varför jag kallade det hästspark var för att en 2T har en såpass stor pik i sitt register i jämförelse med en elmotor
Det är fel i sak, den förbränningsmotor som har lika kort stigtid på
momentkurvan som en elmotor är ännu ej uppfunnen.
Hej Predator,
Du har drygt 50% förlust när man omvandler den fossile energien till elen. Efter min mening kan man inte på denna basis genomföra verkningsgraden mellan el- och förbränningsmotorn.
Hubbe
Ditt resonemang haltar ganska mycket på att du förutsätter att elmotorn i princip skall drivas av en en annan (förbrännings)motor med låg verkningsgrad och tror inte för ett ögonblick på ditt framtidsscenario med en liten tvåtaktare som driver generator/batteri på grund av förlustfaktorn i konvertering av fossilbränsle till el. Måste man ändå släpa på en en tvåtaktare så kan den lika gärna kopplas till drivlinan på ett konventionellt sätt utan nämnda förlust.
Vad gäller jämförelse av verkningsgrad på förbränningsmotor och elmotor så torde detta redan vara utrett alltför många gånger till elmotorns fördel.
I snöskotersammanhang så lär vi nog aldrig få se en praktisk tillämpning av eldrift på grund av effektbehovet. Bara som enkel och ungefärlig jämförelse kan man säga att det bränsle som förflyttar en bil som väger 1500kg 10km räcker för att transportera en skoter som väger blygsamma 250kg ca 5km.
Nä, jag tror och hoppas som trådskaparen förutspår att utvecklingen av tvåtaktaren kan ta några rejäla kliv framåt särskilt vad gäller verkningsgrad och livslängd. Den är ju trots allt i sin enkelhet ganska fantastisk.