Tvåtaktsolja

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kan det vara så att Triboron helt enkelt har inväntat att det gamla patentet från 1976 (och kanske eventuella tilläggsanspråk som patenterades i "halvtid", dvs i så fall i början av 90-talet) skulle löpa ut innan de var fria att använda tekniken själva?

Alla patent är ju offentliga och ligger numera fritt tillgängliga på nätet. I USA är det lagkrav att patentnumren ska stå angivna på patenterade produkter, så om Triboron säljs även där bör numren stå på förpackningarna. Om det bara står "Patent pending" så brukar det i praktiken innebära att man har sökt patent men inte fått det godkänt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Kan det vara så att Triboron helt enkelt har inväntat att det gamla patentet från 1976 (och kanske eventuella tilläggsanspråk som patenterades i "halvtid", dvs i så fall i början av 90-talet) skulle löpa ut innan de var fria att använda tekniken själva?

Alla patent är ju offentliga och ligger numera fritt tillgängliga på nätet. I USA är det lagkrav att patentnumren ska stå angivna på patenterade produkter, så om Triboron säljs även där bör numren stå på förpackningarna. Om det bara står "Patent pending" så brukar det i praktiken innebära att man har sökt patent men inte fått det godkänt.
De skulle inte förvåna mig om de är så för de vore inte första gången de händer.

Men de som retar mig nu är att jag duger inte till att förstå skillnaden mellan de olika Bor tillsatser som säljs under minst 4 olika namn/tillverkare. Alla påstår samma fördelar i olja och drivmedel och alla bygger på Bor acid som grund. Jag är skeptisk att Triboron har något som är bättre än de övriga företagen som säljer Bor som tillsats. Om de skiljer mycket i fördel mellan de olika företagens Borprodukter så vill man ju köpa den bästa men de kräver ju att man förstår vad som är bäst%¤#"?:wacko::madgrin:

Om ingen annan än Hubbe kan förklara för mig skillnaden så får jag vänta tills efter Jul :bigsmile:

Hursom så har jag kört Både Triborns Bor och Payback Bor i både bränsle och motorolja sedan första Triboron och senare Payback produkten kom ut. Jag har inte upplevt någon fördel mellan Paybacks vers vs Triborons förutom högre koncentrat hos Paybacks drivmedelsförstärkare så den har varit mer prisvärd bara.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Payback har slutat med den produkten de har bara motorförstärkare nu som man häller i 4 taktares motorolja.
Triboron bör finnas på alla mekonomen eller de ska kunna ta hem ivf. Triborons drivmedelsförstärkare har lite bor i sig så häll i ordentligt mycket i första tanken. De går inte överdosera så sopa i uppimot 0,5% i första tanken därefter kan du följa rek inblandning som står på flaskan.

En sak till som är skitbra med just Triborons förstärkare är att man kan smörja alla rörliga delar i bla i variatorer. Spriten torkar och då ligger borpulvret kvar som torrsmörjning.

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/additiver-och-tillsatser/drivmedelsforstarkare-pa265798sv
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
De skulle inte förvåna mig om de är så för de vore inte första gången de händer.

Men de som retar mig nu är att jag duger inte till att förstå skillnaden mellan de olika Bor tillsatser som säljs under minst 4 olika namn/tillverkare. Alla påstår samma fördelar i olja och drivmedel och alla bygger på Bor acid som grund. Jag är skeptisk att Triboron har något som är bättre än de övriga företagen som säljer Bor som tillsats. Om de skiljer mycket i fördel mellan de olika företagens Borprodukter så vill man ju köpa den bästa men de kräver ju att man förstår vad som är bäst%¤#"?:wacko::madgrin:

Om ingen annan än Hubbe kan förklara för mig skillnaden så får jag vänta tills efter Jul :bigsmile:

Hursom så har jag kört Både Triborns Bor och Payback Bor i både bränsle och motorolja sedan första Triboron och senare Payback produkten kom ut. Jag har inte upplevt någon fördel mellan Paybacks vers vs Triborons förutom högre koncentrat hos Paybacks drivmedelsförstärkare så den har varit mer prisvärd bara.

Citat Boost III:

Jag är skeptisk att Triboron har något som är bättre än de övriga företagen som säljer Bor som tillsats. Om de skiljer mycket i fördel mellan de olika företagens Borprodukter så vill man ju köpa den bästa men de kräver ju att man förstår vad som är bäst.



Svar till BOOST III:

Ja Boost, jag ser en avgörande skillnad till de övriga företagen som säljer Borprodukter som tillsats. Triboron's borförening har mycket mindre partikelstorlek (också mycket mindre än nano) som möjliggör att den hålls i en stabil suspension( fäller inte ut), dvs partiklarna varken klumpar eller utskiller sig i oljan eller i bränsle (drivmedelsförstärkare)
Som man vet i vetenskap, ändra partikler i Triborons storlek sine fysikaliska och kemiska egenskaper. Därför tror jag, att Triboron också förbättre förbränningen.
Alldrig för ha jag set en vetenskaplig bevis
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:841283/FULLTEXT02.pdf), var så lite smörjmedel som Triboron kan reducera friktionen om 50%.
För mig betyder det, att mina motorer med Triboron ha mera effekt eller drar mindre bränsle, är miljövänliga och håller längre.

//Hubbe
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Citat Boost III:

Jag är skeptisk att Triboron har något som är bättre än de övriga företagen som säljer Bor som tillsats. Om de skiljer mycket i fördel mellan de olika företagens Borprodukter så vill man ju köpa den bästa men de kräver ju att man förstår vad som är bäst.



Svar till BOOST III:

Ja Boost, jag ser en avgörande skillnad till de övriga företagen som säljer Borprodukter som tillsats. Triboron's borförening har mycket mindre partikelstorlek (också mycket mindre än nano) som möjliggör att den hålls i en stabil suspension( fäller inte ut), dvs partiklarna varken klumpar eller utskiller sig i oljan eller i bränsle (drivmedelsförstärkare)
Som man vet i vetenskap, ändra partikler i Triborons storlek sine fysikaliska och kemiska egenskaper. Därför tror jag, att Triboron också förbättre förbränningen.
Alldrig för ha jag set en vetenskaplig bevis
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:841283/FULLTEXT02.pdf), var så lite smörjmedel som Triboron kan reducera friktionen om 50%.
För mig betyder det, att mina motorer med Triboron ha mera effekt eller drar mindre bränsle, är miljövänliga och håller längre.

//Hubbe
Jag får helt enkelt lita på dig att Triboron har minsta partiklarna och då köper man deras drivmedelsförstärkare i första hand samt att de är svenskt gör inte saken sämre. Men jag tror man törs köpa från de andra Borprodukt säljarna om Triboron skulle försvinna. Payback har ju kvar oljeförstärkaren som är baserad på Boron och den har jag kört i många år utan problem i bilar och motorcyklar.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Nu har jag fått hem 4 flaskor Triboron Drivmedelsförstärkare. Ska köra ett test på min -16 800 rmk i vinter och sedan sprätta upp cylindern i sommar och inspektera. Har kört ~12 mil så inkörningen är väl mestadels gjord, men den har då fått sig en sup nu. Ska försöka få mig 200 mil denna säsong så det ska nog märkas lite om det gjort någon skillnad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Nu har jag fått hem 4 flaskor Triboron Drivmedelsförstärkare. Ska köra ett test på min -16 800 rmk i vinter och sedan sprätta upp cylindern i sommar och inspektera. Har kört ~12 mil så inkörningen är väl mestadels gjord, men den har då fått sig en sup nu. Ska försöka få mig 200 mil denna säsong så det ska nog märkas lite om det gjort någon skillnad.
Du måste köra in motorn 50-80 mil innan du sopar i Triboron eller andra antislitage produkter för annars sliter inte kolven och kolvringarna in sig som de ska så den kommer gå onödigt dåligt! Jag kör inte ens in en motor på syntetolja för de ska vara mineralolja till inkörning om man ska vara noga. De är inte många som säljer dessa addiv produkter som varnar för den risken för de vill sälja produkterna. Man kan även få hotspots i cylinder pga ej inkörd motor som behandlas med boron eller andra addiver typ ptfe som sätter sig i ytan. De innebär att man kan få skärning (microsvetsning) på dessa heta punkter. Om du redan sopat i en hutt i tanken så slanga ur det och spara den soppan till efter 50 mil eller häll den i bilen.

Efter 200 mil kommer de inte synas med blotta ögat någon förändring i cylindrar eller kolvar de enda du ser är vit pulveraktig yta i insuget och reedkorg. Inne i Insugsgummin syns det mest och i förgasarhalsar / insprut halsar. Du kommer däremot ha ovanligt lite sot på kolven.
De man bäst ser resultatet på är en motor med dåliga reviga cylindrar som man först tar kompprov på och sedan kör Boron ett tag. Redan efter 1 tank så kan komptrycket öka 0,5 bar men då måste man ge en rejäl sup första sup.
 

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
När jag hämtade ut min skoter från ÅF för nån vecka sen ville jag köpa med en dunk delsyntet istället för VES gold. Just för inkörning osv. Försäljarn nästan dumförklarade mig. och undrade vart jag hört nåt sånt nonsens. Så han insisterade att jag bara ska ha VES.. så orkade inte tjafsa nå mer så jag tog en dunkjävel VES istället. Trots att jag vet och har hört av polaris själva att delsyntet är bättre i början.

Min ÅF trodde heller inte på mig när jag sade att 800cfi motorn är ökänd till att ha mycket snålställd oljepump från fabrik.. Jag ville att han skulle titta om pumpen var linjerad men hade gjorde inte det. Han sade bara att det ska stämma och dagens skotrar tar inte mycke olja.. så jag får ta saken i egna händer istället då min åf verkar vara lite bakom... ursäkta off-topic =)
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Jag får helt enkelt lita på dig att Triboron har minsta partiklarna och då köper man deras drivmedelsförstärkare i första hand samt att de är svenskt gör inte saken sämre. Men jag tror man törs köpa från de andra Borprodukt säljarna om Triboron skulle försvinna. Payback har ju kvar oljeförstärkaren som är baserad på Boron och den har jag kört i många år utan problem i bilar och motorcyklar.
BOOST III:

till din rädsla "om Triboron skulle försvinna" titta här http://triboron.com/#/news
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Trodde ej de skulle behövas så många mil. Då får jag kasta över soppan till kompisens skoter!
Kör oavkortat på mineralolja. Legend zx2sr för att vara exakt.

tmk_88 vad äre för handlare om man får fråga?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
När jag hämtade ut min skoter från ÅF för nån vecka sen ville jag köpa med en dunk delsyntet istället för VES gold. Just för inkörning osv. Försäljarn nästan dumförklarade mig. och undrade vart jag hört nåt sånt nonsens. Så han insisterade att jag bara ska ha VES.. så orkade inte tjafsa nå mer så jag tog en dunkjävel VES istället. Trots att jag vet och har hört av polaris själva att delsyntet är bättre i början.

Min ÅF trodde heller inte på mig när jag sade att 800cfi motorn är ökänd till att ha mycket snålställd oljepump från fabrik.. Jag ville att han skulle titta om pumpen var linjerad men hade gjorde inte det. Han sade bara att det ska stämma och dagens skotrar tar inte mycke olja.. så jag får ta saken i egna händer istället då min åf verkar vara lite bakom... ursäkta off-topic =)
De är många som inte tar inkörningen på allvar. Vissa trimföretag är så noga med inkörning att man inte lämnar garanti på trimdelarna om man inte kör in med inkörningsolja. Inkörningsolja för 4taktare är mineral med mycket zink i för de är stenbra för inkörning. De är inte lika viktigt köra in nikasilcylindrar som skotrar mf motorer har för de är inte lika grov i ytan men de är såklart fördel även för dessa cylindrar.

Om man vill köra in sin nyare skoter som drar lite olja så bör man kolla att flyttempen är samma på´inkörningsoljan (mineralen). I regel är en mineral mer trög kall och då riskerar nyare snålställda maskiner att få än mindre olja!!! Vid inkörning med mineralolja skruva upp pumpen direkt vid nyköp eller sopa i 0,5 % olja i tanken under inkörningstiden.
Att nyare skotrar drar mindre olja är direkt skadligt för motorn man bör ställa upp dem till minst 1,5% eller ännu bättre 2% dragning i genomsnitt.

Så skit i återförsäljaren och ställ upp oljepumpen ordentligt typ 1,5-2 varv kan du börja med och räkna sedan ut genomsnittsförbruklningen.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Jo jag läste den länken och de va ju bra att någon höjdare sett fördelarna med Triboron men jag är ändå orolig att Triboron konkursar när som helst för de är inte direkt driftiga att saluföra produkten.
BOOST III:

Du har rätt med "de är inte direkt driftiga att saluföra produkten" Men att dom skulle konkursar?
Nej, det tar sin tid från ett litet företag till en koncern. Se bara för exempel på de undersökningarna av Uppsala University. Vänt bara ett tag.
 

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
De är många som inte tar inkörningen på allvar. Vissa trimföretag är så noga med inkörning att man inte lämnar garanti på trimdelarna om man inte kör in med inkörningsolja. Inkörningsolja för 4taktare är mineral med mycket zink i för de är stenbra för inkörning. De är inte lika viktigt köra in nikasilcylindrar som skotrar mf motorer har för de är inte lika grov i ytan men de är såklart fördel även för dessa cylindrar.

Om man vill köra in sin nyare skoter som drar lite olja så bör man kolla att flyttempen är samma på´inkörningsoljan (mineralen). I regel är en mineral mer trög kall och då riskerar nyare snålställda maskiner att få än mindre olja!!! Vid inkörning med mineralolja skruva upp pumpen direkt vid nyköp eller sopa i 0,5 % olja i tanken under inkörningstiden.
Att nyare skotrar drar mindre olja är direkt skadligt för motorn man bör ställa upp dem till minst 1,5% eller ännu bättre 2% dragning i genomsnitt.

Så skit i återförsäljaren och ställ upp oljepumpen ordentligt typ 1,5-2 varv kan du börja med och räkna sedan ut genomsnittsförbruklningen.
Jo, precis. sade detta i stora drag men säljarn brydde sig inte speciellt. Så jag ska ta och göra som du sade.. skruva upp pumpen 1-2 varv och sen mäta från full. har bara hunnit köra 3 mil än sålänge.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Jo, precis. sade detta i stora drag men säljarn brydde sig inte speciellt. Så jag ska ta och göra som du sade.. skruva upp pumpen 1-2 varv och sen mäta från full. har bara hunnit köra 3 mil än sålänge.
tmk_88:


Du har flera fördeler om du använda 1:500 Triboron Drivmedelsförstärkare i din bensin istället för att skruva upp pumpen.

Gott Nytt Är