Tvåtaktsolja

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.469
383
83
Malå/Adak
Karln har ju världspatent på flera saker som rör om en hel del i den lubrikanta industrin. Uppköp av större aktör kanske?

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
Världspatent är väl för övrigt något som inte finns utan Man söker patent land för land. Och det är rätt dyrt för varje ansökan så man brukar normalt bara söka i de länder där man anser sej kunna tjäna pengar på sin idé. Möjligt, men jag tror inte det och orkar inte googla =), att EU har något centralt organ numera men jag vet inte.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Efter detta chock meddelande ringde jag till Triboron's Tommy Lindblom och fick följande svar: Bolaget har felaktigt försats i konkurs bolaget, skulle likvideras å tas över till 100% av Triboron International AB. I dag är inte bolaget i konkurs, konkursen är upphävd omgående därför att man gjort fel ,så går man ut på bolagsverket allt ratsit.se .Så ser man det. PS en likvidation brukar ta ca 1 år att genomföra, man gör det för att inte sätta bolaget i konkurs.
Några som har Triboron i lager är Marin Shopen Watski, annars går det att beställa av Roffes Motor/ Raceway i Stockholm ( info @ roffesmotor.se ) varorna syns under texten "Nyheter".
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Efter detta chock meddelande ringde jag till Triboron's Tommy Lindblom och fick följande svar: Bolaget har felaktigt försats i konkurs bolaget, skulle likvideras å tas över till 100% av Triboron International AB. I dag är inte bolaget i konkurs, konkursen är upphävd omgående därför att man gjort fel ,så går man ut på bolagsverket allt ratsit.se .Så ser man det. PS en likvidation brukar ta ca 1 år att genomföra, man gör det för att inte sätta bolaget i konkurs.
Några som har Triboron i lager är Marin Shopen Watski, annars går det att beställa av Roffes Motor/ Raceway i Stockholm ( info @ roffesmotor.se ) varorna syns under texten "Nyheter".
Oj vad skönt att höra,, bra att du kollade det tack. Och som jag tidigare tipsat om så kan man köpa Payback chemical dry spray det blir snarare billigare för den innehåller mer än dubbla mängden bor vs sprit så frakten blir billigare också. En sprayburk innehåller mer borpulver än 1L Triboron. Jag vet att payback har relativt stora mängder av denna blandning så vi klarar oss ett tag Hubbe :)
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Gabbe1:

För några år sedan berättat Boost III om hans positiva erfarenheterna med Triboron. Sedan den tiden använder jag och många av mina kompisar Triboron i alla våra fordon. Triboron 2T är ett borbaserade smörjmedel som innehåller endast 20% vegetabilisches olja, also också perfekt till E85. Jag har en trimmad Saab 2T och hjälpa också andra med att trimma 2T Saabar. Två av dem kört med endast 1% Triboron 2T koncentrat framgångsrikt i Historik Monte Carlo-Rallye.
Nu kommer det bästa, en vän köpte en gammal sliten Saab 2T och har redan kört 3000 km endast med 0,5% Triboron Drivmedelsförstärkare som smörjmedel. Motorn går bättre och bättre utan en droppar olja.
BOOST III:

Ledsen att jag skrev fel, blandningsförhållandet bensin/drivmedelsförstärkare utan droppe olja i kompisens Saab är 1:250 ( och i hans Bultaco Alpina 350 1:500).
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Chefredaktören för den tyska tidskriften "Oldtimer Markt" kör redan över 10 000 km många rallytävlinger,bland annat det historiska Monte Carlo-rallyt med endast 1% Triboron koncentrat i bensinen. Saab motorn var, liksom Boost III rekommenderar, inkört med 3% mineralolja. Det är många av de Boost rekommendationer man läser här på forumet, införlivats i denna motorn.

http://www.oldtimer-markt.de/rmch2013
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Chefredaktören för den tyska tidskriften "Oldtimer Markt" kör redan över 10 000 km många rallytävlinger,bland annat det historiska Monte Carlo-rallyt med endast 1% Triboron koncentrat i bensinen. Saab motorn var, liksom Boost III rekommenderar, inkört med 3% mineralolja. Det är många av de Boost rekommendationer man läser här på forumet, införlivats i denna motorn.

http://www.oldtimer-markt.de/rmch2013
De var intressant att höra att Triborons oljekoncentrat funkar så länge med så låg inblandning. Jag har själv ingen erfarenhet av Triborons koncentrat . Hur höga varvtal drar ni sabarna till och hur lång slaglängd har de?

De är ju inte trimgraden som avgör hur många % olja man ska köra ,det är kolvhastigheten därav frågan om slaglängd och varvtal.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
BOOST III:

Peter varvar sin motor mellan 6000 till 6500 v/min. Saab motorn har en slaglängde på 72,9mm dvs. ungefär 15 till 16 m/s kolvhastighet. En annan Saab kompis, Bertil Sollenskog från Chikago kört 2011 värlsrekord på Bonneville-flats med sin Saab Monte Carlo.
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20110901/saab-pa-bonneville-flats Den 850cc 3 förgaser 2T Saab motor fick reedventiler och blev med fodra reducerad till 750cc. Olav Aen hjälpte till med avgassystemet. Effekten låg vid 127 hk och max varvtal vid 8000 v/min dvs. nästan 20 m/s. Bertil kört på 2% Triboron Koncentrat (Oljepumpen var borttagen) I juni i år till 1000 cc cup tävlingen i Jelleråsen diskuterade vi att han skulle pröva 1,5%, men tyvärr fick han efter hemkomsten till Chikago en hjärteinfakt och dog.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
BOOST III:

Peter varvar sin motor mellan 6000 till 6500 v/min. Saab motorn har en slaglängde på 72,9mm dvs. ungefär 15 till 16 m/s kolvhastighet. En annan Saab kompis, Bertil Sollenskog från Chikago kört 2011 värlsrekord på Bonneville-flats med sin Saab Monte Carlo.
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20110901/saab-pa-bonneville-flats Den 850cc 3 förgaser 2T Saab motor fick reedventiler och blev med fodra reducerad till 750cc. Olav Aen hjälpte till med avgassystemet. Effekten låg vid 127 hk och max varvtal vid 8000 v/min dvs. nästan 20 m/s. Bertil kört på 2% Triboron Koncentrat (Oljepumpen var borttagen) I juni i år till 1000 cc cup tävlingen i Jelleråsen diskuterade vi att han skulle pröva 1,5%, men tyvärr fick han efter hemkomsten till Chikago en hjärteinfakt och dog.
Bertils Saab är helt sanslöst bra trimmad endast 750cc och 127hk är ju skotermotor hästar!! Men varför fodrade han ner den till 750cc i 1000cc klassen? Den skulle säkert funkat på 1,5% Triboron också för det är hälften av den normala 3% man skulle ha kört den på med vanlig olja.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
BOOST III:

Som jag förstod Bertil finns olika klasser på saltet. Bertil körde Klass 501-750cc och Bertil's kompis Tom Donney i en Saab Sonett klass 751-1100cc. Bertils Motor hade flera hk än kompisens Sonett, men Sonetten var på grund av bättre aerodynamiken lite fortare. Bägge vann deras klass.
https://www.youtube.com/watch?v=qFnRMI9Epdk Bertil
https://www.youtube.com/watch?v=eQA9HDlI52A Tom
Hur fränt som helst man blir helt såld på 2takts Saabar,vet du om någ till salu?

Nu när jag ser saltlake speedrun så skulle jag rek Payback motorförstärkare keramik/bor till växellådan och deras växellådsolja. Slick 50 i lådan är ev bättre,,snabbare resultat ivf. Jag skulle också rek löst ansatt hjullager med slick 50 fett i. Och ta ur så mycket fett som möjligt ur hjullagren inför speedrunnen. På skotrars speedrun byter man ut fettet i de kapslade boggihjulen till typ 5/56 sprayolja.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Holy shit vad mycket läsning, man får läsa de där under hela vintern :madgrin:

Jag har däremot läst att Borpulver i 4-taktsoljer har förekommit i några år men jag har inte hittat hur många år de körts i vissa oljemärken. Ev har de funnits i olja sedan 70 talet?
Jag har sökt och hittat Borpulver i några olika bättre märken av 4 taktsolja. Bor är väldigt renade så de användes/används primärt som tvättmedel i olja. Nu på senare år har man nog sett fler fördelar som beskrivs överallt .
 
Last edited:

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
BoostIII

om du få tid över vintern, läs allt, mycket intressant: ju högra du belasta motorn desto mera sänker friktionen, upp till över 50%. Detta inte med vanliga borprodukter, det måste vara det patenterade svenska Triboron. Titta på skillnaden.

Tack vara dig, blev jag Tiboron fantast.
// Hubbe
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
BoostIII

om du få tid över vintern, läs allt, mycket intressant: ju högra du belasta motorn desto mera sänker friktionen, upp till över 50%. Detta inte med vanliga borprodukter, det måste vara det patenterade svenska Triboron. Titta på skillnaden.

Tack vara dig, blev jag Tiboron fantast.
// Hubbe
Kvack,,, finns de olika borprodukter som man kan hälla i olja och bensin? Står det om det i länken du skickade?
De enda jag känner till är Triboron och payback samt någon firma i Holland eller Tysk/fransk firma som säljer borbaserade tillsatser.

Payback har fortfarande Bor oljetillsats för 4 taktsolja (keramisk tillsats som de kallar den) men de har tyvärr slutat sälja drivmedelsförstärkaren tyvärr. Jag köpte några flaskor som tur är så jag klarar mig några år. Paybak kan forfarande ha några liter starka sorten drivmedelsförstärkare på lagret men de syns inte på hemsidan (insider info).

Du får gärna förklara vilka olika Borprodukter de finns och vad som skiljer.
Står de om bägge vers Bor/Boron i länken du skickade?

Ingen motor jag byggt åt mig själv eller andra har skurit eller rasat ett lager såvida jag fått dem köra drivmedelsförstärkare med bor i och de är under många år nu! Jag kör såklart bor i alla motorer jag är rädd om även gräsklipparen underlig nog :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Hur har jag kunnat missa denna tråd? Fruktansvärt mycket intressant läsning och jag måste säga att jag inte ens hört talas om Bor tidigare.

Hur tror ni detta fungerar på dagens moderna motorer som har "torra" vevhus?

Ni skulle inte kunna sammanställa en lista på vars man kan köpa payback lr triborons drivmedelstillsats?


Kör för övrigt på Legend zx2sr olja i mina skotrar.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett frågetecken i sammanhanget är väl om bortillsatsen kan ge några underliga fenomen tillsammans med andra tillsatser som redan finns i oljan. Det har ju förut funnits exempel på tillsatser som har fungerat utmärkt med vissa oljor men fått andra oljor att stelna och bli geleartade i kyla. Någon gång i början av 80-talet fick OK dra in ett stort parti motorolja efter att ha blandat fel - hällt i en tillsats som egentligen var avsedd för en annan oljekvalitet.

När det gäller friktionsminskande tillsatser (framför allt zinkbaserade) i fyrtaktsmotoroljor så var de vanliga förr i tiden (fram till mitten av 90-talet), framför allt i billiga mineraloljor. Men på senare år har man dragit ner på de tillsatserna eftersom de kan bidra till att förstöra lambdasonder och katalysatorer i förtid, om motorn drar olja.

Det är ju också viss skillnad på friktionsförhållandena i tvåtakts- och fyrtaktsmotorer.
En någotsånär modern tvåtaktare har ju nål-, rull- eller kullager som ramlager och vevlager, medan fyrtaktsmotorer nästan alltid har trycksmorda glidlager på motsvarande ställen.
Kolvarna är visserligen av aluminium i båda motortyperna, men cylinderloppen är ju oftast hårdförkromade på ett eller annat sätt i lite mer påkostade tvåtaktsmotorer, medan det är en obehandlad yta av gjutjärn i fyrtaktare och billiga tvåtaktare.
Kolvringarna skiljer också, det är fler ringar som pressar betydligt hårdare mot cylinderväggarna i en fyrtaktsmotor för att hålla ner oljeförbrukning och blowby-problem, medan kolvringarna i en tvåtaktare inte behöver täta bättre än vad som behövs för att få acceptabel kompression.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Kvack,,, finns de olika borprodukter som man kan hälla i olja och bensin? Står det om det i länken du skickade?
De enda jag känner till är Triboron och payback samt någon firma i Holland eller Tysk/fransk firma som säljer borbaserade tillsatser.

Payback har fortfarande Bor oljetillsats för 4 taktsolja (keramisk tillsats som de kallar den) men de har tyvärr slutat sälja drivmedelsförstärkaren tyvärr. Jag köpte några flaskor som tur är så jag klarar mig några år. Paybak kan forfarande ha några liter starka sorten drivmedelsförstärkare på lagret men de syns inte på hemsidan (insider info).

Du får gärna förklara vilka olika Borprodukter de finns och vad som skiljer.
Står de om bägge vers Bor/Boron i länken du skickade?

Ingen motor jag byggt åt mig själv eller andra har skurit eller rasat ett lager såvida jag fått dem köra drivmedelsförstärkare med bor i och de är under många år nu! Jag kör såklart bor i alla motorer jag är rädd om även gräsklipparen underlig nog :)
Boost III:

nu är jag besviken att du jämföra Triboron med Paybak och dom andra bor tillsatser. Läs vad Uppsala Universität är kommet fram till, sen vill jag gerne diskuterer det med dig.

//Hubbe
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Boost III:

nu är jag besviken att du jämföra Triboron med Paybak och dom andra bor tillsatser. Läs vad Uppsala Universität är kommet fram till, sen vill jag gerne diskuterer det med dig.

//Hubbe
Jag har läst igenom Uppsala länken och ser bara att Triboron kör med "Acid boron" som är bättre i olja/motorer vs Nitrit bor. Payback har samma "acid bor addiver" som Triboron enligt Payback ivf.

Här är en länk till Silk som också säljer bor tillsatser där finns massor av bra läsning hur de påstår sin produkt funkar. http://www.altboron.com/tech_data/index.html

Jag förstår inte vad Triboron har för nyhet då acid boron addiver körts i motoroljer sedan 1976! Triboron påstår att de joniserat ner boret till så små partiklar att de går hälla i olja och drivmedel men som sagt de har gjorts sedan 1976.

Här har jag saxat en text från USA forum som beskriver hur vanligt Acid Bor är i olja sedan 1976-

In 1967, tribological and chemical studies indicated that AW and EP films could be formed by lubricants containing borates. In 1976, J.H. Adams of the Chevron Research Company, patented a number of Borate Lubricants for Gear Lubricant applications. Since that time, a number of additive companies and internal oil company labs have produced many boron-type additives for gear, engine, and grease applications. Recently, Argonne National Lab’s Tribology Laboratory Section has done extensive studies with Boric Acid (H3BO3). Luboron’s products have arisen from these studies.

Many lubricating oils and greases now contain borates in various forms to reduce wear by the action of these solid borate films, which act as AW and EP additives. When used with the dithiocarbamate family of antimony’s and moly’s, corrosion and antioxidant resistant greases can be formulated as well to provide the same EP and AW qualities.
 
Last edited: