utvecklas motor av dessa tekniker hela tiden, framtiden tillhör dem båda.

BowmorE: Tycker du att din RC600 är tung och besvärlig?
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
BowmorE: Tycker du att din RC600 är tung och besvärlig?
när jag fick maskinen kändes det att den väger mer än en ski doo.
men efter 30mils körning så har man blivit rätt så van vid det.
fördelen är att vikten är ganska bra fördelad över maskinen och inte allt fram.

.. sen skriver du att yamma inte hypar maskinerna.
hur var det med phazern som skulle revolutionera skoter värden och att jimmy blaze for omkring och gjorde backflips med en "standard" phazer.
var ju bara att det satt en 100k extra i den maskinen med tex en kompressor.
jag tycker det är ganska mycket att hypa.
jag vet då ingen brp maskin som har skicka ut nån förare för att göra reklam för maskinerna som yamaha med nytron och phazern.

brp lovade ju att maskinerna skulle prestera på tävlingar och vad har den gjort hela vintern? dom tog väll ändå VM guld och SM guld och Ac guld.
så en flopp har den inte varit och dom kanske hypade skotern lite men den presterade ju också.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
brp lovade ju att maskinerna skulle prestera på tävlingar och vad har den gjort hela vintern? dom tog väll ändå VM guld och SM guld och Ac guld.
så en flopp har den inte varit och dom kanske hypade skotern lite men den presterade ju också.

Hur många förare är det inte som kör ski-doo och lynx ??
Det är så jäv** mkt mer lynx och ski-doo på banorna än resten av märkena.
Där får dom ju en fördel när dom är så jäv** många.
Men sen har dom ju grymt bra förare på sina maskiner oxå.
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
när jag fick maskinen kändes det att den väger mer än en ski doo.
men efter 30mils körning så har man blivit rätt så van vid det.
fördelen är att vikten är ganska bra fördelad över maskinen och inte allt fram.

.. sen skriver du att yamma inte hypar maskinerna.
hur var det med phazern som skulle revolutionera skoter värden och att jimmy blaze for omkring och gjorde backflips med en "standard" phazer.
var ju bara att det satt en 100k extra i den maskinen med tex en kompressor.
jag tycker det är ganska mycket att hypa.
jag vet då ingen brp maskin som har skicka ut nån förare för att göra reklam för maskinerna som yamaha med nytron och phazern.

brp lovade ju att maskinerna skulle prestera på tävlingar och vad har den gjort hela vintern? dom tog väll ändå VM guld och SM guld och Ac guld.
så en flopp har den inte varit och dom kanske hypade skotern lite men den presterade ju också.
Din RC 600 väger ungefär lika mycket som en Nytro, tror du att det bara är BRP som kan "trolla" med vikten? :beer:

Har aldrig sagt att XP:n blev en flopp, men den har inte varit direkt bekymmerfri, finns en del att läsa om man säger så.

Och den är precis lika "hypad" som övriga sportmaskiner från andra märken.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Din RC 600 väger ungefär lika mycket som en Nytro, tror du att det bara är BRP som kan "trolla" med vikten? :beer:

Har aldrig sagt att XP:n blev en flopp, men den har inte varit direkt bekymmerfri, finns en del att läsa om man säger så.

Och den är precis lika "hypad" som övriga sportmaskiner från andra märken.
kan du berätta hur brp trollar med vikten ?
inte drar dom ner på tanken för att få skotern lättare inte.
Som du vet så hoppas jag att du tänker efter att lynxen är med alla vätskor utom bensinen.
jag har aldrig sagt att rcen är en lätt skoter. men en boggie som är lätt den bästa i världen på en orginal skoter så kan jag leva med att den väger lite.
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
kan du berätta hur brp trollar med vikten ?
inte drar dom ner på tanken för att få skotern lättare inte.
Som du vet så hoppas jag att du tänker efter att lynxen är med alla vätskor utom bensinen.
jag har aldrig sagt att rcen är en lätt skoter. men en boggie som är lätt den bästa i världen på en orginal skoter så kan jag leva med att den väger lite.
Menar givetvis att vikten inte har sådan stor betydelse eftersom tillverkarna idag gör välbalanserad och lättkörda maskiner.

Spelar ingen roll, dessa maskiner har ändock ungefär samma vikt vid fulltank på båda, och det är väl så dom flesta kör? Att folk ens orkar påpeka tankstorleken...skulle Lynx gjort samma sak skulle det inte gormas...
Vet att du aldrig sagt att RC:n är lätt, men du verkar dock ta Yamahans vikt på största allvar, även fast det skiljer lite, om ens något.
PPS:en är riktigt trevlig, jag säger inget om det.