Uppfräschning/renovering arctic cat m7!

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Nu är väl Boggien klar o monteras nästan.
2 boggiehjul kvar o montera bara, lär köpa lager till dom först.
Blir en off-set axel också, men får vänta.


Riktigt nöjd faktiskt! Kul när det börjar dra ihop sig.
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Händer inte allt för mycket justnu.
hunnit pysslat endel, fått bmp y-rör, o lite krimskrams.
Kommer en uppdatering om det sen :)
Vart inte klok på att koppla in elen på det nya styret, så den 29e ska jag lämna in den hos Luva racing i Mora så skulle dom koppla det åt mig, skulle ta någon dag bara. Sen är det uppstart och säsongen förhoppningsvis igång!!! :)
Köpt stänklapp, baklyse o hållare från en -14 m8000 också, beställde från yngvessons. Kommer förhoppningsvis inom kort!

 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Inte vart iväg till garaget på ett tag, men igår smällde jag dit baklyset och stänklappen, monterade dom 2sista boggiehjulen, rsi isrivare, aluminium fjäderspännare, luftade allting och startade upp den för första gången sen jag var och köpte den! Förhoppningsvis kommer det snö under veckan så man får ut och känna lite.

Lämnade aldrig in skotern dock, kom äver orginalgrejer till styret, så elen löste sig.
Lite småpyssel kvar nu bara.
Lite glapp i framvagn som lär fixas bara, lär beställas några nya länkhuvun.
Sen krångla magnapullen, snöret åkte inte tillbaka riktigt. Så lär spänna fjädern lite! :)
Åkte på o förlänge bromsslangen också, ska bort till en hydralfirma här i närheten imorgon och kolla om dom kan förlänga den 10cm åt mig.

 
Last edited:

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Hade skotern upplyft i fram och kände på skidor, håller jag dom rakt och släpper tippar dom ner direkt.
Är dom såpass framtunga eller hur ska dom vara egentligen?

Skidgummina till Capro skidorna var ju ett skämt till o börja med då jag fick ta av endel för att bulten skulle gå igenom. Samt borra extra hål till styrstålen!
Förövrigt vräker det ner snö för tillfället, polera o putsa lite, så blir det premiärtur om någon dag! :)
Kom stötdämparskydd på posten idag också! :)
 

Blackbull

Välkänd medlem
18 mar 2013
106
0
6
Umeå
Ang skidorna så hänger inte mina något, lägg upp bild på vilken vinkel dom får.
Ang borrningen, på bx skidan så får man borra ett hål för styrstålen pga dom glömt bort att borra från fabriken tydligen... Hade oxå problem med monteringen med gummit men med kraft o våld gick det bra.
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Ang skidorna så hänger inte mina något, lägg upp bild på vilken vinkel dom får.
Ang borrningen, på bx skidan så får man borra ett hål för styrstålen pga dom glömt bort att borra från fabriken tydligen... Hade oxå problem med monteringen med gummit men med kraft o våld gick det bra.
hm, okej.. får kika på det!
Ska till garaget igen på fredag, fixar en bild då. :)
Jo, jag läste något om det förut ang styrstålen.
 

Blackbull

Välkänd medlem
18 mar 2013
106
0
6
Umeå
Dom kan kännas ganska platta skidan tycker jag då det inte är så stor hook på dom fram trots innersta hålet för hooks, men känns inte under körning att den bär dåligt eller vill dyka, väldigt skön skida att skråa med.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hade skotern upplyft i fram och kände på skidor, håller jag dom rakt och släpper tippar dom ner direkt.
Är dom såpass framtunga eller hur ska dom vara egentligen?

Skidgummina till Capro skidorna var ju ett skämt till o börja med då jag fick ta av endel för att bulten skulle gå igenom. Samt borra extra hål till styrstålen!
Förövrigt vräker det ner snö för tillfället, polera o putsa lite, så blir det premiärtur om någon dag! :)
Kom stötdämparskydd på posten idag också! :)

Har exakt samma erfarenhet av BX. Passformen är amerikansk. Min monteringssats (från CA) var ett skämt, dessutom i rostkänslig svartstål. Framtunga är de men jag löste det genom att shimsa med gummiduk i bakkant på gummit, vilket gjorde hela skotern än trevligare då spåkänsligheten försvann på köpet.
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Har exakt samma erfarenhet av BX. Passformen är amerikansk. Min monteringssats (från CA) var ett skämt, dessutom i rostkänslig svartstål. Framtunga är de men jag löste det genom att shimsa med gummiduk i bakkant på gummit, vilket gjorde hela skotern än trevligare då spåkänsligheten försvann på köpet.
Hur shimsade du då? Fick du bort att dom tippade framåt såpass som jag beskrev eller?
Drar jag åt mina skidor hårdare är det inge spel i dom alls istället upp och ned, så jag lär väl shimsa på något vis jag med.
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Putsat lite idag, tagit en provrunda och förflyttade den till ett garage närmare hemma då jag inte har byggt eget garage än.
Gummit till skidorna vände jag på, alltså inte satt dom som enligt monteringanvisningen, då helt plötsligt kändes skidorna som dom ska göra, håller sig plant och vill inte dyka fram.. men ska pröva o shimsa gummit och ha dom "som dom ska sitta"

Få se om det blir en tur till Gördalen till veckan, verkat kommit lite snö där nu och enligt vädret är det mer påväg.
 
Last edited:

Blackbull

Välkänd medlem
18 mar 2013
106
0
6
Umeå
Är du säkert på att dom inte sitter som dom ska nu då? ( borde ju inte annars få skidan att passa bra nu ) ?
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Är du säkert på att dom inte sitter som dom ska nu då? ( borde ju inte annars få skidan att passa bra nu ) ?
Enligt bruksanvisningen som var med till skidorna skulle den högsta delen på gummit va framåt..
Då ville toppen på skidan dyka..
Nu satt vände jag på gummit så den högsta delen på gummit är längst bak på spindeln.. :)
Rätt eller fel vet jag inte, men skidan kändes som den ska nu iallefall...
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Monterade precis några bx skidor på min och en kompis skoter. Upplevde också att dom som ville nosa lite i fram. Efter många om och men så monterade jag dit enligt anvisning och for ut och prövade och det var en helt annan grej då om man klev på över ett krön då vinklade skidorna sig bakåt som man ville. (freeride och nytro) Förövrigt riktigt fint bygge
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Ska ut på en provtur imorgon och känna lite, får se hur det känns.
Förhoppningsvis slipper jag slita av dom engång till ;)
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Hur fick du dit teleskop höjaren? Var det enkelt att byta ut det gamla som var? Och vad har du för better boards och vart kan man köpa sånna?
Var så smidigt att ytterdia på styrstången va samma som innerdia på teleskopet, så trädde över den och bultade den.. Inte ett glapp!
Betterboardsen är monsterboards, finns likadana (har jag för mig) på modshop.se!