Jo det är helt rätt att det är lätt men just på en mindre båtmotor är det en hel del demontering innan man kan göra det lätta och sedan lika mycket monteringAtt bytta kolvringar på en 2T är inte värrer an att bytta motorolja på en 4T.
Jo det är helt rätt att det är lätt men just på en mindre båtmotor är det en hel del demontering innan man kan göra det lätta och sedan lika mycket monteringAtt bytta kolvringar på en 2T är inte värrer an att bytta motorolja på en 4T.
och batterier väger ju just ingenting.Hej,
en hybrid-skoter låta kanske inte fel. Att montera en generator på en liten avstämt 2T som laddar hela tiden ett batteri. Jo, så är man i alla fall i trenden.
Hubbe
Hej RotaX447,och batterier väger ju just ingenting.
Men kraftkurvan kommer vara som en vågrät linje tyvärr.Jag hoppas att elskotrar ska komma snart inte för att det är miljövänligt men elmotorer har grymt med NM villket betyder grymt bra acceleration
Momentkurvan är relativt flack men det är bara till elmotorns fördel dåMen kraftkurvan kommer vara som en vågrät linje tyvärr.
"Hästsparkskänslan" kommer att försvinna ganska kraftigt eftersom en elmotor saknar kraft-pik. Om man jämför med 2T..
Hej Predator,En elmotor har samma kraftpeak bara att den kommer direkt från 0 i registret vilket betyder att du får en hästspark så fort du trycker in gasen....
Elmotorer är överlägsna alla förbränningsmotorer i verkningsgrad och effekturtag. Problemet är ju att få med sig energin till dom. Men en vacker dag kanske det räcker med en solcell på huven för att få ut 75kW ur motorn.
Det är fel i sak, den förbränningsmotor som har lika kort stigtid påvarför jag kallade det hästspark var för att en 2T har en såpass stor pik i sitt register i jämförelse med en elmotor
Ditt resonemang haltar ganska mycket på att du förutsätter att elmotorn i princip skall drivas av en en annan (förbrännings)motor med låg verkningsgrad och tror inte för ett ögonblick på ditt framtidsscenario med en liten tvåtaktare som driver generator/batteri på grund av förlustfaktorn i konvertering av fossilbränsle till el. Måste man ändå släpa på en en tvåtaktare så kan den lika gärna kopplas till drivlinan på ett konventionellt sätt utan nämnda förlust.Hej Predator,
Du har drygt 50% förlust när man omvandler den fossile energien till elen. Efter min mening kan man inte på denna basis genomföra verkningsgraden mellan el- och förbränningsmotorn.
Hubbe
Nej, det blir en fundamentalt felaktig jämförelse. Kraftkällans verkningsgrad vid konvertering från fossilt bränsle till el är irrelevant i jämförelsen mellan motorernas verkningsgrad.Det jag ville har sagt när man prata om verkningsgraden mellan el- och förbränningsmotorn är, att man skulle go ut ifrån samma basis (dvs. olja) där komma man till ungefär samma verkningsgrad..
Jag ställer mig mycket skeptisk till hybridteknologi på grund av att snöskotern sällan ställs inför några situationer där effektbehovet är så litet att en förbränningsmotor/generator av acceptabel storlek kan leverera kraft till både framdrivning och laddning. Behovet av framkomlighet är nog inte så trendkänsligt....hybrid bliva modern